آنفلوآنزا در سرباز 26 بیمار مشکوک و 9 نفر قطعی داشته است


آنفلوآنزا در سرباز 26 بیمار مشکوک و 9 نفر قطعی داشته است

چابهار- ایرنا- فرماندار سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: آنفلوآنزا در سطح این شهرستان تاکنون 26 بیمار مشکوک و 9 نفر قطعی داشته و برای پیشگیری و درمان سریع این بیماری همکاری و اقدام‌های لازم از سوی مردم و بهداشت و درمان ضروری است.

سلیم کدخدا روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خوشبختانه بیماری آنفلوآنزا تاکنون در این شهرستان فوتی نداشته و با اقدامات انجام شده و پیشگیری‌ها تنها چند نفر بستری شده و برخی بیماران نیز بهبود یافته‌اند.

وی بیان کرد: جلسات کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان سرباز مرتب با محوریت بیماری آنفلوآنزا و سایر بیماریهای واگیر و فصلی نظیر مالاریا برگزار شده و از خدمات شبانه روزی مدیریت و کارکنان مجموعه بهداشت و درمان شهرستان در مواجهه با تهدید بیماری مالاریا و سایر بیماریها در موقعیت‌های دشوار و سخت‌ترین شرایط تقدیر شده است.

فرماندار شهرستان سرباز افزود: کارکنان حوزه بهداشت و درمان مرزبانان و حافظان حریم سلامت جسمانی و امنیت روانی شهروندان هستند و در برنامه‌ریزی جامع و مرحله‌ای برای مهار، کاهش و در نهایت ریشه‌کنی مالاریا، آنفلوآنزا و سایر بیماریهای واگیردار نقش مهمی دارند.

وی ادامه داد: تمرکز فوق‌العاده‌ای بر شناسایی و فعالیت درمان و مراقبت در کانون های بحران و مناطق آلوده صورت گرفته است.

فرماندار سرباز بر تشکیل و فعالیت کمیته آموزشی و اطلاع رسانی و برنامه ریزی برای حضور کارشناسان بیماری مالاریا و آنفلوانزا در مدارس این شهرستان تاکید کرد و افزود: نکات آموزشی مهم به سبک عامه فهم درسطح فراگیر در فضاهای آموزشی و مراکز دانشگاهی توزیع و در اماکن پر تردد در معرض دید عموم نصب شود.

کدخدا تصریح کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی دارای گروه هدف درگیر بیماریهای مالاریا و آنفلوانزا را با شبکه بهداشت ودرمان در راستای تسریع اجرای برنامه های مقابله ای و پیشگیرانه مرتبط مکلف به همکاری کردند که جا دارد از زحمات آنان قدردانی شود.

وی ادامه داد: راههای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا آسان است بطوریکه هر نفر با رعایت بهداشت فردی به ویژه شست و شوی منظم دست با مواد ضد عفونی کننده، پرهیز از دیده‌بوسی، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمال و حضور نیافتن در محل کار تا زمان پشت سر گذاشتن زمان حاد بیماری می تواند از این بیماری پیشگیری کند.

فرماندار سرباز گفت: این بیماری مربوط به سیستم تنفسی است و توسط یک نوع جدیـد ویـروس کـه در آوریـل سـال ۲۰۰۹ شناخته شده، ایجاد می شود. این ویروس در بزاق دهان و ترشحات بینی مبتلایان به این بیماری وجـود دارد.

وی بیان کرد: معمولا علائم آنفلوانزا بین یک تا چهار روز بعد از تماس با فرد بیمار آشکار مـی شود. آنفلـوانزای H۱N۱ )A) خیلی سریع در بسیاری از نقاط دنیا منتشر شده است و در حال حاضر انتشار جهانی دارد.
کدخدا در ادامه این گفت وگو به تشریح اقدامات مهم انجام شده در سطح شهرستان سرباز پس از اجرا طرح مدیریت مصرف سوخت و افزایش نرخ بنزین پرداخت و خاطرنشان کرد: اجرای طرح ساماندهی نظارت، پایش و پالایش مینی‌بوس‌ها و کامیونت‌های محلی سهمیه‌بگیر شهرستان، فعال سازی ناوگان حمل و نقل عمومی ( مینی بوس) در مسیرهای ارتباطی از مراکز شهری به دهستان ها و روستاهای پرجمعیت و برعکس و نیز به شهرستان‌های همجوار و تأمین وتوزیع نفت سفید زمستانه سهمیه مناطق روستایی و عشایری شهرستان از جمله فعالیت ها برای رفاه حال مردم بوده است.

وی گفت: برای نهادینه سازی فرهنگ رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، آموزش دانش آموزان با قوانین و مفاهیم فرهنگ راهنمایی و رانندگی و تاکید بر عدم اقدام دستگاه‌ های خدماتی وعمرانی به انجام هر گونه حفاری غیر ضروری به منظور جلوگیری از آسیب به زیرساخت‌های مخابراتی شهرستان در ایام منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی و پیش بینی همایش ایمنی حمل و نقل جاده‌ایی درنیمه اسفند ماه سالجاری برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: در ایام بارندگی های اخیر و پیش رو نیز اقدامات پیشگیرانه انجام شده که از جمله آنها برگزاری مرتب نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان سرباز و اطلاع رسانی به موقع به مردم برای جلوگیری از خسارت های احتمالی بوده است.

فرماندار شهرستان سرباز از حساسیت مدیران دستگاه‌های خدماتی و عملیاتی در زمان بارندگی و سیل تقدیر و بر ضرورت تشکیل جلسه بدنبال صدور اخطاریه هواشناسی مبنی بر ورود و فعالیت سامانه بارشی جدید در شهرستان و احتمال آبگرفتگی معابر و آمادگی دستگاه‌های عضو ستاد بحران تاکید کرد.

کدخدا با اشاره به اینکه هم اینک سه دانشگاه پیام نور، آزاد و جامع علمی و کاربردی در این شهرستان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: این مراکز علمی نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی ماهر دارند و هم اینک هزار و ۵۰۰ نفر در این دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند.

وی به پیگیری مستمر مسائل و مشکلات زیرساختی نظیر آب، راه، بهداشت، طرح هادی روستایی، اینترنت و تلفن اشاره کرد و افزود: دولت با وجود مشکلات اقتصادی، به عمران و آبادانی مناطق مختلف نظیر شهرستان مرزی سرباز توجه ویژه ای دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید