مو؛ آهن‌ربایی قوی در روز‌های آلودگی هوا


یکی از عارضه‌های شایع در زمان بروز آلودگی هوا و ایجاد پدیده وارونگی هوا، مشکل هایی، چون ریزش مو‌های سر و بروز آکنه و جوش‌های پوستی است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آکنه صورت در زمان آلوگی هوا حتی در افرادی که سابقه آکنه صورت ندارند هم به وجود می‌آید و می‌تواند سبب نگرانی و افت اعتماد به نفس در آنها شود.

مو‌ها به دلیل مجاورت با هوا و وجود غده‌های چربی در کف پوست سر به سرعت چرب می‌شوند و در روز‌های آلودگی هوا، میزان ریزش مو‌ها افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از بروز این مشکل، شست و شوی منظم مو‌ها با شامپوی متناسب با ph کف پوست سر، استفاده از روغن‌های گیاهی، چون روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آرگان پیش از استحمام و خشک کردن مو‌ها پس از استحمام اثرگذار است.

مو؛ آهن‌ربایی قوی در روز‌های آلودگی هوا

ذره‌های گرد وغبار و آلودگی‌های موجود درهوا می‌توانند به سرعت به ساقه مو‌ها متصل شوند و این یکی از دلایل بروز آکنه صورت در افراد به ویژه بانوان دارای مو‌های بلند است.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد دارای سابقه آکنه، برای کاهش زمینه بروز آکنه افزون بر رعایت رژیم خوراکی حاوی مواد غذایی سالم، انواع میوه و سبزیجات، اهمیت ویژه‌ای به بهداشت شخصی خود بدهند و شب‌ها پیش از خواب حتماً استحمام انجام دهند تا آلودگی از مو‌های آنها پاک شود.

مو؛ آهن‌ربایی قوی در روز‌های آلودگی هوا
بستن، بافتن مو‌ها و یا قراردادن مو‌ها بالای سر روی بالشت در زمان خواب می‌تواند سبب تماس کمتر پوست صورت با مو‌ها و کاهش ایجاد آکنه شود.

بیشتر بخوانید: فیلتر‌های خوراکی که سد آلودگی هوا هستند/ توصیه‌های تغذیه‌ای برای روز‌های آلوده

تعویض مرتب بالش و ملحفه‌ هم می‌تواند سبب کاهش تماس پوست صورت با آلودگی و سلول‌های مرده پوستی و ایجاد آکنه التهابی شود.

بروز آکنه در هر نقطه از بدن و صورت به دلیل بروز مشکل در عملکرد یکی از ارگان‌های بدن است. جوش‌های با ریشه هورمونی معمولاً در ناحیه چانه ایجاد می‌شوند درحالی که جوش و آکنه روی گونه و رستنگاه مو‌ها می‌تواند به دلیل چربی و وجود آلودگی درمو‌های سر باشد.

مو؛ آهن‌ربایی قوی در روز‌های آلودگی هوا
حتی استفاده از روغن مخصوص نرم کردن مو‌ها پس از استحمام و خواب با مو‌های باز هم می‌تواند به دلیل قرار گرفتن پوست صورت در تماس با مو‌های سر سبب ایجاد آکنه شود.

برخی کارشناسان استفاده از کلاه خواب را راهکاری برای جلوگیری از بروز آکنه در اثر تماس پوست صورت با مو‌های سر می‌دانند.
برخی افراد در زمان خواب از چشم بند استفاده می‌کنند و این وسیله در صورت اهمال درشست و شوی منظم می‌تواند سبب ایجاد آکنه درناحیه اطراف چشم، پیشانی و روی بینی شود.

مو؛ آهن‌ربایی قوی در روز‌های آلودگی هوا
وجود مو‌های بلند و بستن آنها به شکل دم اسبی می‌تواند به دلیل وارد کردن فشار به پوست سر سبب ریزش مو و حتی بروز میگرن و سردرد‌های تنشی در افراد شوند.

برای جلوگیری از بروز سردرد ایجاد شده دراثر بستن سفت و محکم مو‌های سر، کارشناسان توصیه می‌کنند بانوان مو‌های خود را به صورت بافت نگه دارند تا فشار کمتری به مو‌ها وارد شود، از کلیپس و گیره‌های سر کمتر استفاده کنند و در زمان بروز سردرد به انجام ماساژ کف سر و دگرگون کردن وضعیت بستن مو‌ها در طول روز بپردازند که می‌تواند سبب وارد آمدن فشارکمتر به ریشه مو‌ها شود.

هر اندازه مو‌های سربلند‌تر باشد میزان فشار وارد شده به کف سر افزایش می‌یابد و می‌تواند سبب سردرد و حتی ریزش مو در افراد شود.

موی سر زمانی که چرب می‌شود با وارد کردن فشار بیشتر به کف سر می‌تواند سبب تشدید سردرد شود، همچنین رنگ کردن مو‌های سر و استفاده از انواع مواد شیمیایی برای رنگ آمیزی مو‌های سر هم می‌تواند سبب سردرد و میگرن به دلیل تحریک بینی و استشمام بوی مواد شیمیایی شود.

مو؛ آهن‌ربایی قوی در روز‌های آلودگی هوا

در نهایت کوتاه نگه داشتن مو‌ها می‌تواند به میزان زیاد سبب رفع مشکل سردرد شود، اما اگر پس از کوتاه کردن مو‌ها همچنان مشکل سردرد ادامه داشته باشد این می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد که نیاز‌مند بررسی است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها