چاره‌اندیشی برای وضعیت نامطلوب خانه‌های بهداشت مشهد


چاره‌اندیشی برای وضعیت نامطلوب خانه‌های بهداشت مشهد

مشهد- ایرنا- اوضاع نامساعد خانه‌ها و مراکز بهداشت شهرستان مشهد به ویژه در مناطق حاشیه‌ای این کلانشهر روز یکشنبه در نشست شورای شهرستان مشهد با حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مدیران شهری مطرح و برای رفع آن پیشنهادها و قول‌هایی داده شد.

رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت نامناسب برخی از خانه‌های بهداشت این شهرستان گفت: ۵۶۶ واحد خدمات بهداشتی شامل خانه های بهداشت شهری و روستایی، پایگاه سلامت و مراکز جامع سلامت در شهرستان مشهد وجود دارد.

شهناز رمام افزود: در برخی از این واحدها حداقل های بهداشتی و استانداردهای لازم از جمله نور، تهویه و بهداشت مناسب رعایت نمی شود و از سوی دیگر بیشتر واحدهای نامناسب ذکر شده جز ۱۵۶ واحدی است که به صورت استیجاری در اختیار نهادهای خدمت رسان قرار گرفته است.

وی به حضور میلیونها زائر و هزاران تبعه خارجی در مشهد اشاره و بیان کرد: علاوه بر مسائل ذکر شده هزینه های دیگری بر زیر ساختهای بهداشت و درمان مشهد تحمیل می شود که موجب شده سرانه بهداشت و درمان مشهد نسبت به جمعیتش نامتوازن شود.

رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد همچنین بر لزوم تعیین نیازها و آینده نگری برای تامین مراکز بهداشتی و درمانی با اولویت مسائل بهداشتی در برنامه های کلان و بلند مدت و طرح های جامع تاکید کرد.

۲۱۱ هکتار کمبود فضای خدماتی در مشهد

مدیرکل دفتر طرح ها و مطالعات فنی و شهری شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: در افق ۱۴۰۵ در پهنه جنوب غرب مشهد حدود ۸۰۰ هزار نفر ساکن خواهند شد و اطلاعات کنونی در حوزه بهداشت و درمان منطقه در قالب لایه های مختلف جی. آی. سی جمع آوری شده و آماده ارائه به دستگاه های متولی است.

ساسان نوری مقدم افزود: در حال حاضر سرانه فضاهای بهداشتی و درمانی در مناطق مختلف مشهد ۵.۶ هکتار است که باید درافق های توسعه ای و استاندارد به ۱۴.۶ هکتار افزایش یابد.

وی ادامه داد: سرانه مورد نیاز و استاندارد آموزشی، فضای سبز، ورزشی و بهداشتی در مشهد ۴۱۱ هکتار است که ۱۹۷ هکتار آن موجود است و ۲۱۴ هکتار نیز کمبود فضای یاد شده است که با توجه به محدود بودن منابع و بودجه باید به سراغ دیگر مدلها برای تامین فضاهای دارای کمبود رفت.

نوری مقدم با اشاره به مشارکت گسترده خیرین در موضوع مدرسه سازی گفت: می توان علاوه بر جذب ظرفیت خیرین در حوزه تامین تاسیسات و مکان فضاهای بهداشتی و درمانی، موضوع تبادل فضا و زمین مازاد و مورد نیاز بهداشتی و درمانی بین دستگاه های مختلف مانند آموزش و پرورش، آستان قدس رضوی و شهرداری را نیز مد نظر قرار داد.

تامین ۱۸ هزار تخت بیمارستانی

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: در افق ۱۴۰۴ به ازای هر هزار نفر باید ۲.۷ تخت در محدوده بیمارستان‌های دولتی و خصوصی این دانشگاه فعال باشد که سهم بخش دولتی ۴.۷ تخت به ازای هزار نفر جمعیت خواهد بود.

سید جواد حسینی افزود: بر این اساس ۱۸ هزار تخت بیمارستانی در شبکه بهداشت و درمان این دانشگاه مورد نیاز است.

وی ادامه داد: به طور متوسط هر روز ۲۷۵ هزار زائر در مشهد حضور دارند که برای آنان هیچ گونه اعتبار جداگانه ای اختصاص نمی یابد و از سوی دیگر ۴۰۰ هزار تبعه خارجی نیز در این منطقه ساکن هستند که از تاسیسات و اماکن موجود خدمات بهداشتی و درمانی دریافت می کنند و در مجموع هزینه سربار برای دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند که با محاسبه میزان هزینه برای هر تخت بیمارستانی می توان گفت سالانه افزون بر ۶۰۰ میلیارد ریال برای دو قشر یاد شده هزینه می شود.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر لزوم توسعه اماکن درمانی در کلانشهر مشهد تاکید کرد و افزود: برای ساخت بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی در غرب مشهد و در منطقه قاسم آباد زمین تامین نشده است اما برای ساخت بیمارستان هزار تخت خوابی در منطقه زکریا زمین مورد تامین شده است.

حسینی افزود: مطابق استانداردها ۵.۴ هکتار زمین برای احداث بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی قاسم آباد نیاز است.

ارائه خدمات رایگان سلامت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این نشست گفت: در ۲۶۰ پایگاه سلامت شهری، ۱۷ پایگاه سلامت روستایی و ۱۵۶ خانه بهداشت روستایی خدمات پایه سلامت ارائه می شود همچنین ۹۱ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و ۴۲ مرکز روستایی نیز تمام خدمات سلامت را از دوران بارداری تا سایر مراحل رشد رایگان و برخی نیز با هزینه های پایین به شهروندان و روستائیان عرضه می کنند به عنوان مثال خدمات دندانپزشکی در این مراکز با نصف تعرفه دولتی انجام می شود که مبلغ بسیار ناچیزی است.

دکتر مهدی قلیان اول به کمبود و ضعف تاسیسات و اماکن بهداشتی در سطح شهرستان مشهد اشاره و بیان کرد: دولت هیچ جا برای خانه ها و مراکز بهداشتی زمین یا پول نمی دهد بلکه همه جا زمین اهدا می شود.

وی به شیوع برخی دیدگاه های غلط درباره واکسیناسیون و شرایط محیطی نامناسب برخی مراکز بهداشت اشاره کرد و ادامه داد: در حالی که سالهای قبل بیش از ۹۰درصد جمعیت در حاشیه شهر در واکسیناسیونها شرکت داشتند اما اکنون به واسطه دلایل ذکر شده این رقم به ۷۵ درصد کاهش یافته است.

او گفت: برای کاهش هزینه ها و استفاده بهینه از مکانهای بهداشتی موضوع ادغام برخی پایگاه ها و مراکز بهداشتی مشهد می تواند بررسی شود.


ادغام مراکز بهداشتی کارگشا نیست
عضو شورای اسلامی شهرستان مشهد اما با رد موضوع ادغام مراکز بهداشتی گفت: اعلام شده در این ادغام دسترسی ۱۰ دقیقه ای شهروندان با وسایل نقلیه عمومی به مراکز یاد شده تامین می شود اما سوال اینجاست آیا در مناطق محروم اصولا خدمات حمل و نقل عمومی برای مادری که می خواهد کودک خود را واکسن بزند وجود دارد.؟

علیرضا شهریاری افزود: برای تامین مکان خانه ها و مراکز بهداشتی به ویژه مواردی که ملک استیجاری دارند نیاز است نهادهایی همچون آستان قدس رضوی، شهرداری و اوقاف، دانشگاه علوم پزشکی را در تامین زیرساخت ها یاری کنند.

وی به جمعیت ۳.۵ میلیون نفری شهرستان مشهد اشاره و بیان کرد: این شهرستان هم از نظر میزان سرانه درمان و هم سهمیه دارو و کالای بهداشتی در رتبه پایین تری از سایر شهرستانهای خراسان رضوی قرار دارد.

او تاکید کرد: مردم از سراسر کشور برای زیارت و شفا به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند و از سوی دیگر این جمعیت میلیونی از خدمات درمانی مشهد نیز بهره مند می شوند لذا باید حتما در این خصوص چاره اندیشی مناسبی صورت گیرد.

ارائه دو برابری خدمات بهداشتی به مناطق برخوردار

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از ۳.۶ میلیون نفر جمعیت کلانشهر مشهد ۱.۲ میلیون نفر در منطقه پر چالش و مشکل دار حاشیه آن ساکن هستند و آمار ارائه شده در خصوص پراکندگی خانه ها و مراکز بهداشتی و درمانی نشان میدهد برخورداری از امکانات و اماکن یاد شده در مناطق برخوردار مشهد دو برابر مناطق کم برخوردار است.

سید امیر مرتضوی افزود: از سوی دیگر باید نگاه به موضوع بهداشت بر درمان مقدم شمرده شود تا تبعات درمانی بیشتر گریبان این بخش از سیستم خدماتی شهرستان را نگیرد.

وی به عدم فعالیت مدارس در ساعات غیر درسی اشاره و بیان کرد: علاوه بر این ظرفیت می توان از ظرفیت فرهنگسراها، پارکها و سایر فضاهای دولتی و عمومی برای تامین مکان ارائه خدمات بهداشتی در نقاط نیازمند مکان بهره گرفت.

مرتضوی وضعیت فعالیت جمعی و کارگروهی در کشور را نامناسب عنوان کرد و گفت: امروز در مواجهه با مشکلات بهداشت و درمان، شهرداری، دادگستری و دیگر دستگاه ها کار خود را می کنند اما باید کاری کرد که این ظرفیت‌ها با تعامل در کنار هم مورد بهره برداری قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسم سحر قریشی در روزنامه صداوسیما سانسور شد