هوای اصفهان کماکان نارنجی است


هوای اصفهان کماکان نارنجی است

اصفهان-ایرنا- وضعیت کیفی هوای اصفهان صبح یکشنبه همانند سه روز اخیر در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد و در وضعیت نارنجی است.

کارشناس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان روز یکشنبه اظهار داشت: میانگین شاخص کیفی هوای شهر اصفهان در ایستگاه‌های مراقبت دائم و طبق اعلام مرکز پایش اداره کل حفاظت محیط زیست از ۲۴ ساعت گذشته تا ساعت ۷ صبح یکشنبه ۲۴ آذر با میانگین ۱۴۵ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده است.

محمود مزارع گفت: غلظت آلاینده‌ها امروز در ایستگاه میدان احمد آباد ۱۶۱ ناسالم برای عموم، خیابان دانشگاه ۱۳۷، خیابان استانداری ۱۶۱ ناسالم برای عموم و خیابان پروین ۱۴۳ و بزرگراه خرازی ۱۲۲ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شده است.

وی گفت: شاخص عددی هوای سگزی ۷۷ سالم ،کاشان ۱۱۶،مبارکه ۱۲۱، شاهین شهر ۱۴۶ و نجف آباد ۱۲۴ و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است

وی اظهار داشت: هواشناسی اصفهان نیز برای کلان‌شهر اصفهان و مناطق صنعتی و پر جمعیت تا پایان روز دوشنبه ۲۵آذر ۹۸ پایداری هوا و کاهش کیفیت هوا تا تا شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس را پیش‌بینی کرده است.

وی گفت: با توجه به وضعیت ناسالم کیفیت هوا در چنین شرایطی لازم است شهروندان به توصیه‌های مرکز بهداشت استان در این زمینه توجه کنند.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن، دی اکسیدگوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازون و ذرات معلق ( ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرو متر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است را تبدیل به یک عدد بدون واحد می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

اصفهان در زمره شهرهای آلوده ایران از نظر هواست و این پدیده در فصول سرد و پایداری هوا تشدید می‌شود.

پدیده وارونگی دما(اینورژن) در فصل سرما زمانی به وجود می‌آید که یک توده هوای سرد سطح شهر را می‌پوشاند و اجازه خروج گازهای سمی یا آلودگی ‌های جوی را نمی‌دهد، به این ترتیب هوای آلوده در سطح شهر حبس می‌شود و تا زمانی که باران نیاید، هوا گرم‌تر نشود و یا باد مناسبی نوزد، این آلودگی هم از بین نمی‌رود.

وقتی اینورژن رخ می‌دهد که هوای سرد از هوای گرم سنگین‌تر است و زیر آن قرار می‌گیرد و تا زمانی که آفتاب همه جا را گرم نکند یا باد نوزد، به همان شکل باقی می‌ماند. در چنین شرایطی تداوم فعالیت صنایع آلاینده و یا سایر منابع در سطح شهر به افزایش آلودگی منجر می‌شود و در این شرایط، سالمندان و کودکان به عنوان آسیب پذیرترین گروه ها متحمل بیشترین پیامدهای آن می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق