دیدارهای دانشجویی با خانواده شهدا؛ عمل به وصیت شهدا


دیدارهای دانشجویی با خانواده شهدا؛ عمل به وصیت شهدا

بندرعباس- ایرنا- زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان، عمل به وصیت شهدا و یاد گرفتن درس ایثار و فداکاری از شهدا و والدین آنان مهم‌ترین محورهای دیدارهای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است.

در آیات فراوانی در قرآن کریم به مساله جایگاه شهید و شهادت اشاره شده است به خصوص آیه ۱۶۹ سوره آل عمران« وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ- هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. » که برای بسیاری از مردم و علاقه‌مندان به عرصه جهاد و شهادت آیه‌ای نام آشناست.

شهادت، مرگی از راه کشته شدن است که شهید آگاهانه و به خاطر هدفی مقدس و به تعبیر قرآن «فی سبیل اللّه» انتخاب می‌کند.

هشت سال دفاع مقدس، حدیث ماندگار پایداری، دلاوری و فداکاری ملت ایران است که ملت ایران در راه دفاع از اسلام، انقلاب و ایران اسلامی دشمن را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشتند.

آن دوران حساس و سرنوشت‌ساز برای مردم ایران که سرشار از حماسه‌آفرینی‌های بهترین و دلاورترین فرزندان این امت بود، هنوز در یادها و دل‌ها زنده است.

یکی از گروه‌هایی که در این پاسداشت‌ها خود را مدیون خون شهدا می‌دانند دانشگاهیان و دانشجویان هستند که در طول ترم تحصیلی به مناسبت‌های مختلفی به دیدار خانواده شهدا می‌روند تا ضمن گرامیداشت نام شهدا و یادگیری درس ایثار و فداکاری از شهدا و والدین آنان، در عمل به وصیت شهدا ثابت قدم باشند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در دیدارهای اخیرخود از خانواده شهدا با پدر و مادر شهید محمد قاسمی قلعه‌قاضی؛ یکی از شهیدان دوران دفاع مقدس استان هرمزگان هم‌کلام شده و از نزدیک با خاطرات این شهید آشنا شدند.

در پدر و مادران شهدا دلمان را غبارروبی می‌کنیم

دیدارهای دانشجویی با خانواده شهدا؛ عمل به وصیت شهدا

مسوول واحد دفاع‌مقدس بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، هدف از دیدار دانشجویان با خانواده شهدا و ایثارگران را بزرگداشت یاد آن‌ها در دوران دفاع مقدس دانست.

محمد خبر با بیان اینکه این‌ دیدارها، فرصت‌ و انگیزه خدمت‌رسانی به جامعه هدف را تقویت می‌کند، افزود: برگزاری سلسله دیدارهای "یاد یاران" با محوریت دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان از برنامه‌های بسیج دانشجویی این دانشگاه است که هر دوهفته یک بار برگزار می‌شود.

وی دیدار با پدر ومادران شهدا را تقویت روحیه امید در جوانان دانست و ادامه داد: در دیدارهای "یاد یاران " وقتی پای صحبت‌های دلنشین خانواده‌های شهدا وجانبازان می‌نشینیم واقعیت‌های ناگفته‌ای از زندگی‌ها شهدا و خانواده‌های آنان را از نزدیک می‌شنویم که در کنار آنها دلمان را غبارروبی می‌کنیم و با روحیه بهتر درس می‌خوانیم.

مسوول واحد دفاع مقدس بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس گفت: نشان دادن کرامت شهدا، حفظ فرهنگ شهادت طلبی، تحقیق و پژوهش در سیره و زندگی شهدا و الگو قرار دادن آنان در زندگی دانشجویی و آشنایی دانشجویان با حقیقت‌های موجود از دیگر هدف‌گذاری این سلسله دیدارهاست.

خبر افزود: درحالی که دشمنان انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را برای از بین بردن یاد و خاطرات شهدای ما به کار گرفته‌اند، ما دانشگاهیان باید هوشیار بوده و عامل به وصیت‌نامه شهدا باشیم.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان‌داشت: شهدا چراغ راه جوانان هستند، زیرا بالاترین دارایی‌شان که جانشان بود را فدای اسلام، حفظ و امنیت این کشور و نسل آینده که ما هستیم کردند.

وی ابرازداشت: جا دارد به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کنم که می‌فرمایند خیابان‌ها را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزل را می‌دهیم بدانیم از گذرگاه خون کدام شهید با آرامش و امنیت به منزل میرسیم.

جایگاه خانواده شهدا پاس باید داشته شود

دیدارهای دانشجویی با خانواده شهدا؛ عمل به وصیت شهدا

محمدمهدی صبوری دیگر دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در خصوص ضرورت دیدار با خانواده شهدا بیان داشت: شهیدان مصداق ایمان خالص بودند که در عین شجاعت و برخورداری از روحیه شهادت جان خود را برای حفظ اسلام و امنیت این کشور فدا کردند

وی دیدار و حضور در بین خانواده شهدا و شنیدن صحبت‌ها و خاطرات پدر و مادران شهدا وظیفه جامعه دانشگاهی دانست و درعین حال بیان داشت: همیشه دعای خیر خانواده شهدا در سایه راهبری ولایت فقیه باعث وحدت بین مردم بوده است.

این دانشجوی رشته پزشکی ابرازداشت: در این دیدارها به خود یادآوری می‌کنیم که در آن روزهای سخت، شهدایمان برای سربلندی مملکت و حفظ ارزش‌ها از خود گذشتند و این آرامش و امنیت مرهون آن رشادت ها است، لذا جایگاه خانواده آن‌ها نیز باید مانند خود شهدا پاس داشته شود.

دانشجویان نقش خود در تحقق دانشگاه تمدن‌ساز با تاسی از راه شهدا ادامه دهند

مسوول ناحیه بسیج دانشجویی هرمزگان نیز اظهارداشت: سال‌ها تلاش خستگی ناپذیر امام خمینی(ره) آن زمان منتج به پیروزی انقلاب اسلامی شد که مهم‌ترین حلقه مفقوده در این میان شکل گرفت و آن ارتباط میان امام و امت و اکمال امت سازی توسط امام خمینی(ره)بود.

عارف رئوفی ادامه داد: امتی که رهبرشان را در شکل‌گیری انقلاب اسلامی همراهی کردند در تداوم این انقلاب نیز به بهترین وجه مشارکت کردند و فداکاری و جان نثاری شهدای انقلاب اسلامی، شهیدان دفاع مقدس، مدافعان حرم و شهدای مدافع امنیت کشور همگی با تاسی از آیات قرآن است.

وی با بیان این‌که شهدا و پدران و مادران آنها مصداق واقعی تحقق وعده‌های الهی هستند، گفت: دانشجویان نیز باید نقش خود را در تحقق دانشگاه تمدن‌ساز با تاسی از راه شهدا ادامه دهند.

توجه شهید قاسمی به نماز اول وقت

شهید محمد قاسمی قلعه‌قاضی از شهیدان دوران دفاع مقدس استان هرمزگان ۱۱ مهر ۱۳۴۶ در بندرعباس به دنیا آمد.

پدرش حسین قاسمی قلعه‌قاضی راننده شرکت نفت بود و رزق و روزی سفره خانه را از راه رانندگی تامین می‌کرد و مادرش زهرا گرگی‌بندری نیز خانه‌داری می‌کرد و کنار بچه‌ها به امورخانه و تربیت فرزندان مشغول بود.

وی سال ۷۳ اول درس و مدرسه دوران ابتدایی را از مدرسه خنجی (شهید گرجی‌زاده) شروع کرد و مقطع راهنمایی را در مدرسه اندیشه (شهید قاسمی) و از ۱۵ سالگی دوران دبیرستان را نیز ادامه داد.

شهید قاسمی علاوه بر درس خواندن در ظرف شستن و لباس شستن همراه مادر بود و خودش در زمینی بایر که به راه انداخته بود درکار بلوک‌زنی هم همکار پدر بود.

وی که عشق و علاقه زیادی به فعالیت‌های فرهنگی مذهبی در مسجد داشت، نگهبان مسجد بود و فصل تابستان نیز در اردوی هجرت در منطقه‌های جنگی شرکت می‌کرد.

یکی از ویژگی های بارز شهید قاسمی توجه به نماز اول وقت بود تا جایی که به گفته برادرش علی، دریک سفر با اتوبوس محمد از راننده می‌خواهد که اتوبوس را برای نماز نگه دارد اما راننده ناراحت می‌شود و محمد وسط جاده پیاده می‌شود و اتوبوس می‌رود و البته بعد بر می‌گردد و او را سوار می‌کند.

دیدارهای دانشجویی با خانواده شهدا؛ عمل به وصیت شهدا

شهید قاسمی در کنار فعالیت‌های مذهبی درس و تحصیل را نیز فراموش نکرد و در مقطع کاردانی در اهواز پذیرش شد.

وی برای رفتن به جبهه در ابتدا با مخالفت خانواده روبرو بود اما چون با شهید حسین الله‌پرست پسرخاله‌اش تصمیم‌شان را گرفته بودند، مخالفت چندانی با رفتن به جنگ نداشت.

محمد و حسین هردو غواصی رو یاد گرفتند و زمانی هم که شهید شدند هردو ۱۹ ساله بودند خدا هردوی آن‌ها را در مرحله سوم عملیات کربلای پنج در منطقه پاسگاه زید برای شهادت انتخاب کرد و هردو باهم آسمانی شدند.

محمد درحالی که چند روز به کلاس‌های دانشگاه فرصت داشت و می‌توانست سرکلاس دانشگاه باشد، حضور در شلمچه برای جنگیدن با دشمن انتخاب کرد و در این راه نیز شهید شد.

پیکر شهید محمد قاسمی قلعه قاضی مدت‌ها در منطقه برجا ماند و پنجم اردیبهشت ۷۴ پس از جست‌وجو در گلزار شهیدان بندرعباس به خاک سپرده شد.

شهر قلعه قاضی از توابع شهرستان بندرعباس در طول دوران دفاع مقدس هشت شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرده که تمثال این هشت لاله پرپر انقلاب در ورودی این شهر مزین شده است.

شهیدان محمد قاسمی قلعه قاضی، علی براهیمی، عباس امروش، محمد ایروش، قنبر عالی‌زاده، علی صفت‌زاده، حسین حسین‌زاده و یوسف عابدینی از شهیدان دوران دفاع مقدس منطقه قلعه قاضی از توابع بندرعباس هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز