چه کسی به محضر ملکه مشرف می شود؟


چه کسی به محضر ملکه مشرف می شود؟

پس از شش هفته مبارزات انتخاباتی، مردم بریتانیا روز پنجشنبه (امروز) به پای صندوق های رای خواهند رفت تا مشخص کنند که از دو حزب محافظه کار «بوریس جانسون» و حزب کار «جرمی کوربین»، کدام یک باید دولت آینده را تشکیل دهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه گاردین در گزارشی به انتخابات امروز انگلیس پرداخته است و معتقد است که امروز سرنوشتی بریتانیایی ها و برگزیت مشخص خواهد شد؛ در ادامه می خوانیم:

«بوریس جانسون» به رای دهندگان بریتانیایی گفته است این انتخابات، فرصتی برای تحقق برگزیت است، و حال آنکه «جرمی کوربین» انتخابات پنجشنبه را «آخرین فرصت مردم برای نجات طرح ملی خدمات درمانی در انگلیس» می داند. در اینجا مرور سریعی بر نظام رای گیری در بریتانیا، زمان احتمالی اعلام نتایج انتخابات، و اثر انتخابات مزبور بر برگزیت خواهیم داشت.

نظام انتخاباتی در بریتانیا چگونه است؟

هر فردی که به سن 18 سالگی رسیده باشد، واجد شرایط رای دادن است و تعداد کل افراد واجد شرایط رای دادن در انتخابات پنجشنبه، حدود 46 میلیون نفر هستند. رای دادن در بریتانیا اجباری نیست و میزان مشارکت مردمی در آخرین انتخاباتی که در سال 2017 برگزار گردید، 68 درصد جمعیت واجد شرایط را شامل می شد.

انگلیس، اسکاتلند، ولز، و ایرلند شمالی، در مجموع به 650 حوزه انتخابیه تقسیم می شوند و اخذ رای در انتخابات پنجشنبه، در 40,000 حوزه رای گیری صورت خواهد گرفت.

در نظام انتخاباتی بریتانیا، نامزدی که «اکثریت نسبی» آرا را در حوزه انتخابیه خود کسب کند، مجوز ورود به مجلس عوام را دریافت خواهد کرد. این بدان معنی است که هر یک از46 میلیون نفرجمعیت واجد شرایط رای دادن، در میان نام نامزدهای مندرج در برگ رای گیری، در مقابل نام نامزد مورد نظرش علامت خواهد زد. نامزدی که در میان سایر نامزدهای یک حوزه انتخابیه، بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد، در «وست مینستر» صاحب کرسی خواهد گردید.

زمان انتخابات کنونی ممکن است بر مشارکت انتخاباتی مردم تاثیرگذار باشد. از سال 1923 تا کنون، این نخستین انتخاباتی است که در ماه دسامبر برگزار می شود. احزاب بریتانیا معمولا از برگزاری انتخابات در فصل زمستان پرهیز می کنند ( انتخابات در زمستان، فقط یک بار صورت گرفته که مربوط به فوریه 1974 است) زیرا حضور در حوزه رای گیری - به خصوص برای رای دهندگان به حزب کار - به خاطر بدی شرایط جوی، دشوارتر می گردد.

سازمان هواشناسی پیشبینی کرده که بیشتر مناطق بریتانیا، در روز پنجشنبه هوای بارانی خواهند داشت.

چه کسی به محضر ملکه مشرف می شود؟

پس از رای گیری، چه پیش خواهد آمد؟

زمان اخذ رای، روز پنجشنبه، ساعت 10 شب به وقت گرینویچ به پایان خواهد رسید و پس از آن شبکه های تلویزیونی، نتیجه رای گیری را بر اساس نظرسنجی ای که از رای دهندگان به هنگام خروج از شعبه رای گیری داشته اند، اعلام خواهند کرد. نتیجه این نظر سنجی، معمولا با نتیجه ای که پس از شمارش آرا اعلام می شود، انطباق دقیقی دارد. نتیجه نظرسنجی شبکه های تلویزیونی در پیشبینی نتیجه انتخابات سال 2017 شوکه کننده بود و نشان می داد که حزب «ترزا می» اکثریت آرا را به دست نخواهد آورد.

نخستین نتیجه شمارش آرا، احتمالا در ساعت 11 شب پنجشنبه، و نتیجه نهایی ظرف 24 ساعت از پایان رای گیری اعلام خواهد شد.

هر حزب برای در اختیار گرفتن اکثریت مجلس عوام نیازمند آن است که بدون ائتلاف با احزاب کوچک، صاحب 326 کرسی شود. در صورتی که حزب «بوریس جانسون» یا حزب «جرمی کوربین» به عدد جادویی 326 دست یابند، می توانند به محضر ملکه مشرف شوند و تشکیل دولت را به وی اعلام کنند.

چه کسی برنده خواهد شد؟

نظرسنجی ها نشان می دهند که «بوریس جانسون» از بخت بیشتری برای تشکیل دولت و ماندن در خانه شماره 10 در خیابان داونینگ برخوردار است.

نظرسنجی گاردین نشان می دهد که پیشتازی اولیه حزب «بوریس جانسون» در نظرسنجی ها، اندکی کاهش یافته است. حزب محافظ کار 43 درصد، حزب کار 33 درصد ، حزب لیبرال دموکرات 13 درصد و حزب سبز و برگزیت، هر یک 3 درصد آرا را در این نظر سنجی به خود اختصاص داده اند. بر اساس نظر سنجی YouGov در پنجشنبه گذشته، حزب محافظ کار نسبت به حزب کار، صاحب 28 کرسی بیشتر در مجلس گردید، و حال آنکه دو هفته پیش این رقم به 68 کرسی بیشتر می رسید.

در سیستم انتخاباتی مبتنی بر «کسب اکثریت نسبی آرا»، حوزه های انتخابیه ای (Marginal constituencies) که در آنها رقابت شدیدی بین احزاب، به خصوص حزب محافظ کار و حزب کار، وجود دارد، نقش بسیار مهمی در نتیجه انتخابات دارند. انتخابات روز پنجشنبه نیز از جمله انتخاباتی است که حوزه های انتخابیه مذکور، سرنوشت انتخابات را رقم خواهند زد. احزاب مخالف با حزب محافظ کار، در این حوزه ها به اقدامات تاکتیکی ای متوسل شده اند تا بتوانند نامزد محافظ کاران را از میدان به در کنند. همین موجب گردیده که مراکز نظرسنجی، در پیشبینی نتایج انتخابات پنجشنبه با دشواری بیشتری روبرو شوند. بنابراین، این احتمال وجود دارد که نتایج انتخابات متفاوت از آنی که نظرسنجی ها پیشبینی کرده اند باشد.

چه کسی به محضر ملکه مشرف می شود؟

موضوعات مبارزات انتخاباتی بریتانیا

انتخابات پنجشنبه، برای حل و فصل مشکل برگزیت که از زمان برگزاری همه پرسی سال 2016، بریتانیا را درگیر خود کرده، برگزار می گردد. هر چند که عمده مناظرات انتخاباتی بر سر موضوع برگزیت بوده اند، اما موضوعات جانبی همچون آینده طرح ملی خدمات درمانی، وعده افزایش بودجه توسط دو حزب کار و محافظ کار، و بحث اعمال قانون و امنیت نیز از جمله مسائلی هستند که در خلال مناظرات مربوط به برگزیت مطرح گردیده اند.

البته، حتی موضوعی چون «طرح ملی خدمات درمانی»، به نوعی با موضوع برگزیت، در ارتباط است چرا که حزب کار که به شکل سنتی طرفدار این طرح بوده، در مبارزات انتخاباتی خود بر این نکته اصرار دارد که حزب محافظ کار، در دوران پس از برگزیت، به دنبال سپردن خدمات درمانی به شرکت های آمریکایی است. همین ادعای حزب کار موجب شده که جانسون مجبور به سر زدن مکرر به بیمارستان ها شود ( تا بتواند تبلیغات حزب کار را خنثی کند).

اما در شمال بریتانیا یعنی اسکاتلند، این «حزب ملی اسکاتلند» است که به عنوان بزرگترین حزب، موقعیت برتری نسبت به محافظ کاران دارد. بحث بر سر دومین همه پرسی برای جدایی اسکاتلند از بریتانیا، از موضوعات مهم تاثیر گذار بر آرای این منطقه است.

چه کسی به محضر ملکه مشرف می شود؟

اثر نتیجه انتخابات بر برگزیت

اگر «جانسون» صاحب اکثر کرسی های وست مینستر شود، همانطوری که وعده داده، تا پایان سال آینده برگزیت را اجرایی خواهد کرد، هر چند که هنوز مانعی چون موضوع مرزی ایرلند وجود دارد که پیش از اجرایی شدن برگزیت، باید آن را حل و فصل کرد.

اگر او در تصاحب اکثریت کرسی های مجلس شکست بخورد، اما بتواند با فرضا «حزب برگزیت» یا «حزب اتحاد دموکراتیک ایرلند شمالی»، یک دولت ائتلافی تشکیل دهد، این خطر وجود دارد که او باردیگر با رسوایی های سال جاری مواجه گردد. البته احتمال تکرار این رسوایی ها کم است چرا که آن دسته از نمایندگان محافظ کار که پیشتر علیه او رای دادند، در انتخابات کنونی نامزد نشده اند. از این جهت او در مجلس جدید، از حمایت بالاتری برخوردار خواهد بود.

اگر «کوربین» صاحب اکثریت کرسی های مجلس شود که البته بسیار بعید نیز است، همان طوری که وعده داده، دومین همه پرسی را برای ماندن یا ترک اتحادیه اروپا برگزار خواهد کرد. البته اگر نتواند صاحب اکثریت کرسی های مجلس شود، و با فرضا لیبرال دموکراتهای مخالف برگزیت یا حزب ملی اسکاتلند، دولت ائتلافی تشکیل دهد، پیشبینی اوضاع آینده دشوارتر خواهد شد.

منبع: گاردین 11 دسامبر/ مترجم: حامد ضرغامی

310 310

کد خبر 1330455

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش