پایانِ سینماحقیقت| بانو عصمت : کاری کنید جوانان پای فیلم‌های خارجی ننشینند


پایانِ سینماحقیقت|  بانو عصمت : کاری کنید جوانان پای فیلم‌های خارجی ننشینند

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت امشب با معرفی برگزیدگان در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سینما حقیقت در ایستگاه سیزدهم با کوله‌باری اتفاقات جدید و تجربیات نو در تالار وحدت به پایان راه رسید. حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، علی ربیعی سخنگوی دولت، علیرضا رضاداد مشاور ارشد سازمان سینمایی، امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات، محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، محمدحسین مهدویان، فرید فرخنده کیش، بهرام عظیمی، سردار احمد نوریان، اهالی سینمای مستند و علاقه‌مندان از جمله چهره‌های حاضر در این مراسم اختتامیه جشنواره سینما حقیقتند.

گام‌های استوار و مسیرهای تازه به روایت دبیر سینما حقیقت

محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره سینما حقیقت و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، تصریح کرد: با گام‌های استوار مسیرهای تازه را مثل درختی تنومند با ریشه‌های کهن و جوانه‌های نو تجربه می‌کنیم. پرسش‌های جدید نیاز به پاسخ‌های جدید دارند؛ نمی‌شود در این فضای پویا و پرتحرک به روش‌های قدیمی بسنده کرد. نوزایی و دگرگونی نشان‌دهنده درک درست ما از شرایط زمانه است. هم تجربه ارزشمند برگزاری 12 دوره گذشته جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت را چراغ راه خود می‌دانیم و هم با گام‌های استوار مسیرهای تازه را مثل درختی تنومند با ریشه‌های کهن و جوانه‌های نو تجربه می‌کنیم.

وی با اشاره به برخی از آمارهای این رویداد بین‌المللی سینمای مستند توضیح داد: امسال 35 هزار و 86 مخاطب به تماشای فیلم‌های جشنواره نشستند و 27 هزار و 350 نفر نیز از طریق رزرو بلیت فیلم‌ها را تماشا کردند. همچنین 7736 بلیت فروخته شد و میانگین روزانه حدود 4 هزار تماشاگر در این رویداد ثبت شد. رضایت همگانی و امکان دسترسی بهتر به فیلم‌ها و برنامه‌ها یکی دیگر از دستاوردهای این تحول است و باید بگویم که در این مسیر گام‌های بیشتری برخواهیم داشت.

حمیدی‌مقدم خاطر نشان کرد: تعداد 168 فیلم در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت نمایش داده شد که از این میان سهم بخش مسابقه ملی 62 فیلم بود. همچنین 54 در بخش مسابقه بین‌الملل، 29 فیلم در بخش جایزه شهید آوینی، 16 فیلم در بخش خارج از مسابقه و گلچینی از بهترین مستندهای جهان از 39 کشور در این رویداد نمایش داده شدند. رنگین‌کمانی از برترین آثار مستند ایرانی از شهرهای دور و نزدیک سینماحقیقت نشان داد که ایران تنها محدود به تهران نیست.

وی با بیان این که تصویری امیدوارکننده از ظرفیت و توانایی هنرمندان سراسر ایران در جشنواره ارائه شد، عنوان کرد: فرصتی یگانه برای دیدن همه‌جا و شنیدن همه صداها در جشنواره ایجاد شد. سینماحقیقت این قابلیت‌ها را به خود دید و شنید و به آن پاسخ داد. نمایش منتخبی از آثار جشنواره در 20 استان باعث شد تا مردم تصویر خود را در آینه مستند ببینند؛ در واقع یک فراخوان عمومی برای تماشای مستند در سراسر ایران و در کنار آن تلاش برای ایجاد چرخه اقتصادی مستند برای اولین بار از طریق فروش بلیت و توجه به حقوق مادی و معنوی صاحبان آثار ایجاد شد. سینماحقیقت نشان داد چه جوانان برومندی به سینمای مستند روی آورده‌اند و تجربه پیشکسوتان چقدر گرانبها است. جشنواره چهاردهم نزدیک است و تجربه‌های دوره سیزدهم را به کار می‌بندیم تا مسیر را ادامه دهیم.

دبیر جشنواره سینما حقیقت با اشاره به اهداف این جشنواره در دوره آتی با توجه به تجربه‌های قبلی گفت: همراهی صنوف و بهره‌گیری از شورای سیاستگذاری فرصت ارزشمندی بود که از آن در آینده نیز بیش از پیش بهره خواهیم برد. استفاده از تجربه جمعی برای اصلاح برخی آیین‌نامه‌ها و روش‌ها نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. بر این باوریم سینماحقیقت به جایگاهی رسیده که می‌توان انتظار داشت اولین نمایش مستندها در این جشنواره صورت بگیرد.

وی با اشاره به ضرورت اتخاذ نگاه حرفه‌ای به بازاریابی و فروش آثار مستند توضیح داد: بر آنیم تا حضور و سهم بیشتری از بازار مستند منطقه و جهان داشته باشیم. کلام پایانی من نیز سپاس از همراهی همه شما است. از اعضای هیأت انتخاب، داوران و مشاوران، همکاران خوبم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ستاد جشنواره، صنوف سینمایی، تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای مستند که دو بازوی کارآمد در سیاستگذاری جشنواره بودند، نیز تشکر می‌کنم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اظهار کرد: درخشش سینمای مستند را در همه عرصه‌ها می‌توان دید. سینمایی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و باید برای داشتن سینمای ملی، به سینمای مستند امید داشت؛ زیرا مستند جهان و انسان بهتری می‌سازد.

دبیر جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با تأکید بر ادامه روند استانداردسازی در دوره بعدی این رویداد گفت: جشنواره حقیقت به جایگاهی رسیده که می‌تواند محل اولین نمایش فیلم‌های مستند باشد.‌

جایزه هنر و تجربه

جوایز با معرفی برگزیدگان جایزه هنر و تجربه شروع شد؛ در این بخش بابک بهداد و آرمین ایثاریان برای اهدای جایزه هنر و تجربه روی صحنه حضور پیدا کردند.

تندیس هنر و تجربه و مبلغ 80 میلیون ریال مشترکاً به سام کلانتری، کارگردان "جایی برای فرشته‌ها نیست" و فرزاد خوشدست، کارگردان "خط باریک قرمز" اهداء شد و به هر مستندساز 40 میلیون ریال تعلق گرفت.

فرزاد خوشدست بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: ساخت این فیلم 5 سال طول کشید؛ فیلم "خط باریک قرمز" راهی را پیشنهاد می‌دهد که امیدوارم جدی گرفته شود. می‌دیدم که این ایده را در جشنواره آسیاپاسیفیک که فیلمم نامزد بود نیز دوست داشتند.

جایزه آسیب‌های اجتماعی

بخش بعدی اختتامیه جشنواره سینما حقیقت به معرفی برگزیدگان جایزه آسیب‌های اجتماعی اختصاص داشت؛ سردار احمد نوریان برای اهدای جایزه این بخش روی صحنه حضور پیدا کرد و لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش، از طرف معاونت اجتماعی نیروی انتظامی به "خط باریک قرمز" به کارگردانی فرزاد خوشدست تقدیم شد.

خوشدست بعد از دریافت جایزه آسیب‌های اجتماعی با حضور پشت تریبون از رییس سازمان زندان‌ها و پورمحمدی تقدیر کرد و گفت: از این دو عزیز برای این که 5 ماه یک زندان را به عنوان لوکیشن در اختیار فیلم "خط باریک قرمز" قرار دادند، تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد فیلم او در دولت بررسی خواهد شد، بیان کرد: خوشحالم توانستم به بچه های داخل زندان کمک کنم و خوشحالم زندگی شان تغییر کرده است و از شبکه سه سیما و کارکنان این شبکه نیز تشکر می‌کنم.

جایزه شبکه مستند

جایزه شبکه مستند را سیدسلیم غفوری اهداء کرد؛ لوح افتخار و جایزه نقدی شبکه مستند سیما به مهدی فارسی کارگردان فیلم "صد سال تنهایی" اهداء شد.

برگزیدگان بخش کارآفرینی

در ادامه هیأت داوران بخش مسابقه فیلم‌های مستند کارآفرینی معرفی شدند؛ مهدی باقری و شهاب‌الدین عادل از اعضای هیأت داوری این بخش برای اعطای جایزه روی سن آمدند. مسعود خوانسازی رییس اتاق بازرگانی تهران نیز آنها را همراهی کرد.

جایزه سوم این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به فیلم "خودکار" به کارگردانی محمد ثقفی تعلق گرفت.

محمد ثققی پس از دریافت جایزه گفت: ممنونم از آقای رفوگران که به من اجازه دادند به زندگی ایشان نزدیک شوم، جلوی دوربین من آمدند و اجازه ساخت این مستند را دادند، جایزه را به همراه و همسرم اهداء می‌کنم.

جایزه دوم در بخش فیلم‌های مستند کارآفرینی نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 120 میلیون ریال به محمد واعظی کارگردان فیلم "رویای آب" اهداء شد.

محمد واعظی هم پس از حضور روی صحنه و دریافت جایزه، بیان کرد: امید یک در نیست و احساس این است شاید یک جایی دری وجود داشته باشد.

جایزه اول این بخش نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به مهدی گنجی کارگردان فیلم "من می‌خوام شاه بشم" اهدا شد.

مهدی گنجی هم پس از دریافت جایزه گفت: آقای شهیدی‌فر گفتند از خانواده تشکر نکنید، من چند وقت پیش فکر کردم این جایزه را در جشنواره سینماحقیقت می‌گیرم اما نگرفتم، می‌خواستم از تهیه‌کننده فیلمم تشکر کنم که نشد اما از او الان در جایگاه همسرم قدردانی می‌کنم که کم‌حوصلگی‌های من و سختی‌ها را تحمل کرد.

لوح تقدیر این بخش به علی‌اکبر رفوگران شخصیت فیلم "خودکار" ساخته محمد ثقفی و محمد قائم‌پناه شخصیت فیلم "رویای آب" به کارگردانی محمد واعظی تقدیم شد.

معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل

بهمن نورایی اجرای این بخش را برعهده داشت؛ هیأت داوران بخش مستندهای کوتاه و نیمه‌بلند مسابقه بین‌الملل که عبارتند از رائد فریدزاده (ایران)، وتون نورکلاری (کوزوو)، منگ ژی(چین) برای اهدای جایزه روی صحنه حضور پیدا کردند.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به فیلم‌ "و آنگاه شب فرا می‌رسد" ساخته مایا نواکوویچ تولید کشورهای صربستان و بوسنی اهداء شد.

نواکوویچ با ابراز خرسندی از دریافت این جایزه گفت: کاش در جمع‌تان بودم و دوستت دارم ایران.

جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 3000 دلار به فیلم "آشو" به کارگردانی جعفر نجفی از ایران اهداء شد.

جعفر نجفی پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه گفت: خیلی خوشحالم این جایزه را در بخش بین‌الملل می‌گیرم، به عوامل تبریک می‌گویم. جا دارد از یک فردی که برایم دانشگاه، سینما و همه کاره بوده است، فریدون نجفی برادرم قدردانی کنم.

جایزه ویژه هیات داوران در بخش مستند نیمه بلند به «قاشق» ساخته «لیلآ پاکالنینا» تولید کشورهای لتونی، نروژ، لیتوانی رسید.

لیلآ پاکالنینا کارگردان "قاشق" در پیامی ویدئویی به مخاطبان جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت بیان کرد: خوشحالم که سینما می‌تواند میان فرهنگ‌ها پل بزند؛ زبان سینما ارتباط را برای ما ساده‌تر می‌کند.

جایزه بهترین مستند نیمه‌بلند

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 4000 دلار به لی‌لی، کارگردان فیلم "حیوانات از نفس افتاده" از آمریکا و چین رسید.

مگ از کشور چین به نمایندگی از لی لی کارگردان فیلم "حیوانات از نفس افتاده" جایزه این فیلمساز را دریافت کرد.

برگزیدگان بخش مستند بلند بین‌الملل

مهرداد اسکویی (ایران) و زلاتینا روسووآ (بلژیک) برای اهدای جوایز بخش مستند بلند بین‌الملل روی صحنه حضور پیدا کردند.

لوح تقدیر هیات داوران در این بخش به فیلم "خسوف" به کارگردانی محسن استادعلی از ایران تعلق گرفت.

استادعلی به دلیل کسالت نتوانسته بود در مراسم حضور یابد و مصطفی شیری جایزه این کارگردان را دریافت کرد.

جایزه ویژه هیات داوران بخش مستند بلند نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 2000 دلار ( هریک به مبلغ 1000 دلار) به طور مشترک به فیلم‌های «قهرمان گله» ساخته تون فان زانتفورت از کشور هلند و "جایی برای فرشته‌ها نیست" به کارگردانی سام کلانتری از ایران تعلق گرفت.

دبیر سفارت هلند در ایران به نمایندگی از زانتفورت جایزه فیلم "قهرمان گله" را دریافت کرد.

تون فان زانتفورت در پیام ویدئویی که برای جشنواره فرستاده بود، گفت: خیلی خوشحالم که این فیلم دیده شد، من هفت سال روی فیلم کار کردم و همه من را به واسطه سوژه آن مسخره می‌کردند، به همین ترتیب تأمین کمک مالی برای ساخت فیلم دشوار بود و پروسه سختی را پشت سر گذاشتم. با افتخار در این جشنواره حضور دارم و خوشحالم که توانستم در این جشنواره که رقابت بسیار داغ بود برگزیده شوم و ناراحتم که نتوانستم به دلیل مشغله کاری در این رویداد حضور پیدا کنم.

سام کلانتری هم پس از دریافت جایزه گفت: در این 13 سال برگزاری جشنواره سینماحقیقت سال‌هایی داور بودم یا فیلم داشتم اما هیچ وقت این جایزه را دریافت نکرده بودم، فکر می‌کنم این جایزه بسیار مهمی برای هر فیلمسازی است. از صمیم قلب این جایزه را به همه اعضای تیم ملی هاکی بانوان ایران تقدیم می‌کنم.

جایزه بهترین کارگردانی مستند ‌بلند جشنواره نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 5000 دلار اهدا شد به فیلم "کنار رینگ" به کارگردانی آندره هورمان و تولیدکشورهای آلمان و آمریکا اختصاص یافت.

آندره هورمان که در سالن حضور داشت، بعد از دریافت جایزه‌اش از دعوت به جشنواره سینماحقیقت تشکر کرد و گفت: از دریافت این جایزه واقعا غافلگیر شدم؛ نمی‌دانم آیا مستند می‌تواند دنیا را تغییر دهد یا نه اما خوشحالم که افتخار حضور در سینماحقیقت به کشورم داده شد. امیدوارم مستندها به هر چه بهتر ارتباط برقرار کردن گفت‌وگو میان ملت‌ها کمک کنند و از جشنواره و هیأت داوران این بخش تشکر می‌کنم.

برگزیدگان جایزه شهید آوینی

هیأت داوران بخش جایزه شهید آوینی متشکل از سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، مسعود فراستی، مهدی قربان‌پور برای اهدای جوایز روی صحنه آمدند.

تندیس برنز شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلون ریال به حامد سعیدی‌راد کارگردان فیلم "کاست" رسید.

همچنین تندیس نقره‌ شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 120 میلیون ریال به امیرحسین نوروزی کارگردان فیلم "خاطرات موتورسیکلت" تعلق گرفت.

در نهایت تندیس طلا شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به امیر اُصانلو کارگردان فیلم "پیرمرد و خواننده" تقدیم شد.

اصانلو بعد از دریافت جایزه اش گفت: اگر برای ساخت فیلم "پیرمرد و خواننده" به منطقه‌ای جنگی رفتم به دلیل دوست داشتن جنگ نبوده است. بلکه می خواستم بخشی از واقعیت را به تصویر بکشم.

تداوم موفقیت‌های سینما حقیقت به روایت حسین انتظامی

حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی با حضور در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت، تصریح کرد: خوشبختانه سینمای مستند مسیر رو به تعالی دارد و یکی از جلوه‌های آن هم خود جشنواره است که سال به سال موفق‌تر برگزار می‌شود و خط بطلان مجددی بر تمامی باورهای غلط می‌کشد. خوشبختانه کمیّت و کیفیت آثار نسبت به سال گذشته ارتقاء یافته است و من وظیفه خود می‌دانم از تلاش‌های آقای طباطبایی نژاد تشکر کنم چون بخش عمده فیلم‌های جشنواره محصول تلاش‌های ایشان در زمان حضورشان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده است.

وی افزود: اینکه ایشان به ما در سازمان سینمایی پیوستند نشان می‌دهد فعالان حوزه سینمای مستند تا چه اندازه می‌توانند در حوزه سیاستگذاری کمک کنند، فیلم‌های امسال از نظر جغرافیای فیلمسازی تنوع خوبی داشتند.

رییس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: فیلم‌های مستند امسال متنوع بودند؛ بخش‌های جدیدی به جشنواره اضافه شده بود که از آنها استقبال شد. همچنین نقطه عطف دیگر این دوره از جشنواره حضور صنوف در بخش سیاستگذاری جشنواره است.

رییس سازمان سینمایی با بیان این که مدتی است فرهنگ مستند دیدن رواج یافته است، اظهار کرد: این خبر خوبی برای مستندسازان است؛ این روزها صرفاً مستند را در قاب تلویزیون نمی‌بینیم. همه ما باید همت کنیم که این فرهنگ بیش از پیش رواج یابد.

انتظامی خاطر نشان کرد: برای سال آینده بودجه‌های حمایتی برای سینمای مستند همچنان که در سال 98 نسبت به 97 افزایش یافته بود، افزایش می‌یابد. اگر مسئولی سیاستی را اعلام و نتیجه‌اش در عمل ثابت نشود، خوب نیست. بنابراین این تصمیم را در برنامه و بودجه که اعلام می‌شود خواهیم دید. همچنین در حوزه پخش و عرضه مستند نیز باید بودجه‌ای را برای سامانه‌های درخواستی درنظر بگیریم.

وی در پایان گفت: تداوم رایزنی با دستگاه‌ها برای همکاری و مشارکت در تولید مستند که جلوه‌اش در همکاری با اتاق بازرگانی اتفاق افتاد، نیز شاهدیم. ورود دستگاه‌هایی از این دست به خلق ارزش افزوده به شیوه‌ای که در منافع اثر نیز دخیل باشند، نیز کمک می‌کند.

برگزیدگان بخش مسابقه‌ملی

اعضای هیأت داوران بخش مسابقه ملی شامل یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی حقیقی برای اهدای جوایز روی صحنه حاضر شدند و کامران شیردل دیگر عضو هیأت داوران به دلیل کسالت نتوانست به مراسم بیاید.

شهیدی‌فر پیش از آغاز اهدای جوایز به نمایندگی از جشنواره سینماحقیقت خبر داد که پرهام دانشی کاراکتر اصلی فیلم "ایران وود" می‌تواند فیلم بعدی‌اش را راحت‌تر بسازد.

در رشته بهترین نویسنده گفتار متن یا گوینده، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال مشترکاً به امیرمهدی حکیمی و حجت بامروت، نویسندگان فیلم "مهدی که به دنیا آمد" تقدیم شد.

همچنین در رشته بهترین صدا، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال انسیه ملکی صداگذار فیلم "کاغذپاره‌ها" اهدا شد.

انسیه ملکی پس از حضور روی صحنه و دریافت جایزه گفت: من از کارگردان فیلم آقای بهزاد نعلبندی که واقعا یک تنه برای این پروژه زحمت کشیدند و در صداگذاری بسیار به من کمک کردند ممنونم.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در این بخش برای همراهی هیأت داوران در اهدای جوایز به روی سن رفت.

جایزه بهترین موسیقی بخش مسابقه ملی نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به حبیب خزایی‌فر آهنگساز فیلم "جایی برای فرشته‌ها نیست" تعلق گرفت.

در رشته بهترین پژوهشگر تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به بابک گودرزی‌نژاد طهران، پژوهشگر فیلم "ناگفته‌های شهر شلوغ" اهدا شد.

در رشته بهترین فیلمبرداری، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به مرتضی پورصمدی فیلمبردار فیلم "خط باریک قرمز" رسید.

در رشته بهترین تدوین، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به مرتضی پایه‌شناس، تدوینگر فیلم "گلوله‌باران" تعلق گرفت.

خوشدست کارگردان فیلم مستند "خط باریک قرمز" که به دلیل عدم حضور مرتضی پورصمدی در ایران جایزه او را به نمایندگی دریافت کرد، پیام صوتی پورصمدی را برای حاضران پخش کرد.

پورصمدی در پیام صوتی‌اش گفت: از جسارت فرزاد خوشدست و مدیران تلویزیون که بر یک موضوع حساس اجتماعی دست گذاشتند و از فرزین خسروشاهی، حمید کیوان فر برای همراهی‌شان و آرش زاهدی برای تلاش در تدوین این مستند تقدیر کنم.

در ادامه نوبت به اعلام برگزیده بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه رسید و هیأت داوران با تقدیر از مستند "تنها چند متر" به کارگردانی حجت طاهری، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 120 میلیون ریال را به علی شهابی‌نژاد، کارگردان فیلم "آبشار" تقدیم کرد.

مرتضی پایه‌شناس پس از دریافت جایزه بهترین تدوین گفت: من یادم نمی‌آید در هیچ اختتامیه‌ای حرف زده باشم اما الان فکر کنم جبران کنم، اول اینکه من فکر می‌کنم اکثر کسانی که در سالن نشستند معتقدند سینمای مستند ایران در قله است و نیازی نداریم سینمای مستند را به سینمای داستانی برسانیم.

وی ادامه داد: دوم اینکه از صداگذار کار، حسین ابراهیمی تشکر می‌کنم چون واقعا زحمت کشید، من دوست داشتم همیشه با فرزندانم روی صحنه بروم چون معتقدم برای این دو عزیز کار می‌کنم و نگران آینده این دو هستم.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‌بلند شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به طور مشترک به مرتضی پایه‌شناس و حسین مؤمن کارگردانان فیلم "گلوله‌باران" اهداء شد.

سپس در رشته بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 180 میلیون ریال به محسن استادعلی کارگردان "خسوف" تقدیم شد.

در ادامه محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره برای اهدای جایزه ویژه هیأت داوران و جایزه ویژه دبیر جشنواره به روی سن رفت.

این جایزه شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال با سپاس ویژه از سازندگان دو فیلم "مهمانشهر" ساخته مهدی سقط‌چی و "تارهای ممنوعه" ساخته حسن نوری به خاطر تلاش در مسیر همگرایی فرهنگی و اجتماعی به محمدصادق اسماعیلی کارگردان فیلم "آدور" تعلق گرفت.

جایزه بخاطر ریسک‌پذیری در ساخت فیلم مستند

در ادامه منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و مرتضی رزاق کریمی قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای همراهی در این بخش روی سن آمدند.

ناصر زوری کاراکتر فیلم «مهمانشهر» که فیلمی در ترویج روحیه امید و پویایی بود پیش از اهدای جایزه ویژه دبیر جشنواره مورد تقدیر قرار گرفت؛ علی نظری تهیه‌کننده این اثر به نمایندگی از وی این لوح را دریافت کرد.

همچنین در این بخش از محسن اسلام‌زاده کارگردان فیلم مستند "زندگی میان پرچم‌های جنگی" هم بابت ریسک‌پذیری در ساخت فیلم مستند تقدیر به عمل آمد.

تشویق ایستاده "بانو عصمت" در تالار وحدت

شخصیت اول فیلم «بانو عصمت» که مادر 5 شهید است هم در این بخش از اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت مورد تقدیر قرار گرفت؛ حاضران در سالن ایستاده به تشویق این مادر شهید پرداختند.

سپس عصمت احمدیان از همه حضار خواست تا چشمان خود را ببندند و گفت: شما اکثراً متأهل و صاحب فرزند هستید و با بستن و باز کردن چشمان خود می‌بینید گذر زمان چه میزان سریع است. شما مستندسازان به جوانان امید دهید، این مملکت برای جوانان است. کاری کنید که جوانان پای فیلم‌های خارجی ننشینند و با دیدن فیلم‌های شما لذت ببرند.

جایزه ویژه دبیر جشنواره سینما حقیقت

همچنین جایزه ویژه دبیر جشنواره شامل تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به فرزاد خوشدست کارگردان فیلم "خط باریک قرمز" اهداء شد.

اهدای نشان فیروزه سینما حقیقت

حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی نیز به جمع حاضران روی سن برای اهدای نشان فیروزه بهترین فیلم مستند جشنواره اضافه شد.

نشان فیروزه بهترین فیلم مستند، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 250 میلیون ریال به مرتضی شعبانی تهیه‌کننده فیلم "گلوله‌باران" تقدیم شد.

مرتضی شعبانی جایزه اش را به همه مستندسازانی که نظیر شهید هادی باغبانی که در مسیر فیلمسازی به شهادت رسیده اند، تقدیم کرد.

مهدی شامحمدی دبیر اجرایی و عضو شورای سیاست‌گذاری آرای مردمی هم درباره سه نوع آمار پرمخاطب‌ترین‌ها، پرفروش‌ترین‌ها و برترین‌ها توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: در دوره سیزدهم در بخش مسابقه ملی 21 هزار نفر به تماشای فیلم‌ها نشستند و از این بین 71 درصد، 15 هزار برگه رای به صندوق‌ها ریخته شد.

وی افزود: البته با توجه به بلیت فروشی آمار تماشاگران نسبت به سال گذشته تغییر چشمگیری نداشته است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟