خواص زنجبیل و مهمترین کاربردها و مزیت های مصرف این ادویه معجزه گر


از زمان های بسیار دور از زنجبیل برای درمان درد ها و امراض مختلف استفاده می کردند اما امروزه با آشنایی بیشتر با ترکیبات آن و سرشار بودن از مواد مغذی بیشتر به استفاده آن و بهره مندی از خواص زنجبیل روی آورده اند، زنجبیل به دلیل طعم و عطر خاصی که دارد جزء پر استفاده ترین ادویه جات در دنیا به حساب می آید.   زنجبیل از گیاهی زرده رنگ بدست می آید که...

از زمان های بسیار دور از زنجبیل برای درمان درد ها و امراض مختلف استفاده می کردند اما امروزه با آشنایی بیشتر با ترکیبات آن و سرشار بودن از مواد مغذی بیشتر به استفاده آن و بهره مندی از خواص زنجبیل روی آورده اند، زنجبیل به دلیل طعم و عطر خاصی که دارد جزء پر استفاده ترین ادویه جات در دنیا به حساب می آید.

خواص زنجبیل و مهمترین کاربردها و مزیت های مصرف این ادویه معجزه گر

زنجبیل از گیاهی زرده رنگ بدست می آید که دارای رگ برگ های بنفش می باشد، که خود زنجبیل از متورم شدن ساقه زیر زمینی این گیاه بدست می آید و دارای رنگی زرد می باشد، در زمان های گذشته زنجبیل را با نامهایی مانند زنجفیل، شنگویر می شناختند، از زنجبیل بیشتر به عنوان یک چاشنی در تهیه طبخ غذا های مختلف استفاده می کردند تا زمانی که بیشتر با خواص درمانی آن آشنا شدند.

امروزه زنجبیل در طب سنتی از جایگاه بالایی برخوردار است که بیشترین جنبه درمانی را در خود جای داده که می توان از آن به شیوه های مختلفی استفاده کرد، در هر صورت فرقی نمی کند که شما چگونه به مصرف آن می پردازید زیری چیزی از خواص آن کم نمی شود.

آشنایی با خواص زنجبیل و تاثیر آن بر سلامت بدن

زنجبیل دارای ترکیبات عالی و مغذی می باشد که آن را به یک عنصر غذایی پر ارزش تبدیل کرده است این ترکیبات شامل: اسید های چرب، ویتامین ها، آمینو اسید ها، مواد معدنی، پروتئین، آهن، کلسیم، قند، کربوهیدرات، فیبر های محلول و نامحلول، اسید فولیک و سدیم می باشد که بدون شک تمامی این ها در زنجبیل موجود می باشد.

درمان سرما خوردگی

زنجبیل به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی هیستامینی که دارد می توان از آن برای درمان سرما خوردگی و علائم آن استفاده کرد زیرا زنجبیل قادر است مجاری تنفسی را باز کند و به تحریک مخاطی که در طول سرما خوردگی به وجود می آید کمک کند. شما می توانید به عنوان یک شربت از زنجبیل برای درمان گلو درد و سرفه های ناشی از سرما خوردگی استفاده کنید، بهترین راه استفاده تهیه دمنوش زنجبیل و خوردن آن همراه با ۱ قاشق عسل است تا زمانی که به بهبودی کامل دست یابید.

خواص زنجبیل و مهمترین کاربردها و مزیت های مصرف این ادویه معجزه گر

درمان مشکلات گوارشی

شما می توانید از خواص زنجبیل برای تقویت دستگاه گوارش و برطرف کردن مشکلات گوارشی استفاده کنید، استفاده روزانه از دمنوش زنجبیل می تواند مشکلاتی مانند سوزش سر دل، اسهال، نفخ شکم، ناراحتی های معده را درمان کند و به هضم هر چه بهتر غذا کمک کند. برای درمان مشکلات و ناراحتی های معده بهتر است زنجبیل را خرد کنید و روی آن کمی نمک بپاشید و در طول روز مرتبا آن را میل کنید.

مفید برای زنان باردار

مصرف زنجبیل در بارداری به دلیل دارا بودن ویتامین b6 می تواند از حالت تهوع صبحگاهی در زنان باردار جلوگیری کند، همچنین مادرانی که در طول دوران بارداری به مشکلاتی مانند سوزش و درد معده دچار می شود مصرف زنجبیل بهترین راه درمان است، زمانی که مادر در طول دوران بارداری به استفاده از زنجبیل می پردازد میزان کلسترول و قند کاهش پیدا می کند در نتیجه جنین در وضعیت سالمی رشد خواهد کرد.

* مادران باردار باید توجه داشته باشند که نباید میزان مصرف زنجبیل در طول روی از ۱ گرم بالاتر رود و قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنند.

خواص زنجبیل و مهمترین کاربردها و مزیت های مصرف این ادویه معجزه گر

کاهش درد دوران قاعدگی

یکی از بهترین راه های درمان و کاهش درد های قاعدگی استفاده از زنجبیل از همان روز اول است، اثراتی که زنجبیل بر روی کاهش درد های دوران قاعدگی می گذارد همانند دارو های مفنامیک اسید و ایپوپروفن است، از این رو زنانی که دچار درد های شدید می شوند بهتر است هر روز از دمنوش زنجبیل استفاده کنند.

مفید برای افراد ورزشکار

همانگونه که گفتیم از مهم ترین خواص زنجبیل ضد التهاب بودن آن است، از این رو ورزشکارانی که در طی انجام تمرینات دچار درد های شدید عضلانی و گرفتگی های عضلانی می شوند با مصرف منظم زنجبیل از شدت التهابات و آسیب های عضلات جلوگیری می کند و باعث می شود عضلاتشان در مقابل این آسیب ها محافظت شود.

خواص زنجبیل و مهمترین کاربردها و مزیت های مصرف این ادویه معجزه گر

درمان التهاب بیضه

از جمله حساس ترین نقاط بدن مردان بیضه است، و زمانی که دچار التهاب شود می تواند درد بسیار شدید را به همراه داشته باشد، در این زمان شما می توانید از روغن زنجبیل برای کاهش درد و برطرف کردن التهاب عضلاتتان استفاده کنید.

درمان ناباروری و اختلالات نعوظ

خواص زنجبیل برای مردان بسیار چشم گیر می باشد، از آنجایی که زنجبیل دارای مقدار زیادی منگنز می باشد و این ماده معدنی تامین کننده سلامت عصب ها بوده در جهت ترشح هورمون های جنسی تستوسترون نقش اساسی را ایفا می کند، زمانی که هورمون های جنسی از سلامت کامل برخوردار باشند اسپرم های سالم تری هم تولید می شود که در جهت تشکیل جنین بسیار ضروری می باشد. کمبود منگنز در بدن باعث ناباروری مردان و به وجود آمدن اختلالات نعوظ می شود.

خواص زنجبیل و مهمترین کاربردها و مزیت های مصرف این ادویه معجزه گر

بهبود سلامت عمومی مردان

یکی از شایع ترین بیماری هایی که در مردان رواج بیشتری دارد سرطان روده بزرگ،سرطان پروستات و همچنین بیماری های قلبی می باشد که در اینجا زنجبیل می تواند از بروز تمام این بیماری ها جلوگیری کند کافیست به طور منظم از دمنوش زنجبیل استفاده کنند.

مبارزه با سرطان

یکی از مهم ترین فواید زنجبیل مبارزه با سلول های سرطانی و رادیکال هلی آزاد می باشد، سلول های سرطانی مانند مانند سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان ریه و … می باشد، زمانی که ما به استفاده از زنجبیل می پردازیم تمام سموم و ضایعات اضافی بدن را دفع می شود که به همین طریق از بروز انواع مختلف سرطان ها جلوگیری می کند.

درمان حالت تهوع

مصرف زنجبیل در مواقعی که دچار حالت تهوع می شوید می تواند به کاهش و درمان آن کمک کند، به همین منظور برای درمان حالت تهوع بهتر است ۱ گرم از آن در طول روز استفاده شود. استفاده از ریشه زنجبیل قبل از انجام عملیات شیمی درمانی می تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند.

خواص زنجبیل و مهمترین کاربردها و مزیت های مصرف این ادویه معجزه گر

مفید برای کودکان

زنجبیل می تواند راه مناسبی برای تقویت سیستم ایمنی کودکان، درمان مشکلات معده، و برطرف کننده حالت تهوع و سردرد های کودکان باشد از این رو سعی کنید زنجبیل را در برنامه غذایی فرزندتان جای دهید.

* به این نکته توجه داشته باشید استفاده از زنجبیل برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع می باشد.

ضد التهاب بودن

از بهترین خواص زنجبیل می توان به ضد التهاب بودن آن اشاره کرد، از این رو زنجبیل می تواند به عنوان بهترین روش جهت درمان بیماری های التهابی باشد به خصوص کاهش التهاب ناشی از سرطان روده بزرگ.

ضد درد قوی

شما می توانید با بهره مندی از خواص زنجبیل بیماری های زیادی را مهار کنید، از آنجایی که زنجبیل به عنوان یک ماده ضد درد شناخته شده است می توانید در صورت داشتن بیماری ها همچون پوکی استخوان، درد های عضلانی، آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت زانو از زنجبیل تازه استفاده نمایید. اگر این ماده غذایی با ارزش را در رژیم غذایی خود جای دهید دیگر نیازی به استفاده از دارو های شیمیایی ضد درد را ندارید. برای اینکه از اثرات ضد درد زنجبیل بهره مند شوید می توانید در هنگام استحمام چند قطره از آن را آب وان اضافه کنید.

خواص زنجبیل و مهمترین کاربردها و مزیت های مصرف این ادویه معجزه گر

درمان میگرن

استفاده از روغن زنجبیل در جهت برطرف کردن سردرد های میگرنی راه بسیار ساده و اثر بخشی است که باعث می شود از التهاب رگ های خونی مغز کاسته شود در نتیجه زمانی که روغن زنجبیل را بر روی پیشانی خود ماساژ می دهید به سرعت سردرد شما بهبود می یابد.

درمان آلزایمر

زنجبیل با دارا بودن خواص ضد التهابی و خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی که دارد در برقراری و حفظ سلامت مغز و جلوگیری از به وجود آمدن بیماری هایی مانند پارکینسون و آلزایمر که مستقیما با التهابات مغزی در ارتباط هستند نقش اساسی ایفا می کند، همچنین زنجبیل نمی گذارد تا سلول های مغزی به سمت زوال حرکت کنند که در نتیجه از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری خواهد کرد.

خواص زنجبیل و مهمترین کاربردها و مزیت های مصرف این ادویه معجزه گر

درمان دیابت

زنجبیل قادر است از میزان قند موجود در خون بکاهد این خاصیت برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند بسیار مفید می باشد، اگر به صورت منظم از زنجبیل استفاده کنید شما از ابتلا به بیماری های دیابت در امان خواهید ماند و قند خونتان در حالت نرمان و طبیعی قرار خواهد گرفت.

پایین آوردن چربی خون

یکی از شگفت انگیز ترین خواص زنجبیل تاثیر آن بر کاهش میزان کلسترول بد خون می باشد طوری که عملکرد زنجبیل به گونه ای می باشد که همانند داری کاهش دهنده چربی خون آتورواستاتین تاثیر گذاری می کند، از این رو شما می توانید برای پایین آوردن چربی خون به استفاده منظم از زنجبیل بپردازید زیرا علاوه بر این که به کاهش چربی خون می پردازد سطح کلسترول خوب خون را هم بالا می برد.

خواص زنجبیل و مهمترین کاربردها و مزیت های مصرف این ادویه معجزه گر

افزایش سلامت قلب

زمانی که سطح کلسترول و تری گلیسرید بد خون کاهش می یابد به همان میزان فشار خون هم پایین می آید از این رو به دلیل کاهش این دو خون در سرخ رگ ها لخته نمی شود که در نهایت تمام این ها سلامت قلب را تضمین می کند.

مفید برای لاغری

استفاده از زنجبیل برای لاغری می تواند شما را به اندام دلخواهتان برساند، لاغری با زنجبیل به این صورت است که می تواند با کاهش دادن اشتهایتان شما را از خوردن مواد غذایی اضافی بازدارد، به همین ترتیب برای لاغری بهتر است هر روز صبح ۱ قاشق غذا خوری را با یک لیوان آب ترکیب کنید و بنوشید. راه دیگر استفاده از خواص زنجبیل برای لاغری این است که مقداری از آب زنجبیل را با چای سبز مخلوط کرده و قبل از هر وعده غذایی بنوشید.

پیشگیری از سکته مغزی

زمانی که شما به استفاده منظم از زنجبیل می پردازید چربی هایی که درون شریان ها و رگ های خونی وجود دارد و منجر به گرفتگی آنها می شود از بین می رود در نتیجه جریان خود در رگ های مغزی بهبود می یابد و از بروز سکته مغزی هم جلوگیری می شود.

خواص زنجبیل و مهمترین کاربردها و مزیت های مصرف این ادویه معجزه گر

تنظیم دمای بدن

زنجبیل از دسته گیاهانی است که دارای طبعی گرم می باشد و در فصل زمستان باعث می شود تا درجه حرارت بدنمان بالا برود، زمانی که میزان حرارت در بدن بالا برود رگ ها و شریان ها منبسط می شوند که در نتیجه باعث می شود میزان گردش خون بالا برود.

درمان سنگ کلیه

کسانی که از وجود سنگ در کلیه های خود درد زیادی را متحمل می شوند می تواند از دمنوش زنجبیل برای کاهش درد و همچنین دفع سنگ کلیه بپردازند، طوری که دیگر برای دفع آن نیازی به انجام عمل جراحی نداشته باشید.

افزایش انگیزه

استفاده از دمنوش زنجبیل و یا حتی روغن زنجبیل می تواند تمام افکار منفی را از شما دور سازد در نتیجه سطح اعتماد به نفس شما بالا می رود، شما می توانید هر روز صبح با نوشیدن یک لیوان از دمنوش زنجبیل کار های خود را با انگیزه بیشتری بیش ببرید و هر گونه افکار منفی را از ذهن خود دور کنید.

خواص زنجبیل و مهمترین کاربردها و مزیت های مصرف این ادویه معجزه گر

درمان کبد چرب

یکی از خطرناک ترین بیماری ها کبد چرب می باشد که در اینجا زنجبیل به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی که دارد می تواند به عنوان یک درمان دارویی و خانگی موثر عمل نماید همچنین قادر می باشد از رشد سلول های سرطانی کبد هم به طور موثر جلوگیری کند.

رفع مسمومیت غذایی

یکی از بهترین روش های درمان خانگی مسمومیت های غذایی استفاده از زنجبیل و یا روغن زنجبیل می باشد، زنجبیل قادر از هر گونه مواد سمی که باعث مسمومیت شده را از بدن بیرون کند، علاوه بر این از زنجبیل می توانید برای درمان بیماری های عفونی و باکتریایی روده هم استفاده کنید.

خواص زنجبیل و مهمترین کاربردها و مزیت های مصرف این ادویه معجزه گر

درمان عفونت های باکتریایی و قارچی

زنجبیل از هر دو خاصیت برخوردار است و به صورت خیلی قوی عمل می کند، طوری که قادر می باشد از هر گونه عفونت های قارچی و باکتریایی جلوگیری کند از جمله این عفونت ها ( عفونت لثه، قارچ دهان، عفونت دستگاه ادراری، برونشیت، و سینه پهلو) پیشگیری نماید.

درخشندگی پوست با ماسک زنجبیل

خواص زنجبیل برای پوست بسیار شگفت انگیز است، به همین دلیل کسانی که پوست صورتشان تیره و کدر است استفاده از آب زنجبیل می تواند بهترین راه برای درخشان کردن پوست صورتشان باشد. به این منظور شما باید آب زنجبیل را با مقداری گلاب مخلوط کرده و آن را با استفاده از پنبه به تمام نقاط صورتتان بمالید، بهتر از برای درخشان تر شدن پوست صورتتان چندین مرتبه از این روش استفاده کنید.

خواص زنجبیل و مهمترین کاربردها و مزیت های مصرف این ادویه معجزه گر

درمان آکنه با ماسک زنجبیل

زنجبیل می تواند به عنوان یک ضد جوش برای پوستتان عمل کند به همین منظور کافیست آب زنجبیل را بگیرید و آن را به صورت مستقیم بر روی پوستتان ماساژ دهید، همه افراد دارای پوست های مختلف می توانند از این روش استفاده کنند.

روش ساخت ماسک زنجبیل برای پوست صورت

زنجبیل می تواند تاثیرات شگفت انگیزی را بر روی پوست صورت بگذارد، برای بهره مندی از خواص زنجبیل بر روی پوست باید به تهیه ماسک زنجبیل بپردازید، این ماسک با ترکیب زنجبیل و عسل و مقداری آبلیمو تهیه می شود. مقداری از زنجبیل را با رنده کاملا خمیری کنید و سپس با ان ۲ قاشق عسل و ۱ قاشق آبلیمو اضافه کنید و آن را کمی حرارت دهید زمانی که مخلوطتان سرد شد آن را به خوبی روی پوست صورتتان ماساژ دهید و بعد از گذشت نیم ساعت صورتتان را بشویید.

درمان آفتاب سوختگی با ماسک زنجبیل

زنجبیل قادر است صدماتی که آفتاب به پوست صورتتان می زند را کاملا از بین ببرد، به این منظور باید شکر، روغن زیتون، آب لیمو و آب زنجبیل را کاملا با یکدیگر مخلوط کنید و آن را بر روی قسمت های آفتاب سوخته صورتتان بمالید و به خوبی ماساژ دهید.

خواص زنجبیل و مهمترین کاربردها و مزیت های مصرف این ادویه معجزه گر

افزایش رشد مو

علاوه بر این که زنجبیل بر روی داشتن پوستی بی عیب و نقص تاثیر گذاری می کند، تاثیرات آن بر رشد مو هم بسیار است زیرا زنجبیل می تواند میزان گردش خون در کف سر را افزایش دهد و همچنین می تواند فولیکول های مو را تغذیه کند به این ترتیب رشد مو را افزایش می دهد، حتی کسانی که دارای موهای نازکی هستند هم می تواند از زنجبیل برای ضخیم شدن تارهای موهایشان استفاده کنند.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم زنجبیل

پروتئین: ۱.۸ گرم کربوهیدرات: ۱۷.۸ گرم منگنز: ۰.۲ میلی گرم چربی: ۰.۷ گرم فیبر: ۲ گرم کالری: ۸۰ مس: ۰.۲ میلی گرم پتاسیم: ۴۱۵ میلی گرم فسفر: ۳۴ میلی گرم

روش های استفاده از زنجبیل

*زنجبیل به روش های گوناگونی استفاده می شود طوری که هم می توانید از خام و هم از تازه آن استفاده کنید و هم می توانید ان را رنده کرده و در آفتاب بخشکانید و سپس به عنوان یک ادویه برای طعم دهی به غذاهایتان استفاده کنید.

*روش دیگر استفاده از زنجبیل چای و یا همان دمنوش زنجبیل می باشد، زنجبیل کاربرد های فراوانی دارد طوری که حتی در صنعت شیرینی پزی به تهیه کیک های زنجبیلی و مربای زنجبیل، حلوای زنجبیلی، نان زنجبیلی می پردازند.

خواص زنجبیل و مهمترین کاربردها و مزیت های مصرف این ادویه معجزه گر

*شما می توانید با گرفتن آب زنجبیل از آن به عنوان یک طعم دهنده در غذاهای خود استفاده کنید، به طور معمولا از تمام قسمت های زنجبیل استفاده های کاربردی فراوانی دارد از این رو شما برای دریافت هر چه بیشتر خواص زنجبیل باید آن را حتما در برنامه غذایی تان جای دهید.

در آخر باید به این نکته اشاره کرد که مصرف بیش از اندازه زنجبیل هم می تواند برای شما مضراتی را به همراه داشته باشد از این رو در مصرف آن زیاده روی نکنید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن معذرت خواهی زیبا و دلنشین برای آشتی و رفع کدورت ها