مروری بر کتاب «سایه‌های معماری در استان مرکزی»


مروری بر کتاب «سایه‌های معماری در استان مرکزی»

اراک - ایرنا - «سایه‌های معماری در استان مرکزی» عنوان کتابی است که به قلم «قاسم فضلی» به رشته تحریر درآمده است.

این کتاب ۳۳۶ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات ارباب قلم به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان ادب و هنر قرار دارد.

قیمت هر جلد از این کتاب تمام کلاسه برای علاقه‌مندان ۴۷ هزار تومان است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: استان مرکزی در قلب ایران واقع شده که منطقه‌ای کوهستانی با دشت‌های حاصل‌خیر و اقلیم‌های متنوع است که از دوران قبل از اسلام تاکنون در موقعیت‌های گوناگون آن آثار زیست انسانی و تمدن و فرهنگ به چشم می‌خورد.

این استان که قسمتی از مرکز ایران است که در خود متناسب با کانون‌ طبیعی و داشته‌های محیطی نابع حیات، ثروت و معادن را دارد و در کتاب حاضر کوشش شده تا برخی از بررسی‌های صحرایی و کاوش‌های باستان‌شناسی که نسبت به مکان‌ها تپه‌ها و بناهای فرهنگی و تاریخی استان مرکزی انجام شده در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد.

کتاب حاوی ۲ بخش با ارزش نوشتاری و مستندات تصویری است که در خط سیر عناوین مطرح شده اطلاعات مهم و ارزشمندی از داشته‌های باستان‌شناسی و فرهنگی فراروی علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

محلات از سیادر تا یکه‌چاه، سنگ‌نگاره‌ها، آتشکده آتشکوه، زیارتگاه اشموئیل پیغمبر و قیزقلعه در ساوه، مبانی معماری روستایی در استان مرکزی و نمونه‌ای از بافت آبادی چناقچی بالا در ساوه و گورستان ارامنه در آنبخشی از مطالب عنوان شده در این کتاب است.

معماری مساجد روستایی از جمله نوازن، حلت‌آباد،درمن، لته‌در، کرسی دربی جان و مسجد شبستانی هزاوه ، معماری کبوترخانه‌ها، ساخت شهر اراک، سقاخانه در گذر لوطی هاشم، کلیسای مسروپ، بافت معماری شهر نراق، معماری دستکند صخره‌ای قزلرقلعه سی، سرکوبه خمین و دستکند تفرش، سکه‌های مشکوفه از آستانه نیز از دیگر مطالب عنوان شده در این کتاب است.

بخش‌هایی از کتاب پیش رو به شرح ویژگی‌های دریاچه نمک فراهان، غار چال‌نخجیر، روستای لته‌در، طایفه کله کوهی، آهنگری و کوچ‌نشینی، آیین روز اول تابستان(تیرگان)، جشن خاچورانس در روستای چناقچی بالا در ساوه اختصاص دارد.

نویسنده این کتاب در خصوص درختان کیهانی در استان مرکزیاز جمله درخت گردو تراران، چنار پیر دره‌شاه مطالب جالبی را برای خواننده ارایه کرده است.

در بخش مستندات تصویری کتاب علاوه بر نقشه‌های جانمایی و موقعیت شهرستان‌ها، داشته‌های فرهنگی و باستانی استان به‌ویژه ابنیه و دست ساخته‌های انسانی و برخی سرمایه‌های طبیعی استان به روایت تصویر شرح داده و این بخش از کتاب کمک زیادی را در درک موضوعات تخصصی مطرح شده در حوزه معماری و فرهنگ باستان می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی