رتبه‌بندی 16هزار نامزد انتخابات مجلس به تفکیک استان | هر کرسی 5 نامزد


رتبه‌بندی 16هزار نامزد انتخابات مجلس به تفکیک استان | هر کرسی 5 نامزد

استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و فارس به ترتیب با 1242، 1113 و 940 نامزد پس از استان تهران که 3868 نامزد مجلس در آن ثبت‌نام کرده‌اند، بیشترین تعداد ثبت‌نام‌کننده را دارند.

همشهری آنلاین- معصومه حق‌جو: ایلام، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد نیز به ترتیب با ۱۲۹، ۱۱۱ و ۹۵ ثبت‌نام‌کننده استان‌های انتهای جدول هستند. از آن‌سو، بیشترین تراکم نامزدهای هر استان نسبت به کرسی‌های آن استان در انتخابات مجلس یازدهم مربوط به استان البرز با ۱۲۶ نفر به ازای هر صندلی بهارستان است و کم‌ترین نسبت نیز مربوط به استان هرمزگان است که به ازای هر صندلی مجلس، ۲۲ نفر در آن ثبت‌نام کرده‌اند.

تعداد نامزدهایی که برای حضور در مجلس یازدهم اعلام حضور کردند، به استناد آمارهای رسمی نسبت به مجلس دهم به گفته سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با ۳۲ درصد رشد به حدود ۱۶ هزار نفر رسید که ۱۲ درصد آنان را بانوان تشکیل می‌دهند. البته از این تعداد برخی نامزدها طی روزهای اخیر انصراف دادند و بعضی دیگر نیز به ویژه در تهران، حوزه انتخابیه خود را به شهرستان‌ها انتقال دادند.

همچنین با نظر شورای نگهبان که ۲۳ بهمن اعلام خواهد شد هم عده‌ای از دور انتخابات خارج می‌شوند. در نهایت از بین افرادی که در گردونه رقابت‌های انتخاباتی باقی می‌مانند فقط ۲۹۰ نفر پس از انتخابات اسفند امسال به صندلی‌های سبز بهارستان می‌رسند. با این حساب می‌توان گفت به ازای هر صندلی بهارستان، ۵۵ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

برای نشان دادن میزان رشد تعداد ثبت‌نام‌ها در این دوره، کافی است نگاهی به آمارهای ثبت‌نام دوره نهم مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰ بیندازیم که در مجموع حدود ۵۹۰۰ نفر بود، رقمی که این دوره فقط در آخرین روز مهلت نام‌نویسی انتخابات مجلس یازدهم ثبت شد.

رده‌بندی استان‌ها

تعداد نامزدها از نخستین روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام، با انصراف برخی نامزدها و درخواست انتقال حوزه‌های انتخابیه تغییراتی داشته و همچنان نیز این تغییرات در حال انجام است. اما بر اساس آخرین آمارهای موجود، نگاهی به رده‌بندی استان‌ها در تعداد نامزدها خواهیم داشت.

استان تهران همواره پرتعدادترین ثبت‌نام‌ها را دارد. سهم تهرانی‌ها از خانه ملت ۳۵ کرسی است که برای نشستن روی این کرسی‌ها در مجلس یازدهم ۳۸۶۸ نفر نام‌نویسی کردند. در واقع تهران چه از نظر تعداد نامزدها و حوزه‌های انتخابیه و چه از نظر تراکم و ترافیک نامزدها پشت هر کرسی نمایندگی این استان، صدر جدول رقابت‌های انتخاباتی را بر عهده دارد. در این استان به ازای هر کرسی مجلس ۱۱۰ نفر نام‌نویسی کرده‌اند.

البته اگر قرار باشد نسبت بین تعداد نامزدها و تعداد کرسی‌های هر استان محاسبه شود، البرز رتبه اول را در اختیار دارد. البرزی‌ها ۳ کرسی در بهارستان دارند که برای نشستن روی این صندلی‌های سبز، ۳۷۹ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. به عبارتی دیگر به ازای هر کرسی ۱۲۶ نفر در البرز اعلام حضور در انتخابات مجلس یازدهم کرده‌اند. اما از نظر تعداد نامزدها، البرز یازدهمین استان کشور است.

دومین استان از نظر تعداد نامزدها اصفهان است که ۱۲۴۲ نامزد دارد؛ یعنی برای هر کرسی حدود ۶۵ نفر. پس از اصفهان هم خراسان رضوی که ۱۸ کرسی در خانه ملت دارد با ۱۱۱۳ نامزد و نسبت ۶۱ نامزد برای هر صندلی سبز مجلس سومین استان کشور است.

در رتبه‌ بعدی تعداد نامزدها فارس قرار دارد که در آن ۹۴۰ نفر برای تصاحب یکی از ۱۸ کرسی مجلس نام‌نویسی کردند. خوزستان نیز ۱۸ سهمیه نمایندگی در مجلس دارد و با ۸۸۶ نامزد، پنجمین استان از نظر تعداد نامزدهای مجلس یازدهم است.

در آذربایجان شرقی طبق آمارهای منتشر شده ۷۹۴ نفر نامزد حضور در انتخابات شده‌اند که برای نشستن روی یکی از ۱۹ صندلی نمایندگی این استان رقابت می‌کنند. در این استان درصد رقابت برای نمایندگی تا پیش از اعلام صلاحیت نامزدها و انصراف برخی نامزدها، یک صندلی به ۴۱ نفر است.

آذربایجان غربی با ۵۳۱ نامزد برای ۱۲ کرسی مجلس در رتبه هفتم ثبت‌نام‌های مجلس قرار دارد و گیلان با ۴۵۵ نامزد برای ۱۳ سهمیه نمایندگی، هشتمین استان است. در گیلان به ازای هر صندلی مجلس، ۳۵ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.
همدانی‌ها ۹ صندلی در مجلس دارند که برای در اختیار گرفتن یک دوره ۴ ساله دیگر، ۴۳۰ نفر نامزد شده‌اند.

تعداد نامزدهای مازندران تا پایان مهلت ثبت‌نام ۴۰۱ نفر بود که پس از آن با جابه‌جایی حوزه انتخابیه توسط برخی نامزدهای ثبت‌نام شده در تهران، تعداد نامزدهای این استان به ۴۱۸ نفر رسید تا تعداد رقبای تصدی یکی از ۱۲ صندلی بهارستان در این استان بیشتر شود. در این استان تا کنون ۲۵ نفر از انتخابات انصراف دادند.

در گلستان ۴۱۲ نفر برای ۷ صندلی مجلس، در کرمانشاه ۴۰۹ نفر برای ۸ کرسی بهارستان نام‌نویسی کرده‌اند.

پس از این استان‌ها لرستان که ۹ نماینده در مجلس دارد، با ۳۸۹ نامزد در رتبه بعدی قرار دارد. البرز نیز همان‌طور که عنوان شد با ۳۷۹ نامزد برای ۳ کرسی دومین استان از نظر نسبت نامزدها به سهمیه نمایندگی و چهاردهمین استان از نظر تعداد نامزدهای مجلس یازدهم است.

در استان مرکزی ۳۷۵ نفر نام‌نویسی کردند تا یکی از ۷ نماینده این استان باشند. کرمانی‌ها هم برای ۱۰ کرسی مجلس شورای اسلامی ۳۵۷ نامزد دارند. در سیستان و بلوچستان نیز ۳۵۵ نفر برای نشستن روی یکی از صندلی‌های هشت‌گانه این استان در مجلس اعلام حضور کردند.

کردستانی‌ها ۶ صندلی در مجلس دارند که برای نشستن روی این صندلی‌ها در مجلس یازدهم، ۲۷۸ نفر نام‌نویسی کردند. اردبیل نیز از استان‌هایی است که رقابت برای هر صندلی مجلس در آن نزدیک است. ۲۴۱ نفر برای پیروزی در انتخابات و راهیابی به عنوان یکی از ۷ نماینده این استان ثبت‌نام کرده‌اند.

در یزد ۲۳۶ نفر برای رسیدن به یکی از ۴ صندلی این استان در مجلس نام‌نویسی کردند و در چهارمحال و بختیاری ۲۲۴ نفر بخت خود را برای دریافت گواهی تایید صلاحیت و عضویت در جمع ۴ نفره نمایندگان این استان محک زده‌اند.

زنجان ۵ کرسی در مجلس دارد که ۲۲۳ نفر برای رسیدن به آن ثبت‌نام کردند. در قزوین و بوشهر نیز که هر کدام ۴ کرسی در مجلس دارند به ترتیب ۲۰۷ و ۱۹۶ نفر نامزد حضور در انتخابات شدند.

۱۹۴ نفر در قم برای صندلی‌های سه گانه این استان در بهارستان ثبت‌نام کردند. استان‌های سمنان و خراسان شمالی نیز با ترتیب با ۱۵۷ و ۱۴۰ نامزد، در رتبه‌های بعدی تعداد نامزدها قرار دارند. این ۲ استان نیز هر کدام ۴ کرسی در مجلس دارند.

ایلام با ۳ کرسی در بهارستان برای مجلس یازدهم ۱۲۹ نامزد اولیه دارد و در خراسان جنوبی با ۴ سهمیه نمایندگی ۱۲۷ نفر نام‌نویسی کردند.

هرمزگان با ۵ صندلی در بهارستان ۱۱۱ نامزد برای این دوره از انتخابات دارد و آخرین استان هم از نظر تعداد نامزدها کهگیلویه و بویراحمد است که برای ۳ کرسی مجلس، ۹۵ نامزد در آن ثبت‌نام کرده‌اند.

اقلیت‌های مذهبی نیز در خانه ملت ۵ کرسی دارند که ۱۶ نفر برای نمایندگی این اقلیت‌ها در کشور ثبت‌نام کرده‌اند.

کد خبر 470317

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج