ضربه‌زدن به قاچاقچیان عمده مواد مخدر راهبرد وزارت اطلاعات


ضربه‌زدن به قاچاقچیان عمده مواد مخدر راهبرد وزارت اطلاعات

آشپزخانه‌های تولید شیشه در کشور در گذشته در حال افزایش بود که با ضربه‌های سربازان گمنام امام زمان (عج)، متوقف شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت‌الاسلام «محمود علوی» وزیر اطلاعات در نشست معاونان، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور افزود: از منطق قرآن کریم وقتی آتشی دامن جامعه را می‌گیرد همه انسان‌ها مسئولیت دارند در خاموش کردن این آتش اقدام کنند؛ به ویژه آتشی که جان و خانمان انسان‌ها را تهدید کند.
وی افزود: بی تفاوتی در برابر آتشی که یک گوشه خرمن افتاده است، سبب می‌شود که آن آتش گریبانگیر خودمان شود، بنابراین ضرورت مبارزه با موادمخدر را می‌توان در قرآن هم جستجو کرد.
علوی با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، گفت:: باید از افتادن جوانان به دام این بلای خانمانسوز جلوگیری کنیم و از دستگاه‌های پژوهشی در خصوص ارائه راهکار برای مبارزه با مواد مخدر کمک بگیریم.
وزیر اطلاعات گفت: باید تجارب را با روش‌های علمی درهم بیامیزیم تا موفقیت را برای ما راحت‌تر کند. کاری کنیم شهید، جانباز و مجروح کمتر داشته باشیم، ولی نتیجه بهتری بگیریم که این موضوع هم با علمی کردن مبارزه با موادمخدر حاصل می‌شود.
وی افزود: در قانون تاسیس وزارت اطلاعات هیچ اشاره‌ای به مبارزه با اعتیاد و موادمخدر نشده است، اما با پایش‌های مختلف به مواردی برمی خوریم که این بلای خانمان سوز در حال گسترش در جامعه است، آنجاست که ما ضرورت می‌بینیم که در زمینه مبارزه با موادمخدر هم ورود کنیم.
علوی با بیان اینکه خوشبختانه امروز در حوزه مبارزه با مواد مخدر تجارب زیادی کسب کرده ایم، افزود: مبارزه با مواد مخدر امروز به راهبرد ما تبدیل شده است.
وی ادامه داد: سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات آماده هستند تا به عنوان یک بازوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه همراه و همکار باشند و گام‌های بلندی در حوزه مبارزه با مواد مخدر بردارند.
وزیر اطلاعات با بیان اینکه امروز مبارزه با مواد مخدر یکی از اولویت‌های وزارت اطلاعات است، گفت:: این وزارتخانه تاکنون به نحو مناسبی به حوزه مبارزه با مواد مخدر وارد کرده است.
وی افزود: امروز اگر بخواهیم با تروریست‌ها مبارزه کنیم، باید ریشه‌های تروریسم را شناسایی و منهدم کنیم به ویژه که ریشه تمام این گروه‌های تروریستی به تجارت مواد مخدر برمی‌گردد.
علوی با اشاره به اینکه باید با راهکار‌های اطلاعاتی باند‌های مواد مخدر را شناسایی کنیم، گفت: باید در مبادی ورودی به آن‌ها ضربه بزنیم، راهبرد وزارت اطلاعات ضربه‌زدن به قاچاقچیان و دانه‌درشت‌های مواد مخدر است.
وزیر اطلاعات با بیان اینکه در بحث مبارزه با موادمخدر به اراده‌ای فراتر از اراده حاکمیتی نیاز داریم، افزود: موادمخدر یک مساله‌ای هست که استمرار دارد و باید به اراده ملی برسیم ضمن اینکه مبارزه با موادمخدر باید تبدیل به فرهنگ شود و مردم هرجایی که استعمال و خرید و فروش موادمخدر را می‌بینند، به نهاد‌های انتظامی گزارش کنند.
وی گفت:: یکی از محور‌های مبارزه با مواد مخدر ما تبادل اطلاعات منطقه‌ای است که برکات بسیاری هم داشته است، در واقع یکی از محور‌های همکاری منطقه‌ای ما با دیگر سرویس‌های منطقه‌ای، همین مبارزه با مواد مخدر است. کشور‌های همجوار ما که قربانی مبارزه با مواد مخدر هستند، همکاری خوبی در این خصوص با ما دارند.
وی گفت: قدرت‌های بزرگ و کشور‌هایی که دفاع مشروع حزب‌الله لبنان، حماس و دیگران را تروریستی معرفی می‌کنند، اما در جای دیگری که با منافع آن‌ها همخوانی دارد، ترویست نمی‌دانند؛ در بحث مبارزه با مواد مخدر نیز همین بحث برخورد دوگانه را دارند.
علوی ادامه داد: در جایی که تجارت مواد مخدر برای آن‌ها سود داشته باشد، به قاچاق مواد مخدر واکنشی نشان نمی‌دهند، اما جایی که به ضرر آن‌ها باشد، واکنش نشان می‌دهند.
وزیر اطلاعات در ادامه به تنوع تولید مواد مخدر اشاره کرد و گفت:: امروزه ۸۰ نوع مواد مخدر صنعتی و سنتی در دنیا تولید می‌شود که باید برخورد و مبارزه با آن نیز متنوع باشد.
هم تنوع در راه‌های ورود و هم تنوع در مواد مخدر داریم که تنوع مقابله با قاچاق مواد مخدر را نیز می‌طلبد.
وی افزود: در گذشته آشپزخانه‌های تولید شیشه در کشور مرتبط در حال افزایش بود که با ضربه‌های پی در پی که سربازان امام زمان (عج) در استان البرز و دیگر استان‌ها به عاملان این اقدام و ریشه‌های آن‌ها زدند، این موضوع متوقف شد و در داخل کشور کمتر شاهد تولید مواد مخدر (صنعتی) هستیم.
علوی گفت:: در واقع اکنون شاهد ورود موارد مخدر از کشور‌های همسایه و افغانستان هستیم و از راه‌های خاکی به آبی روی آورده اند.
وی افزود: امروز در مبارزه با مواد مخدر تنها نیستیم، خیلی از کشور‌ها نیز با مواد مخدر مبارزه دارند، باید از تجارب آن‌ها در این خصوص استفاده کنیم. چون همین رسوب و ترانزیتی که به کشورما می‌شود به کشور‌های دیگر همسایه افغانستان نیز صورت می‌گیرد.
وزیر اطلاعات ادامه داد: درست است که راهگذر ایران برای قاچاقچیان به صرفه‌تر است، اما اینکه ایران را تنها مسیر آن‌ها بدانیم، منطقی نیست.
علوی گفت: امروز اگر بتوانیم ردیابی مالی انجام دهیم و به قاچاقچیان مواد افیونی ضربه وارد کنیم، دیگر تجارت مواد مخدر انجام نخواهند داد.

پیشگیری مقدم بر درمان

حجت الاسلام و المسلمین علوی در نشست معاونان، مشاوران، مدیران کل ستاد و دبیران شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور گفت: در بحث مبارزه با مواد مخدر نباید منتظر باشیم تا مواد مخدر به داخل ورود کند و بعد با آن مبارزه کنیم، بلکه باید راه‌های پیشگیری را در پیش بگیریم و کار علمی کنیم و از موسسه‌ها و پژوهش‌هایی که در مسایل مختلف اجتماعی، حقوقی و قضایی مطالعه می‌کنند درباره راه‌ها و روش‌های موثر پیشگیری و درمان کمک بگیریم.
وی با بیان این که وزارت اطلاعات یک گوشه از کارش پرداختن به این مسئله (مبارزه با مواد مخدر) است، گفت:، اما وقتی در مبادی ورودی، گلوگاه‌ها و در بحث تامین امنیت و مبارزه با تروریسم و مبارزه با ناامنی‌ها، برخورد می‌کنیم به این تجارت خانمان سوز نیز برمی خوریم.
وزیر اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات تاکنون این کار (مبارزه با مواد مخدر) را به نحو احسن انجام داده است و همان طور که در امر مبارزه با تروریسم با ریشه تروریسم مبارزه می‌کنیم، در بحث مواد مخدر نیز به صورت ریشه‌ای با آن مبارزه می‌شود و در واقع مسئله مواد مخدر هم یکی از ریشه‌های تروریسم است.
وی افزود: اگر بخواهیم با تروریسم ریشه‌ای مبارزه کنیم باید با مواد مخدر نیز به صورت ریشه‌ای مبارزه کرد.
حجت الاسلام و المسلمین علوی با بیان این که در بحث مبارزه با مواد مخدر مبارزه با دانه درشت‌ها را در دستور کار قرار داریم، گفت: سال‌های گذشته در امر مبارزه به سراغ دانه درشت‌ها رفتیم و در هر کجا که دانه درشت‌ها را شناسایی کردیم با آن‌ها برخورد کردیم به طوری که برخی از آن‌ها بالای هزار تن تجارت مواد مخدری داشتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403