ترشح زرد رنگ از واژن، سه علت شایع


ترشح زرد رنگ از واژن، سه علت شایع

ترشحات واژن به رنگ‎های مختلفی ممکن است بروز کنند. رنگ و قوام ترشح تحت تأثیر عوامل مختلفی شامل تغذیه، استرس، دارو و فعالیت جنسی تغییر می‎کند.

بروز ترشح زرد رنگ واژن پیش از پریود دلایل متعددی می‎تواند داشته باشد. اغلب این ترشحات علتی برای نگرانی ندارند اما برخی از آنها عنوانگر وجود عفونت هستند و نیز احتمال دارد که نشانه‎های اولیه بارداری باشند.
ترشحات واژن به رنگ‎های مختلفی ممکن است بروز کنند. رنگ و قوام ترشح تحت تأثیر عوامل مختلفی شامل تغذیه، استرس، دارو و فعالیت جنسی تغییر می‎کند.
زردی رنگ ترشح واژن نسبتاً شایع است و به طور معمول علامت هشدار محسوب نمی‎شود. وجود این رنگ در ترشحات واژن می‏‌تواند نشان دهندۀ موارد مختلفی باشد. علل ترشح زرد رنگ طیفی از عملکردهای نرمال بدن تا عفونت و بارداری را شامل می‎شود.
این موضوع ضروری است به خاطر بسپریم که در صورت وجود هر گونه نگرانی در مورد ترشحات واژن، به ویژه اگر این ترشحات با علایم دیگری نیز همراه باشد، باید با پزشک تماس گرفت.
سه علت شایع ترشح زردنگ واژن در زیر فهرست شده است.
1. ترشح زرد رنگ باریک و آبکی
ترشح زرد رنگ باریک و آبکی به طور معمول علتی برای نگرانی محسوب نمی‎شود. این نوع ترشح معمولاً نشان دهندۀ آن است که زن در پیرامون عادت ماهانه قرار دارد و پریود وی نزدیک است.
در اغلب موارد، ته‎رنگ زرد صرفاً خون اولیه عادت ماهانه است که با مخاط مخلوط شده است.
دیگر نشانه‎هایی که دال بر نقش پریود است شامل سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است که علایم آن عبارتند از:
- آکنه یا بروز لکه‎های متعدد روی پوست
- ناسور یا حساس شدن پستان‌ها
- احساس خستگی بیش از اوقات معمول
- کرامپ‎های شکم (گرفتگی عضلانی ناحیه شکم)
- تغییر در عادات حرکات روده مثل یبوست یا اسهال
- احساس دچار شدن به نفخ یا گاز
- سردرد و افزایش نوسانات خلقی
- احساس اضطراب یا افسردگی
زنانی که دچار هیچ‎یک از نشانه‌های دال بر نقش پریود در این مورد نمی‎شوند، یا دیگرانی که مطمئن هستند نشانه‎های مزبور به علت پریود در آنها نیست، باید بدانند که ترشح زرد رنگ آبکی در عین حال می‎تواند نشانه‌ای از وجود عفونت باشد.
2. ترشح زردرنگ غلیظ
ترشح زرد رنگ غلیظ و بدون بو در عین حال می‎تواند نشانه‌ای از قریب‌الوقوع بودن پریود یا یکی از نشانه‌های زودرس بارداری باشد. دلیلش آن است که وجود ته‎رنگ زرد پیامی از آن است که مقداری خون تازه یا کهنه در مخاط وجود دارد.
ته‎رنگ زرد در عین حال ممکن است از خونریزی تشکیل نطفه در اوایل بارداری ناشی شده باشد، که این مورد نیز سبب ایجاد علایم مشابه می‎شود. بر این اساس، همیشه موضوع ارزش انجام یک تست بارداری را دارد به ویژه در مواقعی که یکی از پریودها صورت نگرفته باشد.
بسیاری زنان از این موضوع باخبر نیستند که خونریزی ممکن است در طول تشکیل نطفه نیز ایجاد شود، اما خونریزی مورد بحث بیش از آنکه به صورت جریان خون خود را نشان دهد معمولاً خفیف‎تر بوده یا به شکل لکه‎بینی بروز می‎کند.
دیگر نشانه‎های اولیه بارداری که می‎توان به آنها دقیق شد شامل موارد زیر است:
- خستگی مفرط
- ولع غذا یا اشتهای زیاد به غذا
- تهوع یا سرگیجه خفیف
- یبوست و نفخ یا کرامپ
- نوسانات خلقی
این علایم بسیار شبیه به علایم عادت ماهانه هستند، بنابراین این موضوع مهم است که زنان در صورتی که ظن به باردار بودن خود داشته باشند یک تست بارداری انجام دهند.
در هر حال، حتی اگر فردی در زمان سررسیدن موعد پریود خود باردار باشد، نتیجۀ مثبت ممکن است بلافاصله به دست نیاید. زنان بیشتر محتمل است که چند روزی پس از یک پریود انجام نشده به نتیجه قطعی برسند. همچنین زنانی که چند مورد خونریزی را تجربه کرده‎اند ممکن است پس از گذشت چند روز از فروکش خونریزی به نتیجه شفاف‎تری برسند.
اگر زنی متوجه باردار شدن خود شود، باید این انتظار را داشته باشد که ترشحات واژن وی در سراسر دورۀ باداری دچار افزایش شود. این ترشح ممکن است بدون بو بوده یا بوی خفیفی داشته و سفید شیری رنگ باشد. این ترشح که به نام لکوریا شناخته می‎شود بر مبنای اعلام "انجمن آمریکایی بارداری" رخدادی کاملاً نرمال محسوب می‎شود.
ترشح زرد رنگ از واژن، سه علت شایع
3. ترشح زرد رنگ بویناک
ترشح زرد رنگ توأم با بوی قوی یا تند عنوان کنندۀ وجود عفونت است. عفونت مزبور می‎تواند ناشی از عوامل مختلف مثل واژینوزیس باکتریایی یا عفونت‏‌های واگیردار جنسی باشد. یک مثال از عفونت واگیردار جنسی شامل تریکومونیازیس یا "تریک" است.
تخمین زده می‎شود که 3.7 میلیون نفر فقط در سطح ایالات متحد آمریکا دچار تریک هستند، که صرفاً 30 درصد آنان دارای علامتند. علایمی که مردم می‎توانند در مورد تریک پیگیر وجود آنها باشند عبارتند از:
- ترشح همراه بوی نامعمول ماهی
- ناسور شدن، خارش، سرخی یا سوزش
- افزایش حجم ترشح که ممکن است زردرنگ و نیز سفید، شفاف یا سبز رنگ باشد
- احساس ناراحتی در طول مقاربت جنسی
اگر زنی ظن ابتلاء به تریک در مورد وی مطرح باشد، باید به پزشک مراجعه کند. "مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‎ها" (CDC) می‎گوید که عفونت ناشی از تریک می‎تواند در صورت عدم درمان ماه‌ها یا حتی سال‎ها ادامه داشته باشد.
اگر عفونت مورد بحث از واژینوزیس باکتریایی ناشی شده باشد، این ترشح احتمالاً بیش از آن که زرد رنگ باشد اندکی به سبز یا خاکستری شبیه‎تر خواهد بود.
حتی اگر ترشح مورد اشاره زرد رنگ یا سفید باشد، کماکان احتمال ابتلاء به واژینوزیس باکتریایی در مورد فرد مطرح خواهد بود اگر که نشانه‎های زیر در مورد وی مصداق داشته باشند:
- متصاعد شدن بوی شبیه به بوی ماهی از واژن
- ترشحات خاکستری رنگ، سفید، سبز و رشته‎ای یا باریک
- احساس سوزش در هنگام ادرار کردن
هر زنی که دچار ترشحات تازه با بوی تند و قوی شده باشد باید فارع از موضوع رنگ و میزان قوام ترشح واژن خود به پزشک مراجعه کند.
پیام همراه
شاید برای برخی از زنان صحبت کردن در مورد ترشحات واژن کار دشواری باشد، اما این موضوع مهم است که به خاطر داشته باشیم که ترشحات واژن یک بخش نرمال و سالم سیستم تولید مثل است.
رنگ متعارف و معمول در این مورد شفاف یا سفید شیری رنگ است و رنگ مزبور به مرحلۀ چرخۀ عادت ماهانه بستگی دارد. بوی ترشح مزبور باید ملایم بوده و نباید تند یا قوی باشد.
اگر کسی دچار علایم فهرست زیر شده باشد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند:
- ورم
- سرخی
- خارش
- ترشحات سبز رنگ
هر قدر زنان زودتر به تشخیص و درمان برسند هر گونه مشکل احتمالی در مورد آنان زودتر برطرف خواهد شد.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
همه ی خانم ها در طول زندگی خود بارها و بارها ترشحات واژنی را تجربه می کنند .ترشحات واژن به علت های مختلفی از واژن ترشح می شوند که برخی از این علت ها مفید و برخی دیگر می توانند هشداری برای برخی بیماری ها باشند.
همه ی زنان باید از ترشحات واژنی خود اطلاع داشته باشند و جنس و نوع آن را بشناسند.این ترشحات از غده های موجود در در واژن و دهانه رحم ترشح می شوند و موجب تمیز شدن واژن از باکتری ها و سلول های مرده می شود و می تواند از عفونت واژن جلوگیری کند.
همانطور که گفتیم ترشحات واژن در بسیاری از مواقع بسیار طبیعی می باشد و جای نگرانی ندارد اما برخی مواقع این ترشحات بد رنگ ، بد بو می باشند و می تواند هشداری برای بیماری باشد.بسیاری از مواقع ترشحات واژن کاملا طبیعی هستند.
میزان ترشحات، بو و رنگ آنها بستگی به زمان ترشح در طول یک دوره قاعدگی دارد. به عنوان مثال ترشحات واژن در هنگام تخمک گذاری، شیر دهی و تحریک جنسی بیشتر می شوند و بوی ترشحات در شرایطی مانند بارداری و عدم رعایت بهداشت فردی تغییر می کنند.
البته جای نگرانی ندارد بسیاری از این تغییرات در ترشحات می تواند علامت هشدار دهنده ای نباشد .
در این مقاله به طور اختصاصی در مورد ترشحات واژن بعد از رابطه جنسی صحبت خواهیم کرد.در صورتی که ترشحات واژن غیر طبیعی و همراه با درد ، سوزش و التهاب باشند حتما به پزشک مراجعه شود.

15 علت اصلی ترشحات واژن چیست؟
علت اصلی ترشحات واژنی تغییر در تعادل باکتریایی واژن می باشد و این تغییر در تعادل باکتریایی واژن بر روی بو ، رنگ و جنس ترشحات واژنی اثر می گذارد.تغییر در تعادل باکتریایی واژن می تواند به دلایل زیر باشد:
1. استفاده از آنتی بیوتیک ها و یا استروئیدها می تواند موجب تغییر در تعادل باکتریایی واژن شود و در نتیجه موجب ایجاد ترشحات واژنی شود.
2. ترشحات واژنی درمیان خانم هایی که شرکای جنسی متعدد دارند بسیار بیشتر بروز می کند که به نام واژینوز باکتریال می باشد.
3.خانم هایی که از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند معمولا ترشحات غیرطبیعی واژن را به علت تغییر در تعادل باکتریایی واژن تجربه می کنند.
4.خانم هایی که به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند معمولا ترشحات غیرطبیعی واژن دارند.
5.دیابت یکی دیگر از عواملی است که موجب بروز ترشحات غیر طبیعی واژن می شوند.
6.خانم هایی که بیماری های مقاربتی مبتلا می شوند معمولا ترشحات غیرطبیعی واژن را تجربه می کنند زیرا تعادل باکتریایی واژن را تحت تاثیر قرار می دهد.از جمله بیماری های مقاربتی سوزاک یا کلامیدیا می باشند.
7.استفاده از دوش واژینال برای شست و شوی مهبل و وآژن می تواند تعادل باکتریایی واژن را بر هم زند و موجب ترشحات غیرمعمول واژن شود.
8.مصرف صابون و لوسیون های معطر می تواند موجب از بین رفتن تعادل باکتریایی واژن شود و در نتیجه موجب بروز ترشحات واژنی شود.
9.عفونت های واژنی می تواند موجب بروز ترشحات غیر معمول واژنی همراه با سوزش و خارش شود.
10.عفونت بعد از عمل جراحی لگن می تواند موجب بروز ترشحات غیر معمول از واژن شود.
11.عفونت هال قارچی معمولا با ترشحات واژنی همراه هستند.
12.بیماری های التهابی لگن موجب بروز ترشحات واژنی می شود.
13.خانم هایی که دیابت دارند ترشحات غیرمعمول واژنی را تجربه می کنند.
14.در سن یائسگی دیواره واژن خشک و نازک می شود و در نتیجه می تواند موجب بروز ترشحات غیر معمول واژنی شود که به آتروفی واژن شناخته می شود.
15.تریککوموناسیس نوعی عفونت می باشد که به علت روابط جنسی غیرایمن ایجاد می شود.

ترشح زرد رنگ از واژن، سه علت شایع
راه تشخیص ترشحات غیرطبیعی واژن
معمولا زمانی که مت.جه ترشحات غیرطبیعی واژن می شوید و به پزشک مراجعه می کنید پزشک از شما سوالاتی می پرسد که به تشخیص نوع بیماری و درمان کمک کند.
از جمله سوالاتی که پزشک از شما می پرسد می تواند موارد زیر باشد:

زمان شروع ترشحات غیر طبیعی
زیرا برخی از ترشحات به صورت مقطعی و به مدت چند ساعت و یا یک الی دو روز اتفاق می افتد و می تواند جای نگرانی نداشته باشد.

بوی ترشحات
همانطور که گفتیم بوی ترشحات می تواند متفاوت باشد و نشان از نوعی بیماری خاص باشد.

رنگ ترشحات
رنگ ترشحات بسیار مهم است و می تواند پزشک را در تشخیص نوع بیماری کمک کند.توجه داشته باشید برخی لکه بینی ها و ترشحات خون آبه مانند می تواند به علت تخمک گذاری باشد و جای نگرانی نداشته باشد.

علائم همراه با ترشحات
علائم همراه با ترشحات می تواند متفاوت باشد و علائم مختلف می تواند نشان از بیماری مختلفی باشد از جمله علائمی که پزشک مورد بررسی قرار می دهد می تواند موارد زیر باشد: خارش ، سوزش ، التهاب ، درد ناحیه لگن ، درد هنگام رابطه جنسی و ورم

تعداد شرکای جنسی
تعدد در روابط جنسی و شرکای جنسی می تواند آغاز بسیاری از بیماری ها باشد و برخی از بیماری های مقاربتی با ترشحات غیرطبیعی همراه می باشد. پزشک برای تشخیص راحت تر نوع بیماری ممکن است این سوال را از شما بپرسد.

تفاوت تست اچ پی وی و پاپ اسمیر چیست؟
مصرف دوش واژینال می تواند موجب از بین رفتن تعادل باکتریایی واژن شود در نتیجه موجب ایجاد عفونت و قارچ و در نهایت بروز ترشحات واژنی شود.
در بسیاری از مواقع پزشک برای شما آزمایش پاپ اسمیر تجویز کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت زنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس