حجم آب سد مهاباد 10 میلیون مترمعکب بیشتر از پارسال است


حجم آب سد مهاباد 10 میلیون مترمعکب بیشتر از پارسال است

مهاباد- ایرنا- مدیر امور آب مهاباد گفت: حجم آب مخزن دریاچه سد مهاباد به 84 میلیون مترمکعب رسید که این مقدار 10 میلیون مترمعکب بیشتر از پارسال است.

خالد رحمانی روز چهارشنبه در جلسه شورای حفاظت آب مهاباد اظهار داشت: در حال حاضر تراز سد مهاباد به یک‌هزار و ۳۴۵.۲۵ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده که این مقدار نیز ۲ متر بیشتر از تراز سد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

وی با اشاره به اینکه کاهش بارندگی‌های پاییزی باعث کاهش ورودی آب به سد مهاباد شده، افزود: هم‌اکنون ورودی آب به داخل دریاچه سد مهاباد ۱.۴ متر مکعب در ثانیه است که این مقدار در مدت مشابه سال قبل بیش از ۷.۵ متر مکعب در ثانیه بود.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط کاهش بارندگی پاییزه، رهاسازی آب از دریاچه سد مهاباد برای احیای دریاچه ارومیه که قرار بود در آذرماه انجام شود، منتفی شد و تا بهمن ماه هیچ‌گونه رهاسازی آب از این سد صورت نمی‌گیرد.

«رحمانی» با بیان اینکه سهمیه آب بخش کشاورزی مهاباد سالانه ۹۵ میلیون مترمکعب است، گفت: برای کشت پاییزه امسال بیش از سه میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد رهاسازی شده که این مقدار از سهمیه سالانه بخش کشاورزی کسر می‌شود.

حجم آب سد مهاباد 10 میلیون مترمعکب بیشتر از پارسال است ر

رییس اداره هواشناسی مهاباد نیز گفت: از ابتدای سال آبی جاری در این شهرستان به طور میانگین ۸۳ میلی‌متر بارندگی ثبت شده که میانگین سال قبل در این شهرستان ۱۶۸ میلی‌متر بود و این مقدار در میانگین بلتدمدت(نرمال) ۱۱۲ میلی‌متر است.

اردلان محمدپور افزود: میزان بارندگی امسال این شهرستان در مقایسه با سال قبل ۴۹ درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت(نرمال) نیز ۲۳ درصد کاهش یافته‌است.

وی با اشاره بررسی نقشه‌های هواشناسی برای پیش‌بینی فصلی بارندگی‌ها در زمستان نیز اظهار داشت: طبق بررسی‌ها پیش‌بینی می‌شود که میزان بارش‌ها در بهمن و اسفند امسال در حد نرمال باشد اما این بارش‌ها نیز نمی‌تواند کاهش بارندگی پاییزی را جبران کند.

اختصاص حق‌آبه برای تالاب‌های «قوپی‌باباعلی» و« کانی‌برازان» و طرح جنگل‌کاری حاشیه سد مهاباد و ممنوعیت برداشت شن و ماسه از محل احداث و محدوده پل‌ها از مهمترین مصوبه‌های شورای حفاظت آب این شهرستان بود.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه‌ بر تامین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد به مصارف بخش کشاورزی و ۱۹ میلیون مترمکعب نیز به مصرف شرب می‌رسد.

در سال زراعی گذشته (۹۸-۹۷) بیش از ۲۷۰ میلیون مترمکعب از آب این سد نیز برای احیای دریاچه ارومیه در چندین مرحله رهاسازی شد.

سد مهاباد در قسمت غرب مهاباد و در فاصله ۲ کیلومتری این شهر واقع است و یکی از نزدیکترین سدهای جهان به مناطق مسکونی به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواب فرهاد در بیداری