95 درصد تجهیزات صنعت برق کشور در داخل تولید می‌شود


95 درصد تجهیزات صنعت برق کشور در داخل تولید می‌شود

سنندج - ایرنا - وزیر نیرو گفت: اکنون 95 درصد تجهیزات صنعت برق کشور در داخل تولید می‌شود که نشان از توانمندی جوانان و مهندسان ایرانی در بخش‌های علمی و پزوهشی دارد.

رضا اردکانیان روز سه شنبه در آیین بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ آب سد آزاد سنندج اظهار داشت: تلاش ما این است ابن رقم را ارتقا داده و با کمک مراکز پزوهشی و علمی، ۱۰۰ درصد تجهیزات صنعت برق را در داخل کشور تولید کنیم.

وی به وجود ۵۵۳ هزار هکتار شبکه زهکشی و آبیاری کشور تا سال ۵۷ خبر داد و افزود: این رقم تا سال ۹۲ به یک میلیون و ۵۷۱ هزار هکتار ارتقا یافته است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تا پایان دولت دوازدهم ۳۱۸ هزار هکتار دیگر به این سطح از شبکه زهکشی کشور اضافه خواهد شد، اضافه کرد: با اجرای این طرح، تا پایان دولت تدبیر و امید ۱۲۵ هزار شعل ایجاد خواهد شد.

اردکانیان با بیان اینکه وظیفه ما ایجاد شرایط لازم برای رفاه عمومی است، اظهار داشت: با وجود تمام روابط، ضوابط و رعایت سایر بخش‌ها، تخصیص آب برای اراضی کشاورزی کردستان تا بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی از اختصاص ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان خبر داد و یادآور شد: با وجود اعمال تحربم و فشارهای اقتصادی طرح‌های عمرانی در کشور نه تنها متوقف نشده است بلکه این مهم با همت دستگاه‌های مختلف و حمایت مردم ادامه دارد.

وزیر نیرو گفت: وعده داده ایم هر هفته در قالب طرح الف - ب - ایران، طرح های بزرگ اب و برق افتتاح کنیم و تا پایان امسال نیز ۲۲۷ پروزه با ۳۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری خواهد رسید.

اردکانیان بر لزوم افزلیش تاب آوری مردم تاکید کرد و افزود: دشمن به هر طریقی در تلاش است میزان تاب اوری جامعه ایران را کاهش دهد اما اعتقاد و ایمان راسخ ملت، توطئه‌های دشمن را ناکام گذاشته است.

وی با بیان اینکه به استقبال تحریم‌ها نرفتبم بلکه تحریم بر ما تحمیل شد، اظهار داشت:ما خواهان پایان تحریم ها بودیم اما اکنون که تحمیل شده است، این شرایط می تواند دستاوردهای بسیار ارزشمندی برای کشور رقم بزند.

مجری سد آزاد نیز اظهار داشت: این طرح چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم تعیین شده مسیر این سد تا سد قوچم دهگلان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

محمد رهبر با بیان اینکه سالانه ۲۴۰ میلیون متر مکعب از سد آزاد برای تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی اختصاص می‌یابد، افزود: ظرفیت سامانه انتقال آب سد آزاد پنج مترمکعب بر ثانیه و شامل ۸۳ کیلومتر خط لوله تا سد قوچم دهگلان است.

وی اعتبار هزینه شده برای ساخت سامانه انتقال آب سد آزاد را پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در قالب این طرح پست ۶۳ کیلوولت نیز احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است.

تاکنون برای احداث سد و سامانه انتقال آب سد آزاد و نیروگاه تلمبه ذخیره ای ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن پنج هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است.

سد آزاد از نوع سنگریزه با هسته رسی، ارتفاع آن از پی ۱۲۵ متر، حجم مخزن آن ۳۰۰ میلیون متر مکعب و دارای ۲ ایستگاه پمپاژ آب است، ضمن اینکه دریاچه این سد ۱۴ کیلومتر طول و مساحت آن ۷، ۳ میلیون مترمربع است.

به گزارش ایرنا، وزیر نیرو همراه با مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور صبح سه‌شنبه به صورت زمینی از طریق زنجان وارد بیجار شد و در اولین مرحله از سفر یک روزه خود به استان کردستان، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای بیجار و حسن آباد یاسوکند را در قالب طرح «هر هفته - الف - ب - ایران» با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال افتتاح کرد.

در جریان سفر یک روزه اردکانیان وزیر نیرو، بخش دوم سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان و تامین آب چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم این مسیر نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از پنج مجتمع آبرسانی روستایی، نشست خبری با اصحاب رسانه و حضور در شرکت آب و فاضلاب شهری سنندج برای دیدار با مردم و اطلاع از چگونگی خدمات این شرکت به مراجعان از دیگر برنامه‌های اردکانیان در سفر به کردستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟