خواص برگ درخت چنار و شیوه‌های استفاده از آن


خواص برگ درخت چنار و شیوه‌های استفاده از آن

خواص برگ درخت چنار بسیار گسترده است. از برگ درخت چنار می‌توان برای تسریع در بهبودی زخم‌ها به جای آنتی‌بیوتیک های شیمیایی استفاده کرد.

خواص برگ درخت چنار و شیوه‌های استفاده از آن

ستاره | سرویس سلامت - درخت چنار یکی از درختان پربرگ محسوب می‌شود که به صورت خانگی نیز می‌توان آن را پرورش داد. گاهی اینگونه تصور می‌شود که این درخت مانند علف هرز وحشی است؛ در حالی که اینگونه نیست و خواص زیادی دارد. گفته می‌شود اسکندر بزرگ اولین نفری بود که آن را کشف کرد و در سال ۳۲۷ به اروپا آورد. در این مطلب به بررسی خواص درمانی برگ درخت چنار می‌پردازیم و شیوه‌های استفاده از آن را با هم مرور می‌کنیم.

عرق برگ درخت چنار و نحوه مصرف آن

گیاه چنار دارای مقدار زیادی ویتامین‌های A و C و نیز کلسیم است. از نظر دارویی، بومیان آمریکا از برگ درخت چنار برای تسکین درد نیش زنبور و نیش حشرات، متوقف کردن خارش ناشی از پیچک سمی و سایر بیماری‌های آلرژیک و بهبود زخم‌ها و کبودی‌ها استفاده می‌کنند. از عرق برگ درخت چنار می‌توان به عنوان دهان‌شویه برای کمک به بهبودی و جلوگیری از زخم‌های دهان استفاده کرد. اخیرا از این ماده در قالب ترکیبی به منظور ترک سیگار نیز استفاده می‌شود. در حال حاضر نیز تحقیقاتی برای بررسی تأثیر آن بر کاهش قند خون در حال انجام است. فواید آن عبارت‌اند از:
کمک به رسیدن کلسترول به سطح سالم برای کمک به افراد مبتلا به دیابت برای تسکین بواسیر برای کمک به تسکین سندرم روده تحریک‌پذیر برای کمک به آرام کردن روده در هنگام یبوست یا اسهال برای رفع مشکلات کلیوی و مثانه و کمک به عفونت مثانه برای سوء هاضمه و زخم معده
خواص برگ درخت چنار و شیوه‌های استفاده از آن


خواص برگ درخت چنار برای پوست

همچنین از برگ درخت چنار در بعضی از فرهنگ‌های بومی آمریکا به دلیل ترکیبات فعال، خاصیت ضد باکتریایی، ضد میکروبی و همچنین ضد التهابی، برای درست کردن پنبه استفاده می‌شود. از برگ‌های خرد شده یا جویده شده چنار، به عنوان یک روش درمانی سنتی برای درمان نیش حشرات و حیوانات استفاده می‌شود و خاصیت ضد باکتریایی آن به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. تسکین درد، سوزش و خارش نیز از جمله مواردی است که به دلیل خاصیت ضد التهابی برگ درخت چنار امکان‌پذیر شده است. از جمله دیگر خواص برگ درخت چنار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
نیش اگزما سوزش بریدگی رگ‌های واریسی
خواص برگ درخت چنار و شیوه‌های استفاده از آن

آفتاب سوختگی

همچنین اگر پوست شما دچار آفتاب سوختگی شود، می‌توانید دمنوش برگ درخت چنار (خشک یا تازه) را روی محل آفتاب سوختگی اسپری کنید. این کار باعث سرد شدن پوست شده و درد را تسکین می‌دهد. همچنین به عنوان یک راه حل قوی‌تر، می‌توانید برگ درخت چنار (تازه یا خشک) را در سرکه سیب به مدت چند هفته بگذارید و سپس صاف کنید. استعمال این ترکیب، کاهش سوزش و درد را به صورت فوری به دنبال دارد.

درد نیش

برای تسکین درد ناشی از نیش، می‌توانید برگ‌های درخت چنار را بکوبید و آن را به حالت خمیری در بیاورید. سپس آن را روی جای نیش بگذارید بلافاصله درد را از بین می‌برد.


اثر برگ درخت چنار در چاقی

درخت چنار بنا به خواصی که دارد چاق‌ کننده است. بنابراین در مصرف آن نباید زیاده روی کرد.


مضرات برگ درخت چنار

هنگامی که می‌خواهید از برگ درخت چنار استفاده کنید مطمئن باشید که عاری از هر گونه سموم دفع آفات یا حیوانات خانگی باشد. اگر این مواد وارد ریه و حلق شود باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. در صورت بروز مشکل بعد از استفاده از برگ درخت چنار، شیر بنوشید. همچنین مصرف زیاد عرق برگ درخت چنار باعث کاهش دید می‌شود. باید این نکته را در نظر داشت با وجود این که درخت چنار یک گیاه بی‌خطر است، اما در صورت وجود هر نوع بیماری خاص، قبل از استفاده با پزشک خود حتما مشورت کنید، زیرا ممکن است باعث مشکل شود.


طرز تهیه عرق برگ درخت چنار

برای تهیه‌ی عرق برگ درخت چنار ابتدا باید برگ و ریشه درخت چنار را به مدت ۲ شبانه روز در آب خیساند. سپس آن را تقطیر کرده و بعد از آن عرق به دست آمده را در یک ظرف تیره نگه‌داری کنید.

طرز تهیه دمنوش برگ درخت چنار

برای استفاده از برگ درخت چنار به صورت دمنوش، باید برگ‌های درخت چنار را شست و سپس آن را خشک کرد. آن را در قوری همانند چایی دم کنید. روش دیگر آن این است که می‌توانید مقداری برگ خشک‌شده برگ درخت چنار را همراه با چایی دم کنید.


کلام آخر

برگ‌های چنار کاملاً خوراکی هستند و فواید فراوان دارند. از آن‌ها می‌توان به صورت خام در سالاد‌ها استفاده و حتی به عنوان سبزیجات پخته مصرف کرد. همچنین افراد می‌توانند دمنوش آن را نیز تهیه کرده و بنوشند. شما چه تجربه ای از مصرف و خواص برگ درخت چنار دارید؟ دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبان ستاره در میان بگذارید. در پایان، از شما دعوت می‌کنیم تا با خواص برگ درخت مو نیز در ستاره آشنا شوید.

برگرفته از: plantain-healing-herb

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403