پژویان: انرژی مفت نباید در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد/مدیرعامل دولتی به دنبال رضایت سهامداران نیست +فیلم


پژویان: انرژی مفت نباید در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد/مدیرعامل دولتی به دنبال رضایت سهامداران نیست +فیلم

جمشید پژویان: وقتی تعیین قیمت به وسیله بازار نبوده و به دست مدیرعاملانی که توسط افرادی از دولت تعیین شده اند باشد، هدف آن مدیرعامل این نیست که رضایت سهام داران را جلب بکند، بلکه در صدد جلب رضایت وزیر صنایع، اقتصاد و افرادی که او را منصوب کرده اند، است.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت، در نشست اقتصادی بازارنیوز، درباره بحث هدفمندی یارانه‌ها گفت: زمانی که بحث اصلاح هدفمندی یارانه‌ها مطرح بود، فکر می‌کردند من از بالا دستور می‌دهم و تعیین می‌کنم در حالی که دانش جعفری و شمس الدین حسینی، شاگردان مقطع دکتری من بودند. برخی از مسائلی که درس می‌دادم را اجرا می‌کردند.

وی افزود: به عنوان مثال دانش جعفری، هم در مجلس و هم زمانی که وزیر اقتصاد و دارایی بود، نرخ نزولی استهلاک را مطرح کرد که آن زمان کسی نمی‌فهمید.

پژویان تصریح کرد:دانش جعفری آن زمان بر اساس اصلاح قیمت‌های نسبی موضوع هدفمندی یارانه‌ها را بست. بزرگترین علامت هر اقتصاد قیمت هاست. وقتی قیمت‌های نسبی به هم بریزند، تخصیص منابع قطعا به هم می‌خورد و عدم کارایی هم به دنبالش می‌آید.
انرژی مفت در اختیارشان می گذاریم
رئیس سابق شورای رقابت، از خاطره‌ای درباره مصرف انرژی ماشین آلات و ارزانی انرژی در کشور، صحبت کرد و اظهار داشت: این قیمت‌ها را باید اصلاح کرد. من در جریان هدفمندی یارانه‌ها به چندین استان برای سخنرانی سفر کردم. یادم است در استان اصفهان، وقتی سخنرانی من تمام شد، استاندار خواهش کرد یک جلسه هم با عده‌ای از صاحبان صنایع برگزار کنم. یکی از این صاحبان سرمایه به من گفت: من کارخانه ریسندگی دارم. الان برای یک کیلو نخ صد واحد انرژی مصرف می‌کنم، وقتی قیمت افزایش پیدا کند، چگونه هزینه آن را بپردازم. به او گفتم:عجب! یعنی همه دنیا برای یک کیلو نخ ۱۰۰ واحد انرژی مصرف می‌کنند؟ گفت: نه! در ژاپن ۲۰ واحد مصرف دارند. گفتم از تو نمی‌پرسم چرا نرفتی آن را وارد کنی برای آن که تو یک بیزنس من هستی و وقتی انرژی مفت در اختیارت گذاشتند. دیوانه نیستی که چند میلیون دلار پول آن ماشین‌ها را بدهی. دلیل این که ما انرژی بر‌ترین کشور دنیا هستیم همین است که قیمت‌های نسبی نا مناسب است.

هدف مدیرعامل دولتی جلب رضایت سهامداران نیست
پژویان در آخر گفت: وقتی تعیین قیمت به وسیله بازار نبوده و به دست مدیرعاملانی که توسط افرادی از دولت تعیین شده اند باشد، هدف آن مدیرعامل این نیست که رضایت سهام داران را جلب بکند، بلکه در صدد جلب رضایت وزیر صنایع، اقتصاد و افرادی که او را منصوب کرده اند، است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


7 راه برای اینکه سرکه سیب بیشتری استفاده کنید