صدای انفجار بیگ بنگ را همین الان در خانه‌تان بشنوید


مطلب صدای انفجار بیگ بنگ را همین الان در خانه‌تان بشنوید برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ صدای انفجار بیگ بنگ مربوط به واقعه‌ای است که بنابر یکی از مدل‌های کیهان‌شناسی پذیرفته شده برای جهان و به همین نام، تکامل جهان در مقیاس بزرگ را توضیح می‌دهد. نظریه...

صدای انفجار بیگ بنگ مربوط به واقعه‌ای است که بنابر یکی از مدل‌های کیهان‌شناسی پذیرفته شده برای جهان و به همین نام، تکامل جهان در مقیاس بزرگ را توضیح می‌دهد.

نظریه انفجار بیگ بنگ توضیح می‌دهد که کائنات از یک نقطه بسیار چگال و متراکم آغاز شده و پس وقوع یک انفجار عظیم انبساط آن آغاز شده است. نظریه بیگ بنگ برای طیف گسترده‌ای از یافته‌ها و مشاهدات دنیای فیزیک پاسخ‌‌های قابل قبولی ارائه داده است. مثلا وجود عناصر سبک اولیه، تابش زمینه کیهانی (Cosmic Background Radiation)، ساختار بزرگ مقیاس و قانون هابل از جمله مواردی‌ هستند که در این نظریه به خوبی توضیح داده شده‌اند.

اگر در زمان به آنقدر به عقب برگردیم و به جایی برسیم که قوانین فیزیکی متدوال کارایی خود را از دست بدهند،‌ در واقع به «نقطه تکینگی» برسیم، ما در سرآغاز کائنات حضور خواهیم داشت.

صدای انفجار بیگ بنگ را در خانه‌تان بشنوید!

برای رسیدن به این لحظه باید حدودا ۱۳.۸ میلیارد سال در زمان به عقب حرکت کنیم. در این نقطه بود که انفجار بزرگ یا بیگ‌بنگ رخ داد و پس از آن گیتی رو به سرد شدن نهاد و در نتیجه یپدایش ذرات زیراتمی و بعدتر اتم‌های ساده اولیه، محقق شدند. در ادامه نیروی گرانش منجر شد تا ابرهای غول‌پیکری از اتم‌های اولیه، ستارگان و کهکشان‌هایی نظیر خورشید و راه‌شیری ما پدید آیند.

صدای انفجار بیگ بنگ ؛ آیا بیگ بنگ صدا داشت؟

در وبسایت howstuffworks در پاسخ به این سوال آمده است: با شنیدن واژه «انفجار بزرگ» این موضوع به ذهن متبادر می‌‌شود که ما با انبوهی از سر و صداها طرف هستیم. اما در حقیقت بیگ بنگی که گیتی ما را شکل داده صدای انفجاری و گوش‌خراشی نداشته است. در عوض صدایش مانند وزوز رباتیکی است که برای گوش‌های انسان غیرقابل شنیدن است.

از دنیای فیزیک بیشتر بدانید:‌ سرعت نور دقیقا چقدر است ؛ تاریخچه سرعت نور و مفهوم سال نوری

اطلاعات ماد در این حاصل کار فیزیکدان دانشگاه واشنگتن، «جان کرامر» است که درصدد بود تا صدا بیگ بنگ را بازسازی کند. کار او بر مبنای اطلاعاتی است که ماهواره‌های ارسالی برای تحقیق در مورد تابش زمینه کیهانی جمع‌آوری کرده‌اند. او داد‌ه‌ها به یک برنامه کامپیوتری و صدایی تولید کرد که می‌توانید آن را در این لینک بشنوید.

صدای انفجار بیگ بنگ را همین الان در خانه‌تان بشنوید

اما ما یک راهکار ساده‌تر برای صدای انفجار بیگ بنگ داریم. نیاز به ارسال ماهواره به فضا نیست. تنها به یک تلویزیون یا رادیوی ساده قدیمی نیاز دارید. خیلی ساده تنها کافی است یک تلویزیون یا رادیوی قدیمی را که به هیچ ایستگاه رادیو-تلویزیونی متصل نیست را روشن کنید. حالا با یک صفحه برفکی (در تلویزیون) مواجه هستیم که صدای دلنشینی هم ندارد.

از نظر علمی درصدی از نویز سفیدی که می‌شنوید، صدای بیگ بنگ است؛ همان لحظه نخست پیدایش کائنات. شوخی نمی‌کنیم؛ از نظر علمی کاملا صحیح است. تلویزیون‌های آنالوگ از امواج رادیویی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند و بخشی از این «استاتیک» میکروامواج بیگ بنگ هستند که تلویزیون شما آن را دریافت می‌کند.

اگر به فلسفه علم علاقه دارید از دست ندهید: خلاصه کتاب انسان خردمند ؛ تاریخ مختصر بشر

این امواج در واقع همان تابش زمینه کیهانی (CMB radiation) فوق سرد است. این تابش تمام کائنات را پر کرده و می‌توان آن را توسط هر کسی در هر کجا مورد شناسایی قرار گیرد. امیدواریم دفعه بعدی که تلویزیون خود را روشن می‌کنید و صفحه «برفک»‌ را می‌بنید، با خود غرغر نکنید و از شنیدن صدای انفجار بزرگ لذت ببرید!

بیشتر بخوانید:

زندگینامه استیون هاوکینگ ؛ یک نابغه معلول خداناباور یک هوش مصنوعی سیاستمدار از حسن روحانی رئیس جمهور بهتری خواهد بود برای آلودگی هوا چه کنیم ؛ خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها برای مقابله با آلودگی هوا

منبع: howstuffworks

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟