مضرات و فواید گاز مایع LPG – ای پی جی + گاز CNG یا LPG


خطرات استفاده از گاز مایع «ال‌ پی‌ جی» در خودرو با افزایش قیمت بنزین افزایش درخواست خودرو های گاز سوز CNG افزایش داشته اسـت . گاز CNG یک گاز فشرده اسـت و خشک و تفاوت آن با گاز LPG این اسـت کـه گاز ال پی جی مایع اسـت و فشرده نیست . برخی عقیده دارند کـه گاز LPG برای اتومبیل مناسب تر از گاز CNG اسـت کـه همین امر باعث شده کـه بر روی خودروی خود LPG...

مضرات و فواید گاز مایع LPG – ای پی جی + گاز CNG یا LPG

خطرات استفاده از گاز مایع «ال‌ پی‌ جی» در خودرو

با افزایش قیمت بنزین افزایش درخواست خودرو های گاز سوز CNG افزایش داشته اسـت . گاز CNG یک گاز فشرده اسـت و خشک و تفاوت آن با گاز LPG این اسـت کـه گاز ال پی جی مایع اسـت و فشرده نیست . برخی عقیده دارند کـه گاز LPG برای اتومبیل مناسب تر از گاز CNG اسـت کـه همین امر باعث شده کـه بر روی خودروی خود LPG نصب کنند.

نصب سیلندر گاز مایع بر روی ماشین کاری غیر مجاز و بسیار خطرناک اسـت که علاوه بر غیر قانونی بودن آن سلامت و امنیت شهروندان را بـه خطر انداخته اسـت.

اما فراموش نباید کرد کـه استفاده از گاز LPG بسیار خطرناک اسـت ودر این جا بـه نکاتی مهم درباره خطرات استفاده از گاز مایع برای اتومبیل خواهیم پرداخت.

کارشناسان ایمنی معتقدند استفاده از سوخت گاز مایع و سیلندرهای این گاز در خودروها کاری غیرمجاز اسـت چرا که درصورت کوچکترین تصادف بـه خاطر مهار نبودن کامل سیلندر احتمال پاره شدن شیلنگ و بروز حادثه های دلخراش وجوددارد.

دغدغه رانندگان برای تامین سوخت ارزان انها را از فکر کردن بـه فاجعه بزرگ خطر آتش سوزی این اتومبیل ها غافل کرده اسـت.

البته برخی هم در مورد گاز LPG نظری دیگر دارند:

گاز بـه دو دسته CNG و LPG تقسیم میشود.

گازی کـه در کشور ما استفاده می شود CNG اسـت کـه نسبت بـه بنزین آلایندگی کمتری دارد. اما بـه دلیل تصفیه نشدن گاز در پالایشگاه این گاز خاصیت خورندگی قطعات را پیدا می کند و علت این امر، وجود گوگرد فراوان در گاز اسـت کـه متأسفانه خودرو های گازسوز را بـه سرعت فرسوده میکند.

فواید گاز مایع LPG ای پی جی

در مقایسه ای کوتاه بین LPG و CNG بـه روشنی میتوان دریافت که برای مالک خودرویی که تمایل بـه دوگانه سوز شدن اتومبیل خود دارد LPG بسیار جذابتر و مفید تر از CNG اسـت چرا که:

1- ماشین CNG سوز با مخزن پر حداکثر 150 کیلومتر را طی میکند «که بسته بـه نوع ماشین و شرایط محیطی و ترافیک تا 60 کیلومتر هم کاهش میابد» ولی ماشین LPG سوز بیش از 400 کیلوتر با یک مخزن پر میتواند تردد کند«در تهران و با ترافیک آشنای آن».

مضرات و فواید گاز مایع LPG – ای پی جی + گاز CNG یا LPGبا این حساب بـه دلیل لزوم سوخت گیری های متعدد تعداد جایگاهای لازم برای CNG عملا دو برابر جایگاههای LPG و تا 5 برابر جایگاهای بنزین خواهد بود.حال تصور کنید یک ماشین CNG سوز برای طی مسافت 900 کیلومتری تهران تا مشهد چند بار باید سوخت گیری نماید «6 بار» و با یک حساب ساده با فرض 10 دقیقه زمان «که عملا بسیار بیشتر اسـت» چقدر بر زمان طی این مسافت افزوده خواهد شد« حداقل یکساعت». و بـه همین ترتیب حساب کنید چند جایگاه باید دراین مسیر «رفت و برگشت» باید ایجاد شود؟ و نهایتا با چه هزینه ای؟

2- اتومبیل CNG سوز باید با سوخت بنزین شروع بـه کار نماید. در حالی که خودرد LPG سوز چنین الزامی ندارد «خصوصا در فصول گرم سال و مناطق گرمسیر».

3- شتاب ایجاد شده توسط CNG کمتر از نصف LPG اسـت و بـه این ترتیب اتومبیل CNG سوز عملا امکان حرکت در شیب ها را ندارد و باید بـه سوخت اولیه خود رجوع کند. باز بـه این موضوع بیاندیشید که طی مسیر در جاده های کوهستانی «مثلاً تهران – شمال» چگونه با CNG میسر خواهد شد؟

4- وزن مخزن CNG بیش از 60 کیلو گرم اسـت در حالی که مخزن LPG پر وزنی بـه مراتب کمتر دارد «حدود یک پنجم» بـه این ترتیب اتومبیل شـما همواره حامل یک مسافر بالغ اسـت «حتی در زمان توقف» دراین حالت تصور کنید میزان استهلاک لاستیک های عقب، کمک فنر ها و شاسی تا چه میزانی افزایش خواهد یافت؟

5- میزان خوردگی ناشی از گاز CNG بـه مراتب نسبت بـه LPG برای ماشین های بنزین سوزی که دو گانه سوز می شوند بیشتر اسـت.

6- هزینه دوگانه سوز کردن اتومبیل بنزین سوز با CNG نسبت بـه LPG بیش از سه برابر خواهد بود

7- نکته بسیار مهم تر در مقایسه این دو نوع گاز این که تمام تجهیزات مورد نیاز برای دوگانه سوز کردن خودردو ها با LPG در داخل تولید می شود ولی برای CNG حداقل مخزن آن وارداتی اسـت و برای کشور ارز بری دارد

8- جایگاههای CNG برای مکیدن گاز از خطوط لوله و تزریق آن بـه مخزن اتومبیل بـه کمپرسورهایی با توانی درحدود 500 کیلو وات نیاز دارند. لذا غیر از هزینه برق، تامین این حجم توان الکتریکی خود مقوله حائز اهمیتی اسـت.

حتما بخوانید: فواید و مضرات گازسوز کردن خودرو (گاز طبیعی CNG)

با این اوصاف اگر مسیر CNG سوز کردن اتومبیل ها با این شتاب ادامه یابد روزگاری را تصور کنید که بیش از یک میلیون اتومبیل CNG سوز در شهری مثل تهران وجود داشته باشد. با یک حساب سر انگشتی بـه حدود 1000 جایگاه CNG در سطح شهر تهران نیاز خواهد بود که با تمام توان گاز را از لوله ها می مکند و بـه مخازن ماشین ها تزریق می کنند. جدای از نیاز بـه حدود 5 مگاوات توان اضافی در شبکه برق «که خدا میداند از کجا باید تامین شود» فشار بی امان این جایگاه ها بـه شبکه گاز قطعا بـه افت فشار منجر خواهد شد. بـه این آش شله قلمکار سرمای زمستان را که همه ی ساله بیشتر هم میشود، اضافه کنید تا ببینید چه بلای خانمان سوزی با اجرای این پروژه بـه اصطلاح ملی در راه اسـت.

سال گذشته بـه همین دلیل ساده ی افت فشار، گاز لازم برای اتوبوسهای CNG سوز تامین نشد و عملا بخشی از ناوگان اتوبوس رانی و بـه تبع آن حمل و نقل شهری دستخوش اشکال شد. بـه نظر نمی رسد در زمان افت فشار زمستانی شرکت ملی گاز بخواهد اولویت را بـه اتومبیل ها داده و گاز خانه ها را برای رسیدن گاز بـه جایگاه ها قطع نماید. بـه این ترتیب چاره ای باقی نمی ماند جز اینکه کمپرسورهای خوش خوراک جایگاه ها خاموش شوند و یک میلیون ماشین CNG سوز بی گاز منده وادار شوند با سهمیه روزانه 2 لیتری خود سر کنند.

بنده شخصا علاقه ای ندارم بـه تبعات اجتماعی و نا آرامی های ناشی ازآن که دراین شرایط بـه احتمال قریب بـه یقین روی خواهد داد فکر کنم، اما آیا مسئولان محترمی «نظیر جناب آقای محرابیان» که این گونه بر طبل CNG سوز کردن اتومبیل ها میکوبند حاضرند این تبعات و اتفاقات ناشی ازآن را بپذیرند ودر آن زمان پاسخگو باشند؟ آیا تنها بدلیل آن که یک سرمایه دار «شرکت ر.س» و یک آقازاده اقدام بـه سرمایه گذاری در کارخانه تولید مخازن CNG در کشور آلمان و کره کرده اند میتوان چنین عذاب الیمی را بر دوش مردم ستمدیده ایران سوار کرد؟

آیا بهتر نیست به جای گردآوری جایگاه های LPG و «با توسل بـه زور» CNG سوز کردن ماشین ها مردم را در انتخاب CNG یا LPG بـه عنوان سوخت پاک و دوم آزاد بگذاریم تا خود گزینه دلخواه خودرا برگزینند؟

مگر نه اینکه قیمت هر تن LPG صادراتی 450 دلار و هر تن بنزین وارداتی 650 دلار اسـت؟ آیا بهتر نیست با کاهش صادرات LPG و بـه تبع آن واردات بنزین در هر تن 200 دلار کمتر از جیب مردم ایران دود کنیم و بـه هوا بفرستیم؟

مضرات و فواید گاز مایع LPG – ای پی جی + گاز CNG یا LPG

اما اغلب مردم بر این باورند کـه گاز CNG بهتر از LPG اسـت کـه این نظر کاملاً اشتباه اسـت.

برای برطرف کردن مشکل خودرو های گازسوز یا باید پالایشگاه‌های‌ گاز، آنرا تصفیه کنند و یا سازندگان قطعات باید محصولات خودرا برای خودرو های گازسوز، باکیفیت‌تر و مقاوم‌تر در برابر خوردگی بسازند.

علاوه بر این فشار گاز داخل مخزن های‌ LPG درحدود 20 بار«واحد سنجش فشار» می‌باشد و این درحالی اسـت کـه فشار گاز CNG در داخل مخزن حدود 300 بار می باشد.

خیلی از دوستان و خریدارن از بوی بد گاز ال پی جی در ماشین نسبت بـه ال پی جی کردن ماشین خود دو دل هستن باید خدمت این دسته از دوستان عرض کنم اتفاقا بوی بد گاز ال پی جی بـه سود هست چراکه با اومدن بود شـما متوجه میشید ماشینتون نشتی داره و سریع ماشین رو نشتگیری میکنید ولی گاز سی آن جی هیچ گونه بویی نداره و شـما وقتی متوجه میشید کـه سقف ماشین بچسپه بـه سقف جایگاه سوخت گیری؟؟؟؟

مضرات و فواید گاز مایع LPG – ای پی جی + گاز CNG یا LPG

گاز ال پی جی LPG

برای این کـه بتوانند تمایل رانندگان بـه گازسوز کردن خودروها و از جمله گاز مایع «LPG» با اصلاح نرخ بنزین افزایش یافته و این امر خطرهای احتمالی زیادی را متوجه مردم و بـه ویژه رانندگان کرده‌اسـت.

بـه گزارش تالاب بـه نقل از ایرنا، تغییر قیمت بنزین باعث شد تا طی هفته‌های‌ اخیر شماری از رانندگان از راه‌های‌ مختلف بـه فکر جبران کمبود سهمیه سوخت خود بیافتندکه خطرناک‌ترین آن استفاده از کپسول‌های‌ گاز مایع «ال‌پی‌جی» در خودروهاست.

سوخت‌گیری با سیلندرهای گاز مایع

سوخت‌گیری با سیلندرهای گاز مایع خطری جدی اسـت کـه طی سال‌های‌ اخیر خودرو های حامل این سیلندرها را بـه بمب‌های‌ متحرکی در سطح شهرها، جاده‌ها و روستاها تبدیل کرده و این روند طی هفته‌های‌ اخیر با تلاش مسافرکش‌ها برای پیدا کردن سوخت جای گزین افزایش یافته‌اسـت.

باوجود هشدارهای مکرر مسوولان نسبت بـه خطرناک بودن این امر، آگهی‌های‌ نصب مخازن ال‌پی‌جی در فضای مجازی در سطوح قیمتی متفاوت منتشر می شود و بـه نظر می رسد نظارت‌ها دراین زمینه محدود اسـت یا این کـه وجود ندارد.

این نوع سوخت‌گیری در حال حاضر بدون رعایت نکات ایمنی در حاشیه شهرها بـه وفور دیده شده و هرروز نیز بر تعداد آن ها افزوده می شود کـه توجه نکردن مسوولان بـه این امر روز بـه روز باعث خواهد شد تا این بمب‌های‌ متحرک در سطح شهر و جاده‌ها بیشتر جان شهروندان را مورد تهدید قرار دهد.

یکی از رانندگان خودرو های مسافرکش روستایی بـه اختصاص نیافتن سهمیه برای خودروها اشاره کرد و گفت: همین امر مشکلاتی را برای ما بـه وجود آورده‌اسـت بـه طوری کـه وادار بـه استفاده از بنزین سه هزار تومانی هستیم کـه صرفه‌ای برای ما ندارد.

سیروان شریفی اضافه کرد: تمایل بـه استفاده از سوخت جای گزین از روی ناچا ی و برای تامین مخارج زندگی اسـت و خطر آنرا رانندگان با اجبار بـه جان می‌خرند.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی امکان خرید خودرو های پایه گازسوز برای خیلیها وجود ندارد و نصب کپسول‌های‌ سی‌آن‌جی بعد از گران شدن بنزین نیز هم‌اکنون بـه ۲ برابر نرخ سابق افزایش یافته و بـه حدود ۴۰ میلیون ریال در مراکز مجاز رسیده‌اسـت.

بـه گزارش تالاب راننده دیگری نیز با اشاره بـه این کـه با این شرایط اقتصادی امکان خرید سوخت آزاد برای رانندگانی کـه از طریق مسافرکشی امرار معاش می کنند میسر نیست، افزود: همه ی رانندگان نسبت بـه خطرهای گاز ال‌پی‌جی آگاه هستند اما برای کسانی‌کـه مسافرکشی میکنند یا وادار بـه طی مسافت‌های‌ طولانی در هرروز باشند، چاره دیگری باقی نمی ماند.

وی تاکید کرد: مسوولان یا باید بـه فکر تسهیل در دوگانه‌سوز کردن خودروها باشند یا نسبت بـه کاهش قیمت سوخت اقدام کنند وگرنه این روند همان‌ گونه ادامه دارد ودر آینده نزدیک شاهد تلفات احتمالی زیادی براثر استفاده از این نوع سوخت خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مهاباد نیز گفت: در سیلندرهای سی‌آن‌جی، سوخت در فاز گازی قرار دارد و بـه وسیله شلنگ و اتصالات بـه کاربراتور ماشین انتقال می یابد کـه درصورت نشت در فاز گازی ودر حجم کم تحت بازرسی اسـت.

مضرات و فواید گاز مایع LPG – ای پی جی + گاز CNG یا LPG

گاز مایع «LPG»

رحمان احمدی افزود: اما در سیلندر گاز مایع، سوخت در فاز مایع اسـت ودر صورت انتقال آن بـه داخل موتور، با توجه بـه تغییر فاز بـه بیش از ۲۰۰ برابر حجم گاز مایع تبدیل شده و میتواند بـه سرعت فضای داخل موتور را پر کرده و مخلوط قابل انفجاری را تشکیل دهد کـه با ایجاد جرقه توسط دینام یا هر یک از وسایل برقی داخل موتور موجب بروز انفجار شدید شود.

وی اضافه کرد: خودرو های حامل چنین سوختی درصورت کوچک‌ ترین تصادفی، بـه دلیل قابل مهار نبودن کامل سیلندر می تواند فاجعه بـه بار آورد زیرا احتمال پاره شدن شیلنگ و بروز حادثه‌های‌ دلخراش در آن ها بسیار زیاد اسـت.

وی با اشاره بـه این کـه خودرو های حامل گاز مایع بـه علت انتشار بوی گاز همواره باعث نگرانی مسافران اسـت، افزود: کپسول‌های‌ گازمایع فقط برای سوخت لوازم خانگی گازسوز بوده و هر نوع استفاده مستقیم یا غیرمستقیم از آن ها امری غیرقانونی اسـت.

وی با بیان این کـه این نوع سوخت‌گیری هم‌اکنون بدون رعایت نکات ایمنی در حاشیه شهرها بـه وفور دیده میشود، تاکید کرد: باید با کمک رسانه‌ ها، هشدارهای لازم دراین خصوص بـه مردم داده شود تا برای سود مادی حداقلی باعث گرفتاری خود و جامعه نشوند.

رییس اداره استاندارد مهاباد نیز گفت: تولید و پر شدن سیلندرهای گاز مایع بر اساس استاندارد ۸۴۱ کـه یک استاندارد اجباری اسـت تحت نظارت اداره استاندارد انجام می شود و تنها برای مصارف خانگی و خوراک‌پزی اسـت و اجازه استفاده برای مصارف دیگر را ندارد.

مضرات و فواید گاز مایع LPG – ای پی جی + گاز CNG یا LPG

محمدتقی خیری اضافه کرد: استفاده از سوخت «ال‌پی‌جی» در خودروها منطبق بر هیچ‌گونه استانداردی نبوده ودر این حوزه کاری نیز تعریف نشده‌اسـت.

وی نصب و راه‌اندازی هر گونه سیستم گازسوز ال‌پی‌جی در خودروها را غیرمجاز و غیرقانونی دانست و گفت: حتی خودروهایی کـه بـه صورت غیرمجاز اقدام بـه نصب سیستم سی‌آن‌جی یا دوگانه‌سوز کنند فاقد برچسب استاندارد خواهند بودو از سوخت‌گیری در جایگاه‌های‌ مجاز منع شده‌اند.

«خیری» بـه شهروندان توصیه کرد در صورتی کـه تمایل بـه دوگانه‌سوز کردن اتومبیل خود دارند از مخازن سی‌آن‌جی مراکز مجاز کـه دارای ایمنی بالایی هستند، استفاده کرده و از دستکاری مخزن، شیرآلات و سایر محتویات آن ها خودداری کنند.

رییس اداره استاندارد مهاباد همچنین سوختگیری خودرو های دوگانه سوز ال‌پی‌جی با استفاده از سیلندرهای گاز مایع کـه بـه صورت دستی درکنار خیابان‌ها و همچنین با استفاده از تجهیزات غیراستاندارد انجام میشود را اقدامی غیرمنطقی و خطرناک برشمرد و دخالت ارگان‌های‌ نظارتی برای ممانعت از چنین اقداماتی را خواستار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا