بن‌بست مذاکرات آمریکا و کره شمالی


بن‌بست مذاکرات آمریکا و کره شمالی

در حالی که ترامپ نیاز مبرمی به توافق با کره‌شمالی برای کسب آراء بیشتر در انتخابات آتی دارد، نشانه‌ها از شکست مذاکرات بین دو کشور حکایت می‌کنند.

اتاق خبر 24:

پرونده مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد و اختلافات فی‌ما‌بین دو کشور بیش از هر زمانی، نمود پیدا کرده است. از اکتبر سال جاری بود (مهر ماه) که لحن مقامات پیونگ‌یانگ تدریجا تغییر کرد. نشست بی حاصل استکهلم، باعث شد تا کره‌شمالی به واشنگتن بدبین شود و فضای ظاهرا سازنده پیشین از بین برود. کره‌شمالی از آن تاریخ مجددا آزمایش موشک‌های قاره‌پیمای خود را در دستور کار قرار داد تا بدین واسطه برگ برنده خود را به رخ آمریکایی‌ها بکشاند. هرچند که جزئیات مذاکرات استکهام تا به حال منتشر نشده، اما بخش‌های مهمی از آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

بن بست مذاکرات در استکهلم

آنچه که مشهود است، آمریکا حاضر نشده تا همزمان با اجرای گام‌های کره شمالی در راستای کاهش قدرت هسته‌ای و موشکی خود، از بار تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ بکاهد. پیونگ‌یانگ در این دور از مذاکرات، پیشنهاد برچیدن تاسیسات هسته‌ای «یانگ‌بیون» را در مقابل لغو پنج قطعنامه سازمان ملل ضد این کشور، مطرح کرد. اما آمریکایی‌ها از کار انداختن این تاسیسات هسته‌ای را کافی ندانسته و از کره شمالی خواستند تا تمامی تسلیحات هسته‌ای خود را به این کشور انتقال دهد.

کره‌شمالی به عنوان کشوری کوچک در برابر آمریکا، روی قابلیت هسته‌ای خود حساب ویژه‌ای باز کرده و آن را نیرویی «بازدارنده» در برابر تهدیدات واشنگتن می‌داند. از طرفی پیونگ‌یانگ نگاه بسیار بدبینانه‌ای به آمریکا دارد، چراکه طی سال‌های اخیر طرز برخورد ترامپ با توافق‌های بین‌المللی از جمله برجام بسیار نا‌مسئولانه بوده است. باید به خاطر داشت که ترامپ با سایر روسای جمهور آمریکا تفاوت چندانی ندارد و تنها هویت واقعی سیاست‌مداران آمریکایی را عیان کرده است.

جدا از انتظار زیاد آمریکایی‌ها در مذاکرات که داستانی تکراری است، آمریکا هیچگاه حاضر نمی‌شود از موضع قدرت و عقده‌گشایی علیه کشور مقابل خود، حتی زمانی که در روند مذاکرات قرار دارد، کوتاه بیاید. آمریکایی‌ها در بحبوحه مذاکرات یعنی در ماه اوت سال جاری میلادی (مرداد ماه)، رزمایش مشترکی را با کره جنوبی انجام دادند. این رزمایش بیش از دو هفته به طول انجامید و با واکنش تند مقامات پیونگ‌یانگ همراه بود. آن‌ها معتقد بودند که برگزاری رزمایش آن‌هم با کره‌جنوبی، با روح مذاکرات مطابق نیست. چنین اقدامات و یا اظهار نظر‌های غیرمتعارف آن هم در کش‌و‌قوس فرآیند‌های دیپلماتیک از سوی آمریکایی‌ها سررشته طولانی‌ای دارد. «وندی شرمن»، معاون سابق وزارت خارجه آمریکا در حالی که واشنگتن در میانه مذاکرات هسته‌ای با ایران بود، ناگهان طی اظهار نظری سخیف گفت: «تقلب در دی. ان.‌ای ایرانی‌ها قرار دارد!»


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کره شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | بمباران شدید محله شجاعیه توسط جنگنده‌های اسرائیلی