تعیین عرصه و حریم 4 اثر تاریخی کردستان در حال انجام است


تعیین عرصه و حریم 4 اثر تاریخی کردستان در حال انجام است

سنندج - ایرنا - معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: هم اکنون تعیین عرصه و حریم چهار اثر تاریخی این استان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، در حال انجام است.

محمد رشیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آثار شامل عمارت وکیل الملک، خانه مصری و تپه های تاریخی و باستانی گریاشان سنندج و زیویه سقز است.

وی با بیان اینکه شورای عالی ثبت و حریم با محوریت تعیین عرصه و حریم برای عمارت وکیل الملک و خانه مصری سنندج در وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شده است، اضافه کرد: این شورا برای بررسی و تعیین حریم و عرصه تپه‌های باستانی گریاشان و زیویه نیز به زودی با اتمام مراحل کارشناسی برگزار می‌شود.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با بیان اینکه عمارت وکیل الملک در سنندج از آثار شاخص دوران زندیه است که در سال ١٣٥٥ بازسازی شده است، افزود: این بنا دارای اوروسی‌های زیبا، بزرگ و کلاه فرنگی بوده که ایوان ستون دار رو به خیابان، آن را از سایر بناهای تاریخی متمایز کرده است.

رشیدی یادآور شد: خانه مصری هم در محله آغه زمان با ۹۰۰ متر مربع زیربان در ۲ طبقه متعلق به دوران پهلوی بوده که حیاط این بنا سنگ فرش و حوض میانی به صورت قوس کلیل از سنگ تراشیده، ساخته شده است.

وی تاکید کرد: تپه گریاشان در حاشیه جنوب‌شرقی شهر سنندج واقع شده و براساس شواهد سطحی، قدمت آن به دوره‌ی مس و سنگ میانی باز می‌گردد که این محوطه از قدیمی ترین محوطه‌های شناسایی شده در محدوده سنندج است.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: این تپه در دوره های اسلام و قبل از اسلام نیز در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته که سفالینه‌های کشف شده در آن گویای کاربرد آن در دوره های مختلف تاریخی است.

رشیدی اظهار داشت: تپه باستانی قلعه زیویه بر روی یکی از کوه‌های نسبتا مرتفع در ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز در روستای زیویه قرار گرفته و حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد در دوره حکومت اقوام ماد به عنوان قلعه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان افزود: تعیین عرصه و حریم برای بناهای تاریخی مانع از تخریب، تعرض و ساخت و ساز در حریم این بناها می‌شود.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است، ۸۷۲ اثر از این تعداد شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۰ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول درفهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت