دعا برای آرامش در خانه و رفع کدورت‌های خانوادگی


دعا برای آرامش در خانه و رفع کدورت‌های خانوادگی

در متون دینی و روایات، به اذکار و انواع دعا برای آرامش در خانه و رفع کدورت‌های خانوادگی اشاره شده است. یکی از راه‌های ایجاد آرامش و دوری از ناسازگاری‌ها و منازعات، توسل به قرآن کریم و ائمه اطهار است.

دعا برای آرامش در خانه و رفع کدورت‌های خانوادگی

ستاره | سرویس مذهبی - کدام دعا برای آرامش در خانه و رفع مشکلات خانواده تاثیرگذار است؟ دعوا و درگیری‌های خانوادگی در هر خانه‌ای وجود دارد و امری طبیعی است. اما تعدد منازعات و همیشگی شدن آنها موجب سلب آرامش و از بین رفتن امنیت روانی خانواده می‌شود. روان‌شناسان و مشاوران خانواده همواره راه‌هایی برای جلوگیری از درگیری‌ها و رفع اختلافات زناشویی در نظر گرفته‌اند. در کنار توصیه‌های آن‌ها اما در متون و منابع دست اول دینی نیز، روش‌های موثر و توصیه‌شده‌ای برای ایجاد آرامش در خانه تبیین شده که دست‌کم در برخی از موارد راهگشا بوده است. این نوشته به دنبال آن است که ضمن بررسی این روش‌ها و دستورات، به ایجاد آرامش و امنیت روانی خانواده کمک کند.

دعا برای آرامش در خانه و رفع مشکلات خانوادگی

برای ایجاد آرامش و امنیت روانی در خانه راه‌های متعددی در روایات و منابع اسلامی ذکر شده است. در ادامه چند مورد دعا برای آرامش در خانه و روش ختم آنها را بررسی می‌کنیم:

علامه طباطبایی (ره) برای آرامش یافتن فرد و به تبع آن خانواده توصیه کرده‌اند که در حالت ایستاده و نشسته دست را بر روی سینه گذاشته و چندبار آیه ۲۸ سوره رعد را قرائت کنید:
«الذّینَ امَنوا و تَطمَئِنُّ قُلوبُهُم بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِالله تَطمَئِنُ القلوب» در برخی منابع اسلامی توصیه شده است که برای ایجاد آرامش در خانه سوره مبارکه عنکبوت خوانده شود.

در روایات دیگری آمده است که برای صلح با همسر و آرامش خانه اذکار «یا ودود» و «یا حلیم» را هزارویک بار در روز خوانده و ورد زبان خود بسازید. همچنین در جای دیگری توصیه شده است، این دو ذکر را به غذا و چای خوانده و کل اعضای خانواده از آن بخوردند.

نقل شده است که برای آرامش خود و خانه، آیات زیر را بر اسپند خوانده و آن را سوزانده و دود آن را در همه جای خانه پخش کنید.
الف) آیت الکرسی (آیات ۲۵۵ تا ۲۵۷ سوره بقره)
ب) آیات ۴۲ تا ۵۲ سوره مبارکه بقره
وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فِیهِ الْأَبْصَارُ (۴۲)
مُهْطِعِینَ مُقْنِعِی رُئوسِهِمْ لَا یَرْتَدُّ إِلَیْهِمْ طَرْفُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ (۴۳)
وَأَنْذِرِ النَّاسَ یَوْمَ یَأْتِیهِمُ الْعَذَابُ فَیَقُولُ الَّذِینَ ظَلَمُوا رَبَّنَا أَخِّرْنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِیبٍ نُجِبْ دَعْوَتَکَ وَنَتَّبِعِ الرُّسُلَ أَوَلَمْ تَکُونُوا أَقْسَمْتُمْ مِنْ قَبْلُ مَا لَکُمْ مِنْ زَوَالٍ (۴۴)
وَسَکَنْتُمْ فِی مَسَاکِنِ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ وَتَبَیَّنَ لَکُمْ کَیْفَ فَعَلْنَا بِهِمْ وَضَرَبْنَا لَکُمُ الْأَمْثَالَ (۴۵)
وَقَدْ مَکَرُوا مَکْرَهُمْ وَعِنْدَ اللَّهِ مَکْرُهُمْ وَإِنْ کَانَ مَکْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ (۴۶)
فَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ (۴۷)
یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ (۴۸)
وَتَرَى الْمُجْرِمِینَ یَوْمَئِذٍ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفَادِ (۴۹)
سَرَابِیلُهُمْ مِنْ قَطِرَانٍ وَتَغْشَى وُجُوهَهُمُ النَّارُ (۵۰)
لِیَجْزِیَ اللَّهُ کُلَّ نَفْسٍ مَا کَسَبَتْ إِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسَابِ (۵۱)
هَذَا بَلَاغٌ لِلنَّاسِ وَلِیُنْذَرُوا بِهِ وَلِیَعْلَمُوا أَنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَلِیَذَّکَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ (۵۲)

یکی دیگر از آیاتی که خواندن آن برای ایجاد آرامش مکررا توصیه شده است، آیه ۳۹ سوره کهف است.
«وَلَوْلَا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَکَ قُلْتَ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْکَ مَالًا وَوَلَدً»
البته لازم به ذکر است که در بیشتر روایات تنها خواندن این بخش از آیه برای این موضوع توصیه شده است: «ماشاءَ الله لا حَولَ وَ لا قوّهَ اِلّا باللهِ العَلِیَّ العظیم»

دعا برای آرامش در خانه و رفع کدورت‌های خانوادگی

روش ششم آن است که دعاهای زیر را به مدت هفت روز بر ظرف آبی خوانده و دست راست خود را در هنگام خواندن دعا در این ظرف قرار دهید. سپس این آب را در جای‌جای خانه به خصوص در گوشه‌ها و ورودی اتاق‌ها بریزید.
الف) ابتدا سه مرتبه این دعا خوانده شود:
«بسم الله الرحمن الرحیم یا مَعْشَرَ الجِنِّ اُناشِدْکُمْ بالعَهدِ الذی اَخَذَهُ عَلَیکُم سُلَیْمانِ بْنِ داوود اَنْ لاتُؤذُونا و لاتَظْهَروا لَنا»
ب) سپس در ادامه این دعا خوانده شود:
«بسم اللهِ اَمْسَیْنا بالله الذی لَیْسَ مِنْهُ شَیءٌ مُمْتَنع و بِعِزَّه الله الَّتی لاتُضام و بِسُلطانِ‌ الله ِ‌المَنیع نَحْتَجِبُ و باَسمائِهِ الحُسنی کُلُّها عائِذٌ من الاَبالِسه و مِنْ شَرِّ شَیاطینَ‌ الانسِ‌ و الجِنّ و مِنْ شَرِّ کُلِّ مُعْلِنٍ و مُسِر و مِنْ شُرِّ ما یُخْرِجُ باللَّیلِ و یَکْمُنُ بالنَّهارِ و یَکْمُنُ باللَّیلِ و یَخْرُجُ بالنَّهارِ‌و مِنْ شُرِّ ما خَلَقَ و ذَرَأَ و بَرَأَ و مِنْ شَرِّ اِبلیسَ و جُنودِهِ و مِنْ شَرِّ کُلِّ دابَّهٍ اَنْتَ آخِذٌ بِناصِیَتِها اِنَّ رَبّی علی صِراطٍ مُستقیم اعوذُ بالله ِ بِما اسْتَعاذَ بِهِ موسی و عیسی و ابراهیم الَّذی وَفّی مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ و ذَرَأَ و بَرَأَ و مِنْ شَرِّ‌ اِبلیسَ و جُنودِهِ و مِنْ شَرِّ ما یَبغی اَعوذُ باللهِ السَّمیعِ العَلیم مِنَ الشَّیطان ِ الرجیم»
ج) همچنین توصیه شده است که در ادامه سوره‌های حمد، ناس، فلق و زلزال قرائت شود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، استغفار کردن یکی از روش‌های رسیدن به آرامش است. در روایات مرتبط با استغفار، بیشتر از همه خواندن این ذکر برای رسیدن به آرامش توصیه شده است:
«استغفرالله ربی و اتوب الیه ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم» هشتمین روش موکد آن است که مقداری نمک (یک کیلو یا بیشتر) آماده کرده و در ظرفی بریزید. سپس وضو گرفته، دست راست خود را در ظرف نمک‌ها گذاشته و در هنگام غروب این پنج اسم مبارک خداوند را به میزان ۳۱۳ بار بخوانید. (الله - الحی - القیوم - العلی - العظیم) سپس این نمک‌ها را به گوشه‌های خانه به خصوص اتاق‌ها و حیاط پاشیده و در هنگام ریختن آنها مرتبا این آیه را تکرار کنید:
«وَ لایَؤُدُهُ حِفْظُهُما و هُوَ العَلیُّ العَظیمُ» خواندن آیه ۱۲۸ سوره نساء در هنگام نماز صبح، یکی دیگر از روش‌های توصیه شده برای ایجاد آرامش در خانه و رفع ناسازگاری‌ها و منازعات است:
«وَإِنِ امْرَأَهٌ خَافَتْ مِن بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَیْهِمَا أَن یُصْلِحَا بَیْنَهُمَا صُلْحًا وَالصُّلْحُ خَیْرٌ و َأُحْضِرَتِ الْأَنفُسُ الشُّحَّ وَإِن تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا» در روایتی دیگر برای رفع دعوا و درگیری در خانه و همچنین ایجاد محبت بین طرفین این دعا توصیه شده است:
«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَلَوْ یَرَى. الَّذِینَ ظَلَمُوا إِذْ یَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعَذَابِ باسم فلانَ علی حُبِّ فلان بن فلان» (در این دعا باید به جای «فلان» اسم طرفین گذاشته شود.) روش دیگری که برای دفع نزاع در منزل و ایجاد آرامش توصیه شده است، آن است که دعای زیر را به مقداری اسپند بخوانید. سپس به مدت هفت روز در هنگام غروب اسپند را سوزانده و در خانه بگردانید.
«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم طهما انزلنا علیک القرآن لتشقی»
(پس از این دعا، خواندن سوره فتح و جن نیز توصیه شده است) برخی از منابع دیگر نیز برای بازگشت آرامش به خانه، بلند خواندن قرآن و ختم ۴۰ روزه سوره حشر و همچنین ختم ۴۰ روزه سوره مزمل را توصیه کرده‌اند.

دعا برای آرامش در خانه و رفع کدورت‌های خانوادگی

آرامش در خانه

در روایاتی که از بزرگان دینی نقل شده است، به طور کلی راه‌های زیادی برای آرامش اعصاب و رفع استرس توصیه شده است. از بین این موارد اجمالا به بیان چند مورد اکتفا می‌کنیم:

یاد خدا کردن و توسل به خدا استغفار و شکرگذاری نمازخواندن و دعا با وضو بودن (وضو گرفتن با آب سرد) دور کردن عوامل و شرایط برانگیزاننده خشم و استرس توکل و ایمان قلبی به اینکه سررشته همه امور در دستان خداست.

سخن پایانی

روایاتی که از ائمه اطهار و دیگر بزرگان دینی به ما رسیده، راه‌ها و دستورات متعددی را برای ایجاد آرامش، رفع کدورت و ناسازگاری‌ها بیان کرده‌اند. در بسیاری از این راه‌ها خواندن سوره‌هایی نظیر عنکبوت و حشر و در برخی دیگر تکرار اذکار و اسماء الهی توصیه شده است. برای آشنایی با دعاهای آشتی نیز خواندن مطلب «5 دعا برای آشتی کردن و حفظ روابط عاطفی و عاشقانه» را به شما توصیه می‌کنیم. شما ذکر دیگری به عنوان دعا برای آرامش در خانه می‌شناسید؟ آن را با ما و دیگر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس