ارتباطات رسانه ای ابزار قدرتمندی برای تعامل بین کشورها است


ارتباطات رسانه ای ابزار قدرتمندی برای تعامل بین کشورها است

پکن- ایرنا- مدیرکل اخبار استان های خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اظهار کرد ارتباطات فرهنگی و رسانه ای در عصر حاضر به ابزار قدرتمندتری برای تعاملات بین ملت ها و کشورها تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا «فاطمه نوری جهانگرد» روز جمعه در همایش بین المللی شهر و رسانه در پکن که با محوریت نقش خواهر خواندگی شهرها در افزایش تعاملات میان کشورها برگزار شد افزود: خواهرخواندگی شهرها در حقیقت فرصتی برای ارتقای تعاملات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی است و از این منظر نقش رسانه به عنوان راه ارتباطی ملت ها و دولت ها غیرقابل انکار و چشم پوشی است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به یک قرن از آغاز خواهرخواندگی شهرها در جهان می گذرد از این اقدام به عنوان فرصتی برای پیوند دوستی بیشتر بین ملت ها، برقراری صلح و یادآوری تشابهات فرهنگی و تاریخی یاد کرد و گفت: امروز در سراسر جهان شهرهای بسیاری به مدد اشتراکات فرهنگی و تاریخی میان ملت ها، خواهرخوانده شده اند تا از این طریق اتحاد را میان شهروندان دو کشور برقرار کنند.

مدیرکل اخبار استان های خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه پنج سال از برقراری پیوند خواهرخواندگی میان پکن و تهران، پایتخت های جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران می گذرد گفت: خواهر خواندگی تهران و پکن علاوه بر گسترش تعاملات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باعث شناخت بیشتر شهروندان دو کشور به ویژه این دو شهر تاریخی و پرجمعیت از زوایای زندگی، سوابق تاریخی و فرهنگی یکدیگر می شود.

ارتباطات رسانه ای ابزار قدرتمندی برای تعامل بین کشورها است

او یکی از کارکردهای رسانه را کمک به بهره گیری ملت ها و دولت ها از فرصت خواهرخواندگی شهرها، معرفی جاذبه های فرهنگی و گردشگری عنوان کرد که می تواند به توسعه صنعت توریسم بینجامد و افزود: خوشبختانه ایران و چین در صنعت گردشگری و جذب توریسم، ظرفیت های فراوانی دارند که تنها بخش هایی از آن در تهران و پکن خودنمایی می کند.

وی ادامه داد: رسانه ها این ظرفیت را دارند که با تولید محتوا در عرصه های مکتوب، فیلم، عکس، اینفوگرافیک و دیگر محصولات رسانه ای، جذابیت های گردشگری کشورهای مختلف را بازنمایی و از طریق سایت ها و شبکه های اجتماعی فراگیر آن را به مخاطبان خود بر سراسر جهان انتقال دهند.

به گفته وی این موضوع می تواند دستور کار مشترک رسانه های شهرهایی باشد که خواهرخوانده هستند و رسانه های ایران به ویژه ایرنا این ظرفیت و آمادگی را دارد که با رسانه های چینی به ویژه پکن همکاری نزدیکی داشته باشند و در یک برنامه مشترک، شهروندان خود را با جذابیت های فرهنگی کشور و شهر مقابل آشنا کرده و آنها را برای انجام سفر ترغیب کنند.

نوری در ادامه به معرفی ایرنا پرداخت و گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان رسانه اصلی ایران که بیش از ۸۰ سال سابقه فعالیت مستمر خبری در داخل، منطقه و جهان را دارد اکنون محصولات خبری خود را به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، روسی، اردو، فرانسه، اسپانیایی، آلمانی، ترکی و همچنین چینی منتشر می کند.

وی یکی دیگر از ظرفیت های خواهرخواندگی شهرها که رسانه ها نیز در تقویت آن سهیم هستند را گسترش تعاملات فرهنگی عنوان کرد و گفت: در حقیقت در بستر خواهرخواندگی دو شهر و با کاتالیزور رسانه ها، می توان اشتراکات فرهنگی را اشاعه داد و تجربه نشان داده که بدون بهره گیری از توسعه فرهنگی، علمی و آموزشی نمی توان به صلح، عدالت و توسعه دست یافت.

مدیرکل اخبار استان های خبرگزاری جمهوری اسلامی تاکید کرد در عصر حاضر رابطه فرهنگی عامل مهم پیوند جامعه جهانی است و دیگر نمی توان با اتکا به واسطه های سیاسی ملت ها را به یکدیگر پیوند داد بنابراین هرچه ارتباطات فرهنگی و همکاری های رسانه ای بیشتر شود، بهتر می توان در عرصه های دیگر ثمره آن را چید و با سیاست های جنگ طلبانه، یک جانبه گرایانه و تروریسم از جمله در عرصه اقتصادی مقابله کرد تا ملت ها در صلح و آرامش زندگی کنند.

او گفت: خواهر خواندگی شهرها فرصتی برای پیوند فرهنگی ملت ها است و برای ایجاد و تقویت این پیوند رسانه ها با ارائه تصویری درست از کشورها و ملت ها نقش محوری دارند.

ارتباطات رسانه ای ابزار قدرتمندی برای تعامل بین کشورها است

همایش بین المللی «شهر و رسانه» با میزبانی شهرداری پکن و با همکاری اتحادیه خبرنگاران چین، انجمن دیپلماسی عمومی چین، اداره مطبوعات محلی و رادیو و تلویزیون پکن و با حضور نمایندگان رسانه های ۱۲ کشور مختلف از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از روز سه شنبه در پکن آغاز شد و تا فردا آینده ادامه دارد.

در این همایش نمایندگانی از کشورهای برزیل، ایران، کوبا، اتیوپی، ژاپن، لائوس، ترکیه، نپال، پاکستان، اوکراین، روسیه و ویتنام حضور دارند.

هدف اصلی این همایش تبادل اطلاعات و تقویت همکاری های برد - برد است و برنامه ای برای رسیدن به راهکارهای نوین و جدید برای توسعه اجتماعی و شناساندن بیشتر شهر پکن به کشورهای دیگر محسوب می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا