عامل فساد اداری زمری پیکان نیست


عامل فساد اداری زمری پیکان نیست بلکه ساختار سیاسی متمرکز و عدم تفکیک قوا و انحصار قدرت است. فساد اداری در افغانستان ریشه در ساختار سیاسی متمرکز دارد ، وقتی همه امور در انحصار یک فرد باشد فساد به وجود میاید .وقتی در ساختار ریاستی...

عامل فساد اداری زمری پیکان نیست بلکه ساختار سیاسی متمرکز و عدم تفکیک قوا و انحصار قدرت است.

فساد اداری در افغانستان ریشه در ساختار سیاسی متمرکز دارد ، وقتی همه امور در انحصار یک فرد باشد فساد به وجود میاید .وقتی در ساختار ریاستی تفکیک قوا وجود نداشته باشد فساد به وجود میاید.
انحصار قدرت ، حامی پروری ، قومگرایی ریشه های اصلی فساد اداری را تشکیل میدهند.

بزرگترین فساد دولت را تقلب در انتخابات تشکیل میدهد ، هر کسیکه در یک پروسه ملی تقلب کند مرتکب یک خیانت ملی میشود. موضوع کود نود و یک و سوء استفاده از دارایی های عامه به خاطر رسیدن به أهداف سیاسی خیانت ملی است.

گرفتن فیصدی از قرارداد های حکومتی ، خویش خوری ، به مصرف نرساندن کمک های جامعه بین المللی در پروژه های اقتصادی همه فساد های بزرگ اند که باید ریس جمهور جواب بدهد نه زمری پیکان.
زمری پیکان یک صاحب منصب عادی بود فساد وی ممکن استفاده از امکانات یک قطعه نظامی بوده باشد که خیلی یک موضوع ناچیز در مقایسه با فساد ریس جمهور است.

زمری پیکان با خدمات ارزنده ای که در تامین امنیت کشور کرده بود از شروع کار حکومت وحدت ملی ،اشرف غنی باوی رابط خوب نداشت انهم به خاطری که وی یک صاحبمنصب شجاع ، فهمیده و فعالیت هایش مورد تایید دوستان بین المللی بود .اشرف غنی در هر مجلس امنیتی از فعالیت های قطعه نظم عامه شکایت میکرد و برای وزیر داخله تاکید مینمود که فعالیت های قطعه نظم عامه برای وی قابل قبول نیست.

زمری پیکان در برابر طالبان مبارزه بی دریغ میکرد و به همین سبب ا ز کار برطرف شد نه به خاطر فساد اداری .بسیار جای شرم است که یک گناه بزرگ را ، بی کفایتی اداری را ، فساد در سطح ملی را به گردن یک صاحبمنصب عادی انداخت و خود را با پررویی و بی شرمی در نزد سفیر امریکا و سایر خارجی ها تبرئه کرد. امریکایی ها باید بدانند که فساد پیشه بزرگ خود شخص ریس جمهور است نه زمری پیکان.

احمدضیا مسعود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال ابجد امروز 4 اردیبهشت + فیلم