نخست وزیر 94 ساله در رویای قدرت


نخست وزیر 94 ساله در رویای قدرت

ماهاتیر محمد نخست وزیر 94 ساله مالزی در مجمع سالانه دوحه قطر این موضوع را مطرح کرد که وی می تواند در سمت خود تا پس از سال 2020 میلادی باقی بماند.

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، دوره نخست وزیری در مالزی پنج سال است که دوره فعالیت ماهاتیر از ماه مه 2018 شروع شده است. طبق گزارش رسانه های مالزی براساس وعده های انتخاباتی قرار بود ماهاتیر محمد پس از یک دوره زمانی دو ساله قدرت را به انور ابراهیم واگذار کند.


ماهاتیر که برای شرکت در مجمع دوحه 2019 در قطر به سر می برد ، در حاشیه این اجلاس در گفت وگو با رسانه ها از ارائه هر گونه زمان بندی قطعی برای انتقال قدرت خودداری کرد.
ماهاتیر سال گذشته که هدایت ائتلاف پاکاتان هاراپان ( امید) را برعهده داشت توانست رقیب خود نجیب رزاق نخست وزیر پیشین و رهبروقت ائتلاف جبهه ملی را شکست دهد.
شکست تاریخی نجیب توسط ائتلاف تحت رهبری ماهاتیر محمد در حالی صورت گرفت که وی در شش دهه اخیر قدرت سیاسی در این کشور جنوب شرق آسیا را بدون وقفه در دست داشت. نجیب دریکسال اخیر با اتهامات گسترده فساد مالی و اداری درنهادهای قضایی این کشور روبه رو شده است.


ماهاتیر همچنین پیش از بازنشستگی در سال 2003 بیش از دو دهه در سمت نخست وزیری هدایت مالزی را برعهده داشت .
وی در مجمع دوحه در پایتخت قطر گفت: "ما برنامه چشم انداز ملی داریم که براساس آن تا سال 2020 مالزی به یک کشور کاملاً توسعه یافته تبدیل شد ،متأسفانه پس از کناره گیری من ، رهبری مسیر و سیاست های متفاوتی را اتخاذ کرد و این باعث شد که هدف ما در مورد این برنامه تا سال 2020 محقق نشود."
وی افزود: آنچه برای ما حل و فصل شده است این است که ما هنوز هم تلاش خواهیم کرد تا چشم انداز توسعه در مالزی محقق شود ، اما زمان دستیابی به این هدف را به سال های 2025 تا 2030 منتقل کرده ایم.


ماهاتیر درعین حال با اشاره به وعده های انتخاباتی خود مبنی بر تحویل قدرت به انور ابراهیم معاون پیشین وی و رهبر حزب عدالت مردم مالزی گفت: من قول داده ام که برخی مشکلات اساسی که از دولت قبل باقی مانده را رفع کنم و همینطور قول داده ام اگر از سوی ائتلاف پاکاتان هاراپان فردی نامزد رهبری آن شود ، کناره گیری کنم.
انور ابراهیم اکنون در مالزی به عنوان جانشین احتمالی ماهاتیر مطرح است. وی پیشتر گفته بود که انتظار دارد تا ماه مه سال 2020 مقام نخست وزیری را به دست بگیرد. انور ابراهیم روز پنجشنبه گذشته به دلیل اتهامات اخلاقی مورد بازخواست قانونی قرار گرفت.


مجمع بین المللی دوحه در سال ۲۰۰۰ به عنوان بستری برای کشورهای مختلف جهان برای گفت وگو و تبادل نظر در مورد چالش های مهم جهانی تاسیس شد.
دراین مجمع سالانه مهمترین شخصیت های بین المللی شامل رهبران کشورها، اندیشمندان و سیاست گذاران را برای ارائه جدیدترین دیدگاهها در مورد وضعیت حاکمیت جهانی و چالش های آن گردهم می آیند."تجدید مدیریت در دنیای چند قطبی" مهمترین محور مجمع امسال دوحه عنوان شده است. این همایش چند روزه از شنبه هفته جاری با سخنرانی "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر در دوحه آغاز به کار کرد .

ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج