نظام الدین قیصاری کیست؟


از چندی بدینسو سرخط اخبار نظام الدین قیصاری است خواستم در این مورد که قیصاری کیست چه گذشته ای داشته چه کرده معلومات مختصری را در این مورد با شما شریک سازم. نظام الدین قیصاری فرزند حاجی عبدالقادر به تاریخ 19/5/1354 در قریه صوفی قلعه...

از چندی بدینسو سرخط اخبار نظام الدین قیصاری است خواستم در این مورد که قیصاری کیست چه گذشته ای داشته چه کرده معلومات مختصری را در این مورد با شما شریک سازم.

نظام الدین قیصاری فرزند حاجی عبدالقادر به تاریخ 19/5/1354 در قریه صوفی قلعه ولسوالی قیصار ولایت فاریاب در یک خانواده روشن فکر و تجارت پیشه دیده به جهان گشود. پدر قیصاری از جمله شخصیت های بانفوذ و یکی از تجاران نامدار همان وقت است.

نظام الدین قیصاری در زمان حیات پدرش با وی در شغل تجارت همکاری داشت. قیصاری دارای تحصیلات نیست اما بطور نسبی خواندن و نوشتن را می داند قبل از اینکه موصوف بحیث فرمانده مقرر شود به پیشه پدری خود کار صرافی تجارت تیل و کشمش را می کرد در حال حاضر رتبه ی نظام قیصاری که از طرف رهبری حکومت وحدت ملی داده شده دگرمن است.

قیصاری دارای سه پسر و شش دختر بوده که یکی از پسرانش قبلا در شهر میمنه توسط شخص به نام اجمل کشته شد حالا همان اجمل نام قاتل پسر قیصاری در ولسوالی خواجه سبز پوش ولایت فاریاب از جمله سر گروه های طالبان است. در حدود شش سال قبل بنابر تشدید حملات گسترده طالبان در ولسوالی قیصار و تلفات افراد نظامی و ملکی در اواخر حکومت حامد کرزی بعنوان فرماندهان نیروی خیزش های مردمی ولسوالی قیصار از مردم دفاع کرد و در اوایل حکومت محمد اشرف غنی رییس جمهور موجود بحیث فرمانده امنیه ولسوالی قیصار نظر به پیشنهاد جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری مقرر گردید و همزمان وی بعنوان نماینده خاص جنرال عبدالرشید دوستم در ولایت فاریاب ایفای وظیفه می کرد.

قیصاری در دوران فرماندهی خود چندین بار مرکز ولایت فاریاب یعنی شهر میمنه را از پرتگاه سقوط نجات داده است و در راه دفاع از اراضی این ولایت در تمام عملیات ها مشترکا با نیروهای امنیتی شرکت داشته است. با گذشت هر روز قیصاری شهرت بیشتری کسب می نمود و توانمندتر می گردید بالاخره وی در 11 سرطان سال 1397 از سوی حکومت مرکزی در قول اردوی 209 شاهین بازداشت گردید.

بازداشت فرمانده مشهور جنرال دوستم ‌ نظام‌ الدین قیصاری موجی از واکنش‌ های اعتراضی باشندگان ترکتباران افغانستان را سبب شد. اعتراض‌ های ترکتباران و حامیان دیگر حزب جنبش ملی افغانستان از ولایت فاریاب که زادگاه قیصاری است ‌فراتر رفته و به شمال‌ شرق تا مزار شریف رسید. جنرال دوستم هم با صدور اعلامیه‌ ای از ارگ ریاست جمهوری خواست قیصاری را آزاد کنند.

ارگ ریاست جمهوری هم در اقدامی که هدف آشکار آن کنترل اوضاع بود یکی از کادرهای حزب جنبش ملی داکتر نقیب‌ الله فایق را من‌ حیث والی فاریاب گماشت اما به نظر نمی‌ رسید که از این تقرر جنرال دوستم راضی شود ولی راضی نشد. جنجالی که بازداشت قیصاری برپا کرده بود به آسانی خاموش شده نمی توانست بالاخره دولت مرکزی نظام الدین قیصاری را از حبس رها کرد اما تحت نظارت داشت.

نباید فراموش کرد جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری و رهبر حزب جنبش ملی افغانستان از حدود تقریبا چند دهه پسین بدینسو مرد قدرتمند و تاثیرگذار در شمال حساب می شود. با درنظرداشت نقش قدرتمند جنرال دوستم در شمال حکومت های مختلف تلاش کرده اند تا از قدرت جنرال دوستم بکاهند و بدیل یا جانشینی برای جنرال دوستم داشته باشند زمانیکه حکومت وقت می خواست سید نورالله را آهسته آهسته بدیل جنرال دوستم بسازد ولی کار بجایی نرسید بعدا در زمان حکومت کرزی مرحوم اکبر بای را حکومت حمایت کرد تا علیه جنرال دوستم غوغا برپا کند ولی نتیجه نداد.

زمان دیگری تلاش صورت گرفت تا از محترمین هر یک عالم ساعی، شاکر کارگر، نقیب الله فایق جانشین برای دوستم بتراشند اما نشد که نشد. جنرال دوستم نسبت به گذشته هنوز نقش سازنده تری داشته و از پشتیبانی ترکتباران افغانستان و سایر اقوام برخوردار است. آهسته آهسته انتخابات ریاست جمهوری 1398 نزدیک می شد تیم دولت ساز ارتباطات نزدیکی با قیصاری برقرار کرد و در اوایل قیصاری از تیم دولت ساز حمایت خود را اعلان کرد برعلاوه حمایت از تیم دولت ساز مستقیم و غیرمستقیم بغاوت خویش را علیه جنرال دوستم آشکار ساخت و خود را طی یک محفل بزرگی بحیث رهبر جنبش ملی اعلان کرد.

همزمان بگو مگو هایی وجود داشت که دولت مرکزی می خواهد نظام الدین قیصاری را نیرومند بسازد و از وی بخاطر کاهش قدرت جنرال عبدالرشید دوستم و استاد عطا محمد نور در شمال بهره برداری کند ولی کارها با گذشت هر روز رنگ و روغن دیگری می گرفت، شکایت ها رسانه ای شد که گویا قیصاری با استفاده از رابطه دولتی زورگویی می کند.

دولت مرکزی به این نتیجه رسید که بخاطر ضعیف ساختن اشخاص قدرتمند در شمال از طریق قیصاری بجایی نمی رسد و قیصاری نمی تواند جانشین جنرال دوستم و یا کس دیگری شود. اطلاعات تایید نشده ای وجود دارد که تعهدات را که بین قیصاری و حکومت مرکزی قبلا به عمل آمده بود جامه عمل نپوشید و این تعهدهای جانبین نمی توانست از این بیشتر در انظار مردم پت و پنهان بماند.

دولت تصمیم به سرکوبی آن گرفت اینکه سرکوبی قیصاری مطابق به قانون و ارزش های حقوقی بوده و نبوده و چگونگی عملیات هوایی و زمینی برای چندین ساعت در ساحه مسکونی داخل شهر علیه قیصاری صورت گرفت من در جایگاهی نیستم که قضاوت عادلانه نمایم، نهادهای حقوقی و قانونی می توانند ابراز نظر نمایند ولی آنقدر می دانم که بعد از انجام این عملیات قیصاری با یک تعداد از افرادش در حال حاضر در داخل کشور در جایی مصون به سر می برد اینکه عملیات بالای قیصاری باعث تحکیم وحدت ترکتباران و سایر اقوام می شود یا نفاق و شقاق ایجاده شده را بیشتر دامن می زند زمان ثابت خواهد کرد.

احمد سعیدی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!