سرمایه‌گذاری 20 میلیارد تومانی بخش خصوصی برای پرورش ماهی در نوشهر و چالوس


سرمایه‌گذاری 20 میلیارد تومانی بخش خصوصی برای پرورش ماهی در نوشهر و چالوس

نوشهر- ایرنا - رییس اداره شیلات نوشهر، چالوس و کلاردشت اعلام کرد که امسال بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس‌های دریایی در نوشهر و چالوس حدود 20 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرد.

مصطفی رضوانی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : این میزان سرمایه گذاری برای نصب ۱۲ قفس دریایی که ظرفیت تولید ۶۰۰ تن ماهی قزل آلای رنگین کمان را دارد در آب های ساحلی نوشهر و چالوس انجام گرفته است.

وی افزود : بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است بهمن ماه امسال بچه ماهی قزل آلای این طرح، در این قفس ها انداخته شود و بنابر این با احتساب این مقدار ، ظرفیت تولید سالانه این گونه آبزی در این منطقه به ۸۵۰ تن در سال می رسد.

رئیس اداره شیلات نوشهر ، چالوس و کلاردشت، تعداد قفس های دریایی موجود در این شهرستان ها را حدود ۱۱ عدد ذکر کرد و گفت که هم اکنون سالانه مقدار ۲۴۹ تن ماهی قزل آلا در این منطقه تولید می شود.

رضوانی، یکی از علت های رغبت سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذاری، تسریع در روند ارائه مجوزها و زیرساخت ها بیان کرد و گفت : در گذشته برای دریافت مجوزهای لازم برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس حدود ۲ سال به طول می انجامید ولی در حال حاضر این زمان به کمتر از ۲ ماه کاهش یافته است.

به گفته وی، کاهش زمان دریافت مجوز برای اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس در سطح استان سبب شده تا گرایش تولیدکنندگان به این بخش بیشتر شود.

اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در مازندران از سال ۱۳۸۹ آغاز شد ولی از سال ۹۲ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و طرح مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی شتاب گرفت و اکنون همه قفس های پرورش ماهی در سواحل توسط بخش خصوصی اما با نظارت شیلات فعال است.

دریای خزر طبق تحقیقات شیلات ایران و نهادهای ذیربط خارجی ظرفیت تولید سالانه ۳۷۰ هزار تن ماهی را به شیوه پرورش در قفس دارد و سهم مازندران از این میزان ، ۲۰۰ هزار تن ارزیابی شده است.

مازندران دو سوم سواحل ایرانی دریای خزر را در اختیار دارد و هم اکنون صید ماهیان استخوانی مهم ترین شیوه معیشت صیادان این استان است.

این استان همچنین سه هزار و ۳۳۰ واحد آبزی پروری دارد که ۲۷۶ واحد آن مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و ۱۴ واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند .

سفید، کپور، آزاد ( فیتیباک ) و انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود