نیاز اقتصاد آلمان به نیروی‌کار خارجی


نیاز اقتصاد آلمان به نیروی‌کار خارجی

تهران-ایرنا- با وجودی که کشورهای اروپایی تلاش می کنند از مسئولیت  ورود مهاجران و پناهجویان به کشورهایشان شانه خالی کنند اما با توجه به سیاست جدید آلمان برای جذب نیرو از کشورهای آسیایی و مکزیک به نظر می رسد این کشورها برای جبران کمبودهای خود به نیروهای کار مهاجر نیاز دارند.

به گزارش تارنمای دویچه وله، آلمان امیدوار است نیروهای ماهر را از خارج از اتحادیه اروپا جذب کند و عمدتا به دنبال جذب نیرو از کشورهای مکزیک، ویتنام و هند برای رفع این کمبود است.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به تازگی درباره کمبود نیروی ماهر در کشورش هشدار داد و گفت این امر ممکن است شرکت های تجاری مستقر در آلمان را وادار کند تا از آلمان به خارج از این کشور نقل مکان کنند.

مرکل گفت: «ما می دانیم که بسیاری از بخش ها و فعالیت های تجاری به دنبال نیروهای کار ماهر هستند. بدون نیروی کار ماهر، شرکت های تجاری نمی توانند موفق شوند. به همین دلیل ما باید برای جذب تعدادی کافی از افراد متخصص تلاش کنیم در غیر این صورت شرکت ها مجبور به نقل مکان خواهند شد و این چیزی نیست که ما بخواهیم.»

نیاز اقتصاد آلمان به نیروی‌کار خارجی

هشدار صدراعظم آلمان در آستانه برگزاری نشستی با هدف مذاکره درباره این مساله بین نمایندگان دولت، کارفرمایان و اتحادیه های تجاری مطرح شد که قرار است امروز دوشنبه در برلین برگزار شود.

به گفته مرکل، آلمان با ارائه آموزش های کافی به افراد، مشکل کمبود نیروی کار خود را رفع خواهد کرد.

تاکنون تقریبا ۲.۵ میلیون نفر از کشورهای اتحادیه اروپا در آلمان کار می کنند. اما مرکل می گوید این تعداد کافی نیست و به همین دلیل آلمان به دنبال نیروهای کار در خارج از اتحادیه اروپا است.

بر اساس قانون «مهاجرت نیروهای ماهر» که از ۱۱ اسفند ۹۸ (اول مارس ۲۰۲۰ ) اجرا خواهد شد ورود افراد ماهر و متخصص به آلمان از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا آسانتر خواهد شد.

آلمان به دنبال جذب نیروی ماهر از مکزیک و آسیا

نشست امروز دوشنبه در برلین به این موضوع خواهد پرداخت که چطور می توان قانون مهاجرت افراد ماهر را اجرا کرد و انتظار می رود در پایان این نشست یادداشت تفاهمی هم امضا شود.

بر اساس گزارش گروه رسانه ای «آر ان دی» آلمان، در پیش نویس این یادداشت تفاهم درخواست افزایش نیرو و تشکیل یک واحد مرکزی برای کمک به تسریع در روند صدور روادید درخواست شده است. همچنین عنوان شده که آموزش زبان آلمانی باید تقویت شود تا نیروهای ماهر احتمالی بتوانند در کشورهای مبدا مهاجرت خود، روند آموزش زبان آلمانی را تکمیل کنند.

آلمان، بیش از همه به مهندس برق، فلزکار و مهندس مکاترونیک (مهندس مکانیک و الکترونیک)، آشپز، پرستار، نیروهای مراقب افراد سالمند، مهندس رایانه و نرم افزار و توسعه دهندگان نرم افزار نیاز دارد و دولت آلمان بیش از سایر کشورها به دنبال افراد متخصص از کشورهای مکزیک، فیلیپین، برزیل، هند و ویتنام است.

هوبرتوس هیل (Hubertus Heil) وزیر کار آلمان به روزنامه آلگماینه گفته است جذب نیرو از این کشورها ارتباطی با مهاجرت کنترل نشده ندارد و ما به دنبال نیروهای متخصص هستیم که برای حفظ اقتصاد قوی آلمان درآینده ضروری است.

کمبود نیروی آموزشی در آلمان

نشریه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ روز یکشنبه گزارش داد که آلمان دچار کمبود نیروی آموزشی و مدیریتی است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از مدارس سراسر این کشور اروپایی نه تنها به تعداد کافی کادر آموزشی و معلم در اختیار ندارند، بلکه بیش از هزار مدرسه بدون مدیر فعالیت می کنند.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی و رسانه ای «بنیاد برتلسمان» در آلمان، نظام آموزشی این کشور برای تکمیل کادر ابتدایی خود تا سال ۲۰۲۵ میلادی دست کم به ۲۶ هزار و ۳۰۰ معلم دیگر نیاز دارد.

گفته می شود در آلمان شغل معلمی چندان مورد احترام و حرفه ای جذاب نیست، سن میانگین بسیاری از معلم ها بالا است و کمبودهایی در عرصه برنامه ریزی دولت وجود دارد و بسیاری از معلمان حین تحصیل تجربه کاری لازم را کسب نمی کنند و همه این ها شاید دلیل کمبود نیرو دراین بخش است.

نیاز اقتصاد آلمان به نیروی‌کار خارجی

نتایج یک تحقیق: آلمان به مهاجران برای تامین نیروی کار نیاز دارد

دویچه وله چندی پیش نتایج یک تحقیق را منتشر کرد که نشان می داد مهاجرانی از کشورهای اتحادیه اروپا نمی توانند نیروی کار مورد نیاز برای چرخیدن اقتصاد آلمان را تامین کند و از این رو این کشور برای تامین نیروی کار خود سالانه به ۱۴۶ هزار نیروی کار از میان مهاجرانی در خارج از اتحادیه اروپا نیاز دارد.

بر اساس نتایج تحقیقات بنیاد برتلسمان، آلمان سالانه دستکم به ۲۶۰ هزار نیروی مهاجر تا سال ۲۰۶۰ نیاز دارد تا کمبودهای نیروی کار خود را که نتیجه کاهش جمعیت این کشور است جبران کند.

از میان این تعداد، ۱۴۶ هزار نفر مهاجرانی از خارج از اتحادیه اروپا هستند.

با توجه به مسن شدن جمعیت آلمان برآورد می شود که جمعیت این کشور بدون ورود مهاجران، تا سال ۲۰۶۰ به یک سوم یا حدود ۱۶ میلیون نفر کاهش یابد. در صورت قطع مهاجرت، کمبود نیروی کار در آلمان تاثیرات مخربی بر چهارمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد داشت.

محققان بر اساس سناریوی ترسیم شده افزایش نرخ زاد و ولد، افزایش ورود زنان به بازار کار و افزایش سن بازنشستگی تا ۷۰ سالگی را پیش بینی کرده اند.

این تحقیق براورد کرده که ۱۱۴ هزار نفر از کشورهای اتحادیه اروپا به آلمان مهاجرت خواهند کرد اما عوامل جمعیتی و همگرایی اقتصادی ۲۸ کشور اتحادیه اروپا انگیزه نیروهای کار برای اقامت وکار در آلمان را کاهش خواهد داد.

بر اساس تحقیقات بنیاد برتلسمان، آمار رسمی نشان می دهد که فقط ۳۸ هزار نیروی کاری که در سال ۲۰۱۷ واردآلمان شدند به اقامت دراین کشور ادامه دادند.

این تحقیقات بر این نکته تاکید داشت که آلمان باید بسرعت قوانین مهاجرتی را اتخاذ کند تا نیروهای ماهر و نیمه ماهر را جذب کرده و برنامه های مهاجرتی قوی تری داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟