لاکچری‌فروشان بازار عینک


لاکچری‌فروشان بازار عینک

قیمت برخی انواع عینک‌ آفتابی ساخته‌شده با متریال خاص مانند طلا یا نگین‌های اصل برندهای معروف جواهرات، به بیش از 100میلیون تومان هم می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، عینک برای بعضی از مردم از جمله اقلام لوکس(اکسسوری) و برای بعضی دیگر وسیله‌ای واجب و حیاتی است. چشم که ضعیف باشد، عینک یک نیاز تلقی می‌شود اما آنهایی که چشمان سالم دارند، سروکارشان فقط با عینک‌های آفتابی است. البته چشم‌پزشکان معتقدند که با توجه به شرایط جغرافیایی ایران و وجود اشعه UV در نور آفتاب، استفاده از عینک‌ آفتابی هم به همان اندازه عینک طبی لازم و ضروری است. اما گذشته از نوع عینک، آنچه در خرید این کالا اهمیت دارد آن است که بدانیم عینکی که می‌خریم دارای استانداردهای لازم و کیفیت مناسب باشد چون مستقیما با سلامت چشم ما ارتباط دارد. عینک‌فروشی‌ها معمولا طیف نسبتا وسیعی از عینک‌ها را با کیفیت و قیمت‌های مختلف از شرکت‌های واردکننده تهیه می‌کنند تا بتوانند پاسخگوی سلیقه و قدرت مالی متفاوت خریداران باشند.

مهم‌ترین ویژگی بازار عینک این است که جنس ایرانی به هیچ‌وجه در آن یافت نمی‌شود. بیش از 100شرکت واردکننده عینک، به‌طور مستقیم عینک‌هایی در طرح‌ها، کیفیت‌ها و قیمت‌های مختلف را از کشورها و برندهای بنام و معتبر جهان خریداری و به کشور وارد می‌کنند. بیشتر این شرکت‌ها تولیدات درجه یک ژاپن، کره و هنگ‌کنگ را وارد می‌کنند و تعدادی هم فقط در زمینه کارهای اورجینال فعالیت دارند. پلیس، ری‌بن، آناهیکمن و... از معروف‌ترین برندهای عینک آفتابی در دنیا هستند که از ایتالیا وارد می‌شوند. در کنار این محصولات، انواع بی‌کیفیت، ارزان قیمت و قاچاق عینک نیز توسط برخی فروشندگان عرضه می‌شود با وجود این در بازار عینک، گرچه تنوع قیمت‌ها بالاست اما با کمتر از 200هزار تومان نمی‌توان وارد یک عینک‌فروشی برای خرید کالایی با حداقل استانداردها شد...

نرخ نجومی لاکچری‌ها

قیمت عینک‌های اورجینال در سایت رسمی شرکت‌های تولیدکننده درج می‌شود و ثابت است اما چیزی که تعیین‌کننده قیمت یک عینک برای مصرف‌کننده ایرانی است، نرخ دلار است. اکنون یک عینک اورجینال حداقل بین 150تا 180دلار قیمت دارد که با احتساب دلار 13هزار تومانی، قیمت تمام‌شده و فروش این عینک بین یک‌میلیون و 950تا 2میلیون و 340هزار تومان خواهد بود، این حداقل قیمت برای عینک‌های اورجینال است. درکنار عینک‌های دودی اورجینال، برخی عینک‌های ساخته شده با متریال خاص نیز در بازار وجود دارد که قیمت برخی از آنها به بیش از 100میلیون تومان هم می‌رسد، چنین محصولاتی را نمی‌توان در عینک‌فروشی‌های معمولی یافت و فقط باید در فروشگاه‌های خاص برخی مناطق تهران پیدا کرد. در ساخت بعضی از این عینک‌ها طلا به‌کار رفته و برخی دیگر با نگین‌های اصل سواروسکی تزئین شده‌اند، علت قیمت نجومی آنها نیز هم همین است. عینک‌های اورجینال با وجود قیمت‌ بالا، مشتری‌ خودشان را دارند و معمولا در همه عینک‌فروشی‌ها چندتایی از آنها با قیمت‌هایی بین یک‌میلیون و 200تا 2میلیون و 500هزار تومان وجود دارد. در زمینه عینک‌ آفتابی خبر خوب اینکه از برند‌های ایتالیایی که بگذریم بیشتر کارهایی که در مغازه‌های عینک‌فروشی وجود دارد قیمت‌های خیلی پایین‌تری دارند، البته نه کمتر از 130تا 140هزار تومان و خبر بد اینکه عینک آفتابی جزو کالاهای لوکس و در اولویت چهارم واردات قرارگرفته و مجوز ترخیص ندارد، پس نرخ آن با گرانی دلار افزایش می‌یابد.

نرخ‌های متفاوت در بازار عینک‌ طبی

با شروع پاییز کم‌کم تقاضا برای خرید عینک آفتابی کم شده و تا شب عید بازار آن کساد است. طی این مدت عمده فروش عینک‌فروشی‌ها، عینک‌ طبی است. در بیشتر عینک‌فروشی‌ها فریم‌های متنوعی از برندها و کشورها مختلف وجود دارد. اکنون بیشتر کارهایی که در مغازه‌ها دیده می‌شود از چین، هنگ‌کنگ و کره وارد شده که البته سهم کارهای کره‌ای در مغازه‌ها کمتر است. یک فروشنده عینک،عینک‌های هنگ‌کنگی را مناسب‌ترین گزینه موجود در بازار دانسته و می‌گوید: این کارها را با اطمینان به خریداران توصیه می‌کنم چرا که عینک‌های هنگ‌کنگی از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و برندهایی هستند که کپی هم ندارند. سرجیو مارتینی، اکسیدو، اکسیژن، ویسکونته، دیزاینو و گالریا، نام‌هایی ایتالیایی به‌نظر می‌آیند، اما در حقیقت ربطی به ایتالیا ندارند و نام چند برند عینک هنگ‌کنگی هستند. قیمت این برندها طیف 350تا 800هزار تومان قرار دارد و منشأ این تفاوت قیمت نیز متریال، میزان کارانجام‌شده و ظریف‌کاری‌ای است که در هرکدام ازاین عینک‌ها وجود دارد. تیتانیوم و استاین‌استیل، 2 نوع فلز پرکاربرد در تهیه این عینک‌ها هستند که ویژگی‌هایی ازجمله سبکی و ضدزنگ بودن را به عینک می‌دهند. اغلب عینکی‌ها پس از مدتی استفاده از عینک‌شان، سبز شدن صورت خود را در اثر تماس مستقیم با فلز آن تجربه کرده‌اند؛ این همان زنگ‌زدگی است که در عینک‌های دارای گارانتی رنگ هرگز اتفاق نمی‌افتد. بعضی از عینک‌ها هم آبکاری خاص مثل آب‌طلا دارند که قیمت آنها را بالاتر می‌برد ولی با 350هزار تومان می‌شود یک عینک خوب از این برندها تهیه ‌کرد. پایین‌تر از این رِنج قیمتی فقط عینک‌های چینی قرار دارند. برای یک عینک طبی با فریم و عدسی چینی باید حداقل 200هزار تومان هزینه کرد. نرخ فریم این نوع عینک‌ها 140-130هزار تومان است و 70هزار تومان هم باید برای عدسی هزینه کرد. البته عدسی 70- 60تومانی، قطعا کیفیت خیلی بالایی نداشته و در حقیقت ارزان‌ترین عدسی درجه 2چینی است. ارزان‌ترین عدسی‌ها، چینی هستند که درجه یک و 2 دارند. بعد از آنها عدسی‌های کره‌ای و ژاپنی هستند که کیفیت‌ به‌مراتب بالاتری دارند. اما بهترین عدسی‌های دنیا آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی هستند. عدسی‌های تولید کره، ژاپن و اروپا تماما درجه یک هستند و قیمت آنها براساس کارایی و ویژگی‌شان متفاوت است. ارزان‌ترین عدسی فرانسوی 500هزار تومان و ارزان‌ترین عدسی شرکت زایس آلمان 520هزار تومان قیمت دارد. کارایی عدسی‌های اروپایی متفاوت است و بر این اساس قیمت آنها هم تغییر می‌کند. مثلا بعضی از عدسی‌ها مخصوص رانندگی و بعضی مخصوص کار با کامپیوتر و... است. ویژگی‌هایی که باعث ایجاد چنین کارایی در عینک می‌شود هزینه تولید و در نتیجه قیمت تمام‌شده عدسی را افزایش می‌دهد. برای خرید یک عدسی مناسب می‌توان کارهای کره‌ای یا ژاپنی را توصیه کرد. در زمینه خرید عدسی تأکید عینک‌فروشان این است که عدسی‌های ضد‌اشعه یا آنتی‌رفلکس انتخاب شود.

بازار فیک‌فروشان عینک

خارج از بازار عینک، در بعضی از داروخانه‌ها و بسیاری از دستفروشی‌ها عینک‌هایی فروخته می‌شود که نمی‌توانید آنها را در هیچ عینک‌فروشی معتبری ببینید. در حقیقت این عینک‌های طبی بسیار ارزان قیمت، عینک‌های یکبار مصرفی هستند که برای شرایط اضطراری ساخته شده‌اند مثل زمانی که کسی عینکش را گم یا فراموش کرده و در لحظه به عینک نیاز دارد. این عینک‌ها که همگی چینی و بسیار بی‌کیفیت هستند به هیچ عنوان برای استفاده طولانی‌مدت مناسب نیستند. رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک در این‌باره می‌گوید: این عینک‌ها براساس شرایط چشم افراد ساخته نشده و از لحاظ کانونی مناسب استفاده طولانی مدت نیست. حمید ثابت‌قدم، اضافه می‌کند که عینک‌ساز، عینک را براساس شماره و فاصله کانونی چشم فرد می‌سازد و عینکی که بر این اساس ساخته شده، استاندارد چشم فرد است درحالی‌که عینک‌های آماده بیشتر به چشم افراد آسیب می‌زنند.

بازار سوت‌وکور و نوسان قیمت‌ها

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک با بیان اینکه شرایط بازار مناسب نیست، گفت: در 8‌ماه اخیر، خرید افت کرده و سود به حداقل رسیده اما 2‌ماه اخیر بیشترین افت را شاهد بودیم که بخشی از آن به تغییر فصل و کاهش فروش عینک آفتابی برمی‌گردد. این در شرایطی است که شرکت‌های واردکننده و عینک‌سازان حداقل افزایش قیمت را برای کالاهایشان لحاظ کرده‌ و سود خود را کاهش داده‌اند تا بتوانند بازارشان را حفظ کنند. ثابت قدم، می‌افزاید: در غیراین صورت با توجه به 3‌برابر شدن قیمت دلار باید تمام کارها 3‌برابر قیمت کنونی به فروش می‌رسید با وجود این عینکی که 4 سال پیش 300هزار تومان خریداری شده را امسال نمی‌توان کمتر از 2میلیون تومان خرید. شاید حفظ بازار در شرایط کنونی انگیزه خوبی برای کم کردن سود باشد اما دلیل اصلی افزایش نیافتن قیمت عینک متناسب با گرانی دلار این است که بیشتر عینک‌های موجود در مغازه‌ها پیش از گران شدن دلار خریداری شده‌ ‌اند. او تأکید کرد: بیشتر واحدهای صنفی به‌دلیل اینکه خرید جدیدی نداشته‌اند، هیچ افزایش قیمتی را نیز در محصولات خود لحاظ نکرده‌اند. عینک‌ساز کالای مورد نیاز یک‌سال خود را به‌طور عمده از بنکدار می‌خرد و چون در یکی دوسال اخیر به‌دلیل شرایط نامناسب اقتصادی بازار خوبی هم وجود نداشته، بیشتر اجناس فروش‌نرفته و به همین دلیل برای حفظ بازار، کارها با همان قیمتی که 2سال پیش خریده‌ شده به فروش می‌رسد.

نبض بازار

اکنون یک عینک اورجینال حداقل بین 150تا 180دلار قیمت دارد که با احتساب دلار 13هزار تومانی، قیمت تمام‌شده و فروش این عینک بین یک‌میلیون و 950تا 2میلیون و 340هزار تومان خواهد بود، این حداقل قیمت برای عینک‌های اورجینال است

قیمت‌های نجومی

در کنار عینک‌های دودی اورجینال، برخی عینک‌های ساخته شده با متریال خاص وجود دارد که قیمت برخی از آنها به بیش از 100میلیون تومان هم می‌رسد، چنین محصولاتی را نمی‌توان در عینک‌فروشی‌های معمولی یافت و فقط باید در فروشگاه‌های خاص برخی مناطق تهران پیدا کرد. در ساخت بعضی از این عینک‌ها طلا به‌کار رفته و برخی دیگر نیز با نگین‌های اصل سواروسکی تزئین شده‌اند، علت قیمت نجومی آنها نیز همین است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا