مستندی از قطب روشنفکری تهران دهه 30


مستندی از قطب روشنفکری تهران دهه 30

تهران- ایرنا- مستند زمستان است ساخته مهرداد زاهدیان بعد از گذراندن دوره پژوهشی سه‌ساله در مورد قطب روشنفکری تهران در دهه 30 و 40 خورشیدی به سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت رسید.

این مستند ۹۰ دقیقه‌ای به کارگردانی مهرداد زاهدیان و تهیه‌کنندگی پیروز حناچی که امروز (چهارشنبه، ۲۰ آذر) ساعت ۱۸ در سالن ۱ پردیس چارسو به نمایش درآمد، پیش از این در جشن خانه سینما سال جاری (شهریور ۹۸) سه جایزه پژوهش، کارگردانی و تهیه‌کنندگی شده بود، هنوز به نمایش عمومی درنیامده و جشنواره سینماحقیقت اولین ایستگاه نمایش این فیلم بود.
زاهدیان پیش از نمایش این فیلم گفت: خیابان لاله زار نماد تمدن جامعه ایرانی برای اولین بار است؛ تئاتر، سینما و کافه نشینی اولین بار در این خیابان نمود می یابد و تجربه دنیای مدرن برای بار نخست در این خیابان تجربه می‌شود.
وی ادامه داد: هر روشنفکری در آن دوران این صحنه را عرصه ای برای نشان دادن افکار خود می بیند و این امر در مورد هنرمندان رشته های مختلف سینما، تئاتر و موسیقی و معماران صدق می کند.
این مستندساز تصریح کرد: ولی در نهایت هر جریان روشفنکری به ضد خود تبدیل می شود و لاله زار نیز همینطور است و مستند زمستان است این جوانمرگی را توضیح می دهد.
اما فضایی با وسعت ۱ کیلومتر با عمق بیش از ۱۵۰ سال عمر با آثار تمدنی؛ مانند فرهنگ، سیاست و امثال آن نکات محتلفی هستند که جمع کردن آنها دشوار است و ادعا نداریم به اهمیت و جایگاه همه آنجا در فیلم نگاه کرده ایم؛ بلکه خوانشی از گذشته های فیلم طی روند تحقیقاتی سه‌ساله است.
مهرداد زاهدیان (متولد ۱۳۴۲) دانش آموخته فلسفه از دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد، پیش از این با آثاری چون میدان بی ‌حصار، مسیح در جلفا و حلقه‌های گمشده در عرصه سینمای مستند حضور داشته است.
وی در این فیلم که منوچهر انور گوینده متن آن است، داستان تشکیل خیابان لاله‌زار را از گذشته نسبتا دور و عهد ناصری روایت می کند تا به دوران جدید و روزگار تغییر هویت این خیابان به عنوان قطب فرهنگی و روشنفکری بازه زمانی سه‌دهه ای از دهه ۲۰ خورشیدی به بعد می رسد.
این فیلم که در بخش مسابقه ملی سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت حضور دارد؛ غیر از امروز، شنبه پیش‌رو (۲۳ آذر) نیز نمایش داده خواهد شد.
سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت از ۱۸ تا ۲۵ آبان در پردیس سینمایی چارسو و موزه سینما به دبیری محمد حمیدی‌مقدم برپاست.
این جشنواره در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستندها را در این بخش به عهده دارند.
همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیررقابتی پذیرفته شده‌اند. در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش دارند. همچنین نمایش‌های ویژه ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم می شود.

جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت دارند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی