ثبت جهانی به عنوان میراث معنوی، مواکب اربعین را در تاریخ ماندگار کرد


ثبت جهانی به عنوان میراث معنوی، مواکب اربعین را در تاریخ ماندگار کرد

پلارک با اشاره‌به ثبت جهانی موکب‌های اربعین حسینی به عنوان میراث معنوی در یونسکو، گفت: بار اصلی خدمت‌رسانی به زائران چندمیلیونی اربعین بر دوش مواکب مردمی و خودجوش است که این ثبت جهانی آنها را در تاریخ ماندگار می‌کند.

«حسن پلارک» در گفت وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به ثبت جهانی موکب های اربعین به عنوان میراث معنوی، اظهار کرد: راهپیمایی عظیم و میلیونی اربعین حسینی حرکتی بی نظیر در جهان است چراکه مشابه آن در دنیا که چنین جمعیتی در یک فاصله زمانی مشخص از سراسر جهان با ریشه های مذهبی اعتقادی در جایی جمع شوند و چنین حرکتی را رقم بزنند، نداریم.

رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق با بیان اینکه در پی ثبت جهانی این واقعه بی نظیر هستیم، گفت: چگونگی و بار اصلی پذیرایی، اسکان، ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، حمل و نقل و ... به این جمعیت بالای 10 میلیون نفر بر عهده موکب هایی است که به صورت کاملاً مردمی و داوطلبانه و خودجوش همراه با عشق و علاقه و بدون اتکاء به حمایت های دولت ایران و عراق در بازه زمانی 15 روزه فعال هستند و با عشق و امید به کسب ثواب و اجر، به زائران اربعین خدمت رسانی می کنند.

وی با اشاره به اعتقادات قوی مذهبی موکب داران و خادمان مواکب اربعین در خدمت رسانی به زائران حسینی، تصریح کرد: در پی پیگیری ها سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) مهمان‌داری و ارائه خدمات در خلال زیارت اربعین امام حسین(ع) را به عنوان یک میراث معنوی ثبت جهانی کرد.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی اربعین تاکید کرد: با این ثبت، خدمت رسانی مواکب اربعین به عنوان حرکتی بزرگ و مردمی که در دنیا مثال و نمونه ندارد، در تاریخ ماندگار می شود.

وی ادامه داد: فعالیت بین دو تا سه هزار موکب ایرانی و بین پنج شش هزار موکب عراقی که به جمعیتی حدود 15 میلیون نفر خدمت رسانی می کنند، مستحق ثبت جهانی بود و برای جهانیان پیام دارد به ویژه از حیث شناخت و معرفت به اعتقادات شیعیان نسبت به اهل بیت(ع) پیامبر(ص).

پلارک با تاکید بر افزایش نظم و انسجام در مواکب اربعین حسینی، خاطرنشان کرد: جنبه مردمی این مواکب باید با حمایت متولیان و نهادها حفظ شود، از طرفی آموزش های کاربردی تر در حوزه بهداشتی، خدمت رسانی و ... باید به مسئولان و خادمان آنها داده شود.

گفتنی است، در چهاردهمین نشست کمیته بین‌المللی برای حفظ میراث معنوی بشری در کشور کلمبیا، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) مهمان‌داری و ارائه خدمات در خلال زیارت اربعین امام حسین(ع) را به عنوان یک میراث معنوی، ثبت جهانی کرد.

بحث ثبت جهانی پیاده‌روی اربعین نیز از سال‌ها پیش مطرح است و سازمان گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مرداد سال ۹۵ از توافق با کشور عراق برای تشکیل پرونده مشترک «اربعین» برای ثبت در سازمان یونسکو خبر داد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این بازیگر دنیای شیرین بعد از 27 سال الان چه شکلی شده؟+ بیوگرافی اشکان اشتیاق