دادستان‌کل: فضای دانشگاهی نباید امنیتی شود


دادستان‌کل: فضای دانشگاهی نباید امنیتی شود

مشهد- ایرنا- دادستان‌کل کشور گفت: حضور مقامات، مسوولان، مراجع قضایی و انتظامی در محیط علمی هیچ وجهی ندارد زیرا فضای دانشگاهی نباید امنیتی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری روز پنجشنبه در "دومین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی" در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: آنچه در حوزه دانشگاه، استاد، دانشجو و کرسی‌ آزاداندیشی مورد توجه است اینکه دانشگاه باید صد در صد خالی از فضای امنیتی باشد.

وی خطاب به دانشگاهیان اظهارداشت: هرجا دیدید دستگاهی برای شما محدودیتهایی به وجود می‌آورد من به عنوان مدعی‌العموم آنرا تعقیب خواهم کرد.

دادستان‌کل کشور افزود: گاهی افراد، جناح و جریانی می‌خواهند از محیط دانشگاهی و فضای دانشجویی سوءاستفاده کنند. این مورد را باید جدا کرد. در اینگونه موارد مدیران و مسوولان دانشگاه باید ورود کرده و اجازه ندهند خطوط قرمز اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مورد هجمه قرار گیرد.

وی ولایت ائمه اطهار(ع) را خط قرمز توصیف و بیان کرد: دادستان یا هر مقام مسوولی، خط قرمز نیست. ولایت‌فقیه هم می‌تواند از نظر علمی مورد بحث و نظر قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد: باید خطوط قرمز، عبارات اهانت‌آمیز، تعابیر و مفاهیمی را که در قالب آنها به حریم مقدسات توهین می‌شود مشخص کنیم. محیط دانشگاه نباید مرکزی برای اهانت به خدا و پیامبر(ص) باشد. با این وجود از منظر قضایی به خود و ضابطان قضایی اجازه نمی‌دهیم به آنچه که عنوان "جرم" ندارد ورود کنیم.

تفکیک اغتشاشگر از معترض
وی در ادامه به اغتشاشات اخیر در پی افزایش بهای بنزین در سطح کشور نیز اشاره و بیان کرد: قبول دارم ممکن است چند نفر بی‌گناه در این جریان بازداشت شده باشند اما از همان لحظه نخست تاکید ما این بود که اغتشاشگران و معترضان بی‌گناه به سرعت از یکدیگر تفکیک شوند.

دادستان‌کل کشور افزود: دستگیری فرد دلیلی بر گناهکار بودن او نیست. خدا را شاهد می‌گیریم که نمی‌خواهیم حتی برای یک لحظه هم یک فرد بی‌گناه بازداشت شود اما چنین موضوعی در جریان چنین رخدادهایی گاه پیش می‌آید و نمی‌شود در اینگونه حوادث کاری انجام داد.

وی افزایش بهای بنزین را از اختیارات دولت اعلام و بیان کرد: به نظر ما افزایش قیمت بنزین می‌توانست بهتر اجرا شود. دولت باید از چهار سال پیش با شیب ملایم این افزایش را صورت می‌داد که این کار را نکرد. ما هم با توجه به اطلاعاتی که از وضع بنزین و قاچاق آن داریم معتقدیم باید افزایش قیمت اما نه به این صورت، انجام می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد: با اطلاعاتی که در حوزه تلاشهای دشمن برای به آشوب کشاندن کشور در دست داریم اگر آن را هر کسی هم که مقام اجرایی، قضایی و اطلاعاتی نباشد بداند هیچگاه نمی‌تواند نسبت به چینی مواردی بی‌تفاوت باشد.

کشف سلاح

دادستان‌کل کشور گفت: شماری از جانباختگان اغتشاشات اخیر افرادی هستند که با گلوله‌هایی خاص کشته شده‌اند. در "میدان هفتاد و دو تن" قم از یک ماشین سواری پژو تعداد ۸۴ اسلحه شکاری با گلوله‌های خاص کشف و ضبط شد که تعدادی از مردم با گلوله خاص این سلاحها کشته شده‌اند.

وی افزود: اگر می‌توانستم همه ابعاد امنیتی، اطلاعاتی و دستهای پشت پرده اغتشاشات اخیر را برای مردم می‌گفتیم اما بعضی مواقع نمی‌شود همه مطالب را بازگو کرد.

کرسی آزاداندیشی

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در ادامه همچنین به جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی اشاره و بیان کرد: این کرسی‌ها ریشه در تعالیم قرآنی دارند. تعالیم اسلام و قرآن کاملا برای ما بیان می‌کنند که در برخورد با مسائل مختلف باید چه کنیم. بهترین جا برای تشکیل این کرسی‌ها حوزه و دانشگاه است. در مباحث مختلف بدون اهانت به اعتقادات طرف مقابل باید آنچه را مطابق با عقل است پذیرفت و تعصب نداشت.

وی فرهنگ قرآن کریم را آزاداندیشی و مباحثه توصیف و بیان کرد: ائمه معصومین از جمله امام صادق و امام رضا(ع) در این زمینه تلاش کردند. بسیاری از مطالب نهفته جوانان را باید در همین کرسی‌ها آزاد کرد و مدیران اجرایی و مسئولان نگذارند در سینه جوانان تراکم به وجود آید. کسی که مسوولیت پذیرفت باید آماده شنیدن تعریف و حتی فحش هم باشد.

۳۵ سال اهتمام لازم را نسبت به حقوق عامه نداشتیم

دادستان‌کل کشور همچنین به تلاش دستگاه قضایی در حوزه حقوق عامه اشاره و بیان کرد: ظرف ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی دست‌کم ۳۵ سال اهتمام لازم را نسبت به حقوق عامه نداشتیم. آیین‌نامه اجرایی، دستورالعمل و قانون در خصوص حقوق عامه تعریف نشده اما اکنون چهار سال است که این موضوع در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است.

وی افزود: دانشگاهها می‌توانند در این خصوص به دستگاه قضایی کمک کنند. در حوزه علوم انسانی، مسائل مربوط به قضاوت و حقوق خیلی نیازمند بحث و گفت‌وگو و کرسی آزاداندیشی هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری گفت: کسانی که دست‌اندرکار مسائل قضایی هستند آنقدر مسائل روزمره دارند که فرصت کار، فکر و تبادل نظر پیدا نمی‌کنند بنابراین نباید از مدیران اجرایی رشد علمی را انتظار داشت. مدیران اجرایی حداکثر، تجربه عملی و اجرایی پیدا می‌کنند.

"دومین جشنواره ملی کرسیهای آزاداندیشی" که به همت معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد و همکاری معاونت، فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دیروز آغاز شده ال عصر امروز در چارچوب بخشهای گفت‌وگوی آزاد دانشجویی، مناظره دانشجویی، میزگرد دانشجویی، کرسی نقد و نظر و کرسی مطالبه‌گری در مشهد ادامه دارد.

نخستین جشنواره ملی کرسیهای آزاداندیشی آذر ماه ۱۳۹۵ در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.

دانشگاه مشهد فردوسی مشهد ظرف سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در این چارچوب ۴۱ کرسی آزاد اندیشی با موضوعات سیاسی برگزار کرد. طی سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ نیز دانشگاه فردوسی پیرامون مسائل فرهنگی ۱۰ کرسی آزاداندیشی برپا نمود. توجه بیشتر به حوزه فرهنگی اجتماعی و پرهیز از سیاست‌زدگی، اولویتهای کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاههای مستقر در مشهد است.

پیشینه کرسی آزاداندیشی

ایده ایجاد "کرسی آزاداندیشی در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی" نخستین بار از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در نامه دی ماه ۱۳۸۱ ایشان به جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه و سپس به صورت موکد در بیانات معظم‌له در دیدار با نخبگان علمی کشور با مضمون ضرورت راه‌اندازی کرسیهای مناظره، نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در دانشگاهها و مووسسات آموزش عالی مطرح شد.

به منظور اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه و نیز مستند به ماده ۲ نظامنامه هیات حمایت ازکرسیهای نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی "آیین نامه کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی" تدوین و ابلاغ شد.

بر این اساس "کرسی آزاداندیشی" نشستی در محیطهای دانشگاهی است که در آن به صورت آزاد نظام‌مند، محترمانه، عقلانی، منطقی و شجاعانه در باب موضوعی معین و از پیش اعلام شده، به اظهار نظر ، پرسش و پاسخ عمیق، گفتگو ، تبادل و تضارب آراء، همراه با استدلال و ارائه مستندات در قالب "کرسی مناظره، کرسی نقد و نظر و همچنین کرسی پرسش و پاسخ پرداخته می‌شود.

همچنین سیاستگذاری و نظارت کلان بر حسن انجام کرسیهای آزاداندیشی بر عهده "شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی" گذاشته شده و وظیفه پیگیری امور اجرایی آن بر عهده "هیات نظارت، هیات نظارت بر فعالیتهای تشکلهای اسلامی و نیز دبیرخانه هیات نظارت بر تشکلهای اسلامی در هریک از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور است.

بر این اساس مجموعه‌ها و اشخاصی شامل تشکلهای اسلامی دانشگاهیان(دانشجویی و استادی)، گروههای علمی و آموزشی، انجمنهای علمی، کانونهای فرهنگی و شوراهای صنفی، حداقل سه نفر از دانشجویان و نیز هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور می‌توانند کرسی آزاداندیشی را با موضوع مشخص در محیط دانشگاهی برگزار کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی