وزیر نیرو: آب برای 96 هزار هکتار اراضی کشاورزی کردستان تامین می‌شود


وزیر نیرو: آب برای 96 هزار هکتار اراضی کشاورزی کردستان تامین می‌شود

سنندج - ایرنا – وزیر نیرو گفت: میزان آب مورد نیاز برای تبدیل 96 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم استان کردستان به آبی از محل منابع سدهای موجود در استان تامین می‌شود.

رضا اردکانیان روز سه‌شنبه در حاشیه افتتاح دو پروژه تصفیه خانه فاضلاب در بیجار و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وزارت نیرو با قطار پوشش الف - ب - ایران در هر هفته در راستای انجام وعده‌های خود در خصوص طرح‌های آب و برق میهمان یک استان است، افزود: کردستان ایستگاه نهم این پویش است تا چهار طرح مهم را با سرمایه گذاری سه هزار و ۷۳۰ میلیارد ریالی به بهره برداری برسانیم.

وی اضافه کرد: بازدید از تصفیه خانه فاضلاب در بیجار و حسن آباد یاسوکند و همچنین چهار هزار و ۳۰۰ هکتار شبکه آبیاری در استان و آبرسانی به ۴۴ روستا در مناطق مختلف در شهرهای سنندج، سقز، بانه، دهگلان و سروآباد فرصتی خواهد بود تا در جریان طرح ها و پروژه های استان کردستان نیز قرار بگیریم.

وزیر نیرو اظهار داشت: تعداد ۳۴ طرح در بخش‌های مختلف آب و برق با سرمایه گذاری ۱۱ هزار میلیارد ریالی در این استان در دست اقدام است که در مجموع و بطور میانگین از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند.

اردکانیان با اشاره به اینکه موضوع تخصیص آب سدها به بخش کشاورزی استان مورد توجه مسوولان کشوری و استانی است، یادآور شد: مسوولان استان حدود دو سال اخیر را به جد پیگیر این مساله بودند و در همین راستا زمان زیادی برای انجام مطالعات و تبادل اطلاعات لازم بین استان و وزات نیرو اختصاص یافت.

وی گفت: در هفته‌های اخیر موفق شدیم نتیجه این بازبینی و محاسبات را به سرانجام برسانیم تا به سطح بیشتری از اراضی کشاورزی استان، آب مورد نیاز از منابع سدهای موجود تخصیص داده شود.

وزیر نیرو تاکید کرد: وزارت نیرو با مطالعات دقیق و در نظر گرفتن مجموعه شرایط استان‌های همجوار میزان سطح اراضی آبی کردستان را از ۳۰ هزار هکتار به بیش از ۹۶ هزار هکتار افزایش می‌دهد و این تامین آب، نقطه روشنی در تحولات سال های آتی استان، تثبیت جمعیت و بهبود معیشت کشاورزان است.

به گزارش ایرنا، وزیر نیرو همراه با مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور صبح سه‌شنبه به صورت زمینی از طریق زنجان وارد بیجار شد و در اولین مرحله از سفر یک روزه خود به استان کردستان، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای بیجار و حسن آباد یاسوکند را در قالب طرح «هر هفته - الف - ب - ایران» با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال افتتاح کرد.
در جریان سفر یک روزه اردکانیان وزیر نیرو، بخش دوم سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان و تامین آب چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم این مسیر نیز به بهره‌برداری می‌رسد.
بهره‌برداری از پنج مجتمع آبرسانی روستایی، نشست خبری با اصحاب رسانه و حضور در شرکت آب و فاضلاب شهری سنندج برای دیدار با مردم و اطلاع از چگونگی خدمات این شرکت به مراجعان از دیگر برنامه‌های اردکانیان در سفر به کردستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی