واحد تحقیق و توسعه، تأمین‌کننده 20 درصد سود یک شرکت تولیدی


واحد تحقیق و توسعه، تأمین‌کننده 20 درصد سود یک شرکت تولیدی

مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان همدان این شرکت را به عنوان نخستین واحد صنعتی بخش خصوصی استان که در حال راه اندازی مجموعه ای با عنوان شتابدهنده است، معرفی کرد و گفت: سه اختراع کشوری در شرکت کنترل گاز اکباتان به ثبت رسیده و 20 درصد از سودآوری شرکت مرهون واحد تحقیق و توسعه آن است.

محمدرضا جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به همکاری و حضور این شرکت در جشنواره ایده های استارتاپی دانشگاه شهید مفتح که در هفته جاری برگزار شد، اظهار کرد: شرکت کنترل گاز اکباتان بیش از ۱۵ سال است که واحد تحقیق و توسعه فعال دارد.

وی با اشاره به فعالیت پژوهشی خود در واحد تحقیق و توسعه جهاددانشگاهی و دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: معتقدم اگر یک واحد تولیدی بخش تحقیق و توسعه نداشته باشد بعد از مدتی به تعطیلی کشیده خواهد شد و همه واحدها باید همواره در پی ارتقای راه های جدید تولید و عرضه محصولات خود باشند.

جعفری با اشاره به کمپانی های بزرگ فعال در دنیا افزود: شرکت های بزرگ و موفق در سراسر دنیا به اهمیت واحدهای توسعه ای خود پی برده و بخش زیادی از سود خود را به آن اختصاص داده اند.

وی بر لزوم مطالعه کتاب های مرتبط با حوزه کسب و کار تأکید و تصریح کرد: با مطالعه شیوه ها و تجربیات سایر کسب و کارها می توانیم شرکت ها و مجموعه های موفق را الگوی خود قرار دهیم و با توجه به اینکه مردم ایران افراد باهوشی هستند می توانند از این طریق در کار خود موفق تر باشند.

جعفری با اشاره به اهمیت تخصیص بخشی از بودجه واحدهای صنعتی به امر پژوهش و توسعه گفت: در سایر کشورها می بینیم که شرکت های پیشرو میزان دو درصد از سود فروش شرکت را به واحد تحقیق و توسعه اختصاص داده اند و این نشان دهنده اهمیت این موضوع در فرآیند تولید است.

وی ادامه داد: در کشوری مانند ژاپن دو درصد از تولید ناخالص ملی به امر پژوهش اختصاص یافته که از این طریق مشکلات موجود در صنعت و اجتماع را حل و فصل می کنند و در نهایت سود بیشتری به دست می آورند.

مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان با بیان اینکه این شرکت که در ۲۰ سال قبل به عنوان یک شرکت ورشکسته استان مطرح بود، در حال حاضر با ۳۵۰ نفر نیروی متخصص در حال فعالیت است، یادآور شد: هم اکنون تعداد محصولات این شرکت ۲۰ کالا بوده و امسال دو محصول به تازگی بهره برداری رسیده و در حال توسعه است.

وی به محصول لپینگ اشاره کرد و ادامه داد: در این محصول به لحاظ صافی سطح و طراحی قطعات به گونه ای ساخته می شوند که مولکول گاز از آن عبور نمی کند و با مطالعه و توسعه نمونه دستگاه های مشابه که در کشور یافته ایم، نمونه های ساخته شده در این شرکت را به مرحله تولید رسانده ایم.

وی پایداری قطعات مصرفی در صنعت گاز را بیان کرد: با وجود اینکه این علم که انحصاری بود و در اختیار ما قرار نمی گرفت، ما در واحد تحقیق و توسعه توانستیم نخستین دیافراگم را بسازیم که هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

این تولیدکننده ادامه داد: این کار سبب شده وابستگی به واردات در این حوزه از بین برود و قیمت تمام شده این محصولات نیز کاهش یابد.

وی از ثبت سه اختراع کشوری در شرکت کنترل گاز اکباتان خبر داد و گفت: حداقل ۲۰ درصد از سودآوری شرکت مرهون واحد تحقیق و توسعه است.

وی اعمال تحریم ها را موجب تلاش واحد تحقیق و توسعه شرکت برای تولید مشابه نمونه کالاهای وارداتی دانست و یادآور شد: مواردی چون افترمارکت قطعات خودرو و مطالعه بازار آن توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت انجام شده و نخستین شتابدهنده بخش خصوصی استان نیز در همین واحد در حال راه اندازی است.

مدیر واحد تحقیق و توسعه(R D) شرکت کنترل گاز اکباتان همدان نیز در سخنانی بیان کرد: واحد تحقیق و توسعه شرکت کنترل گاز اکباتان با ۱۰ نفر نیروی متخصص در رشته های الکترونیک و مکانیک فعالیت دارد و با همکاری پارک علم و فناوری استان در حال راه اندازی یک شتابدهنده است.

مهران بیگلری خوشمرام هدف از راه اندازی شتابدهنده را بیان کرد و گفت: این کار با هدف کمک به افراد دارای ایده های اجرایی تشکیل خواهد شد و ما برای این منظور وسایل مورد نیاز کار را تخصیص داده ایم همچنین افراد ایده پرداز می توانند از امکانات کارگاهی شرکت برای عملیاتی سازی ایده های خود استفاده کنند و تعدادی منتور از نظر علمی آنان را راهنمایی می کنند.

وی افزود: ایده ها پس از تأیید توسط پارک علم و فناوری و شرکت کنترل گاز مورد حمایت مالی قرار می گیرند و در محلی که شرکت اختصاص داده پذیرش می شوند و زیرنظر منتورها به اجرای ایده خود می پردازند.

بیگلری خوشمرام در ادامه یادآور شد: در فراخوان اخیر، نیازها و برخی مشکلاتی که در شرکت کنترل گاز احصا شده را اعلام کرده ایم و ایده های زیادی دریافت شده که پس از بررسی، ایده های کاربردی معرفی و صاحبان ایده در شتابدهنده شرکت کنترل گاز اکباتان به فعالیت و اجرای ایده خود مشغول می شوند.

مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت کنترل گاز اکباتان خاطرنشان کرد: علاوه بر نیاز های شرکت از سایر ایده هایی که مرتبط با حوزه فعالیت ما باشند نیز حمایت خواهیم کرد.

بیگلری خوشمرام به برگزاری ایده شو دانشگاه فنی و حرفه ای اشاره کرد و افزود: در این ایده شو حضور داریم و از ایده های جدید استقبال خواهیم کرد و به منظور تجاری سازی، آنها را در شتابدهنده شرکت مورد حمایت قرار می دهیم.

وی مدت زمان ارائه نمونه محصول ایده های مورد حمایت در شتابدهنده را اعلام و بیان کرد: هر ایده پرداز در بازه زمانی شش ماه تا یکسال فرصت دارد نمونه اولیه کاربردی آماده ارائه به بازار را تهیه کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا