مناقشه بر سر ساخت استخر اسلامی در «فرانکفورت»


مناقشه بر سر ساخت استخر اسلامی در «فرانکفورت»

طرح ساخت استخر اسلامی در فرانکفورت با واکنش‌های منفی زیادی روبرو شده است. واکنش‌هایی که نشان می‌دهد، جامعه چندفرهنگی فرانکفورت هنوز برای پذیرش حقوق اقلیت‌ها آماده نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پس از آنکه فردی به نام عبدالله زاران، ایده ساخت استخری برای مسلمانان را در فرانکفورت مطرح کرد، با انتقادهای زیادی مواجه شد. او اواخر اکتبر پیشنهاد داد، استخری ساخته شود که به صورت جداگانه پذیرای زنان و مردان باشد. ایده او به سرعت با واکنش منفی سیاستمداران مواجه شد و تنش شدیدی میان اقلیت و اکثریت جامعه فرانکفورت به وجود آمد. تورگوت یوکسل، نماینده حزب سوسیال ‌دمکرات در مجلس ایالتی از طرح عبدالله زاران انتقاد کرد و گفت چنین طرحی باعث چنددستگی در جامعه می‌شود. ماریا-کریستینا نیمرفروه از اعضای حزب دموکرات آزاد نیز در این باره گفت:«بودجه عمومی بدون در نظر گرفتن جنسیت به امکانات ورزشی تعلق می‌گیرد و نمی‌توان این بودجه را برای یک گروه خاص در نظر گرفت.»

این‌ها در حالی است که مسلمانان فرانکفورت نظر متفاوتی به ساخت استخر اسلامی دارند. صابر بن نتیچا یکی از چهار نماینده مسلمانان در شورای مذاهب در فرانکفورت در این باره گفت:« ادغام به چه معناست؟ چرا مسلمانان مجبورند علی‌رغم اعتقادات مذهبی خود به استخرهای مختلط بروند؟ شرم‌آور است که به بهانه ادغام با نیازهای طبیعی یک گروه اقلیت مخالفت می‌شود. در حالیکه باید شرایطی به وجود آید که مسلمانان نیز بتوانند براساس اعتقادات خود به ورزش و تفریح بپردازند.» او اضافه کرد:« من به ندرت به استخرهای عمومی می‌روم. شرایط استخرهای عمومی در اروپا برای مسلمانان مناسب نیست. شنا در فضایی مختلط باعث شده تا بسیاری از مردان و زنان مسلمان به استخرها نروند.»

ربیعا بیچاری، از انجمن مراقبت معنوی اسلامی نیز در این باره گفت:« این مسئله‌ای نیست که سیاستمداران مرد درباره آن تصمیم بگیرند. زنان مسلمان در استخرهای مختلط احساس راحتی و امنیت ندارند. گروهی از زنان مسلمان که با بورکینی شنا می‌کنند، معمولا مورد توهین واقع می‌شوند و گروهی دیگر اصلا نمی‌خواهند به استخرهای عمومی بروند. به همین دلیل باید شرایطی مهیا شود تا آنها بتوانند در زمان‌هایی از روز به صورت اختصاصی از استخرهای شهر استفاده کنند.»

به گفته صابر بن نتیچا، پیش از این نیز زنان مسلمان از مسئولان شهر خواسته بودند تا ساعتی را برای شنای آنها در نظر بگیرند:« پیش از این نیز، گروهی از زنان مسلمان درخواست خود را به صورت کتبی به شورای شهر ارسال کرده بودند، اما مسئولان شهری درخواست آنها را نادیده گرفتند.» در این میان، به نظر می‌رسد که اعضای شورای شهر فرانکفورت با ساخت استخر اسلامی موافق نیستند. آنها معتقدند که ساخت استخر اسلامی غیرضروری است. مارکوس فرانک از اعضای شورای شهر درباره ساخت استخر اسلامی و اختصاص سانس ویژه به مسلمانان گفت:« تنها زمانی برای ساخت یک پروژه عمرانی بودجه در نظر گرفته می‌شود که برای کل جامعه فایده داشته باشد. این درحالی است که ساخت استخر اسلامی به نفع عموم مردم نیست. از سوی دیگر، اختصاص ساعت ویژه به زنان مسلمان نیز به حقوق سایر افراد صدمه می‌زند. به همین دلیل ما فعلا برنامه‌ای برای ساخت استخر نداریم.»

با این اوصاف، عبدالله زاران امیدوار است که پروژه استخر اسلامی در فرانکفورت به سرانجام برسد. اگر دولت، سرمایه ساخت استخر را جور نکند، او برای کارش از سرمایه‌گذار خصوصی استفاده می‌کند. او به هیچ‌وجه نمی‌خواهد در این راه شکست بخورد.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...