از کجا بفهمیم باتری قلمی شارژی است؟


خرید همواره ی ان ها ممکن است برای برخی از خانواده ها معضل باشد چرا که شاید قیمت ابتدایی این باتری ها کم به نظر برسد اما در دراز مدت و با مصرف بیش از اندازه ی ان ها حتما هزینه های سنگین ان به چشم می اید. اما باید چه کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انرژی در جهان موضوع بسیار مهمی تلقی میشود چرا که با پیشرفت تکنولوژی و ساخت وسایل الکترونیکی جدید منبعی برای تامین نیروی این وسایل نیز در اولویت قرار میگیرد.

لذا مهندسان فراوانی در این زمینه به فعالیت میپردازند تا منبعی قابل تجدید برای این وسایل الکترونیکی بسازند.

از سال هایی دور برای استفاده از وسایل الکترونیک کوچک مانند کنترل ها، دوربین های عکاسی، تلفن و... نیاز به منبعی برای تولید نیروی برق این وسایل بود.

لذا باتری پا به عرصه ی وجود نهاد. اما باتری ها همگی در یک اندازه تولید میشدند و استانداردی برای تولید ان ها وجود نداشت. همین امر موجب میشد تا باتری های مربوط به وسایل مختلف بسیار سخت به دست بیایند.

تا اینکه سازمان ملی استاندارد امریکا ابعاد استانداردی برای هر باتری تعیین کرد و ان ها را به صورت AAAA ،AAA، AA، Cو D دسته بندی کرد. این دسته بندی ها در ایران به صورت باتری قلمی، نیم قلمی، کتابی و... شناخته میشوند.

این روزها میتوان باتری های کوچک تر از باتری نیم قلمی نیز در مغازه ها مشاهده کرد که همان باتری سایز AAAA است و در دستگاه هایی مانند لیزرها کاربرد دارد. اغلب این باتری ها در وسایل الکترونیکی کوچک مانند اسباب بازی ها استفاده میشوند.

اما خرید همواره ی ان ها ممکن است برای برخی از خانواده ها معضل باشد چرا که شاید قیمت ابتدایی این باتری ها کم به نظر برسد اما در دراز مدت و با مصرف بیش از اندازه ی ان ها حتما هزینه های سنگین ان به چشم می اید. اما باید چه کرد؟

از کجا بفهمیم باتری قلمی شارژی است؟

باتری های شارژی در ابعاد بسیار متفاوتی و برای کاربری های مختلف تهیه شده اند که میتوان از ان ها برای دزدگیر ماشین تا کارخانجات مختلف و برای تامین برق مورد نظر دستگاه های بزرگ استفاده کرد. لذا با توجه به دستگاه مربوطه باید اقدام به خرید باتری مورد نظر خود کرد.

همانطور که همه ی ما میدانیم بسیاری از باتری ها قابل شارژ هستند مانند باتری گوشی های هوشمند، باتری دوربین و... اما خوب است بدانید که این روزها باتری های قلمی نیز شارژی هستند و میتوانید به جای استفاده از باتری قلمی معمولی غیرقابل شارژ از باتری قلمی شارژی استفاده کنید. اما از کجا بفهمیم باتری قلمی شارژی است؟

ساده ترین روش برای فهمیدن این موضوع این است که در هنگام خرید از فروشنده بخواهید تا به شما باتری قلمی یا باتری نیم قلمی شارژی بدهد!

دومین روش این است که قیمت این باتری ها از باتری های معمولی بسیار بیشتر است. در واقع باتری شارژی ساختار متفاوتی نسبت به باتری غیرقابل شارژ دارد و به باتری ثانویه شناخته میشود تا سیکلی را در خود به وجود بیاورد که پس از اتمام شارژ دوباره بتواند شارژ شود. برای این امر باید از شارژر باتری استفاده کنید.

از کجا بفهمیم باتری قلمی شارژی است؟

شارژر باتری قلمی به دو صورت مدل هوشمند و مدل غیرهوشمند وجود دارد. مدل هوشمند شارژر باتری به این صورت است که میتوانید باتری قلمی های مختلف را درون ان قرار دهید و این باتری ها بدون اینکه در شارژ شدن یکدیگر دخالت کنند به شارژ خود ادامه میدهند و پس از ان که هر باتری شارژ شد شارژر به صورت هوشمند فرایند شارژ ان را قطع میکند. این امر باعث افزایش عمر باتری شارژی میشود.

اما در شارژر باتری غیرهوشمند تمام باتری ها همزمان از یک مدار تغذیه میکنند و لذا فرایند شارژ ان ها وابسته به یکدیگر است پس پیشنهاد میکنیم تا باتری های متفاوت را با یکدگیر درون این شارژر نگذارید.

هم چنین این شارژر باتری پس از ان که باتری شارژ شد فرایند را متوقف نمیکند و باتری تا زمانیکه به شارژر متصل باشد در حال شارژ شدن است.

از کجا بفهمیم باتری قلمی شارژی است؟

برای جلوگیری از این فرایند باید خود اقدام به محاسبه ی مدت زمان لازم برای شارژ باتری خود کنید تا پس از شارژ شدن کامل ان بتوانید باتری را از شارژر جدا کنید تا از عمر مفید باتری کم نشود.

باتری قلمی شارژی در انواع مختلفی تولید میشود که درون ساختار ان از جنس های مختلفی استفاده شده است. این باتری ها به صورت زیر دسته بندی میشوند:
• آلکالاین
• لیتیوم یون
• پلیمر لیتیوم
• نیکل متال هیدرید
• نیکل کادمیوم
میتوان مشخصات این باتری ها را در عکس زیر مشاهده کرد. این اطلاعات را در هنگام خرید میتوانید از روی باتری مشاهده کنید تا مطمئن شوید که باتری ای که میخواهید بخرید شارژی است یا خیر.

از کجا بفهمیم باتری قلمی شارژی است؟

دقت کتید که باتری های آلکالاین و لیتیوم در مدل های غیرقابل شارژ نیز موجودند پس در هنگام خرید تاکید داشته باشید که باتری شارژی میخواهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان