اقتصاد ایران و ژاپن مکمل یکدیگرند


سفیر اسبق ایران در ژاپن گفت: حفظ ثبات در روابط تهران و توکیو نشان از شناخت نسبی بین دو طرف دارد.

اقتصاد ایران و ژاپن مکمل یکدیگرندبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ علی ماجدی سفیر اسبق ایران در ژاپن، در نشست «توسعه روابط تجاری ایران و ژاپن» در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، تصریح کرد: باوجود عضویت ژاپن در گروه هفت و روابط سیاسی پرتنش ایران با بیشتر اعضای این گروه اقتصادی، ولی کمترین فراز و نشیب در روابط ایران و ژاپن در چهار دهه گذشته را شاهد بودیم.

او در سخنرانی خود با عنوان «درآمدی بر دیپلماسی اقتصادی ایران و ژاپن؛ چشم انداز آینده» کمترین تنش از نظر روابط سیاسی بین تهران و توکیو وجود دارد، جالب است که ژاپن شریک استراتژیک آمریکاست و باوجود خصومت بین تهران و واشنگتن، رابطه ایران و ژاپن با تنش همراه نیست و این امر نشان دهنده شناخت دو کشور از همدیگر است.

ماجدی اضافه کرد:نگه داشتن ثبات در روابط تهران و توکیو نشان می‌دهد که شناخت نسبی بین دو طرف به وجود آمده است، بنابراین نداشتن تنش بین این دو کشور در مقایسه با گروه جی هفت به نظرم نکته مثبت است.

ماجدی با بیان اینکه نبود تنش در روابط تهران_توکیو یک نقطه کلیدی در روابط دوجانبه آنهاست. در حقیقت ایران و چین رابطه اقتصادی درهم تنیده‌ای برقرار کرده اند و تهران می‌تواند روابط مشابهی را هم با ژاپن داشته باشد.

سفیر اسبق ایران در ژاپن با بیان اینکه روابط اقتصادی ایران و ژاپن مکمل یکدیگر هستند، تصریح کرد: توکیو به منابع انرژی تهران مانند نفت، گاز و پتروشیمی نیاز دارد، همچنین دو کشور می‌توانند در حوزه معدن همکاری تنگاتنگی داشته باشند.

او با اشاره به پیشرفت‌های صنعت خودروسازی ژاپن تاکید کرد: صنعت خودروسازی ایران برای رشد لازم دارد که با یک خودروساز پیشرفته همکاری و شراکت داشته باشد و شرکت‌های خودروسازی ژاپنی از بهترین گزینه‌ها در این رابطه هستند.

سفیر اسبق ایران ادامه داد: ما نباید از کار کردن با اقتصاد جهان بترسیم و در صنعت خودروسازی باید به سمت آلمان و ژاپن برویم.

او تصریح کرد: ژاپن سومین اقتصاد دنیاست، اما این کشور وابسته به غرب است، بنابراین آمریکا همیشه میتواند از توکیو باجگیری کند.

ماجدی با بیان اینکه ضعیف بودن شناخت ژاپنی‌ها از ایرانی‌ها و در مقابل شناخت ایرانی‌ها از ژاپنی‌ها را یکی از موانع توسعه روابط اقتصادی دو کشور است، گفت: باید این موضوع را درک کنیم که بعد از جنگ جهانی دوم، ژاپن به لحاظ امنیتی در سایه آمریکا است و تحت فشار این قدرت قرار دارد.

ماجدی با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری ایران به توکیو، تصریح کرد: ژاپنی‌ها بر اساس وفاق جمعی تصمیم می‌گیرند و باید برای توسعه روابط، همه تصمیم‌گیران موثر در این کشور را متقاعد کنیم و تحفظات امنیتی آن‌ها را نیز مدنظر قرار دهیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان