دومین کتابخانه مهاباد اردستان به‌ بهره‌برداری رسید


دومین کتابخانه مهاباد اردستان به‌ بهره‌برداری رسید

کاشان- ایرنا- دومین کتابخانه شهر مهاباد در آیینی با حضور معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مسوولان استان اصفهان و شهرستان اردستان راه‌اندازی شد.

این کتابخانه که به ۱۲ هزار جلد کتاب تجهیز شده، ۳۵۰ مترمربع زیربنا دارد و در ساختمانی با واگذاری ۲۰ ساله راه‌اندازی شده است.

در مجموع ۶ باب کتابخانه نهادی با ۱۰ نفر کتابدار در این شهرستان وجود دارد که در زمان حاضر از این تعداد ۲ کتابخانه در شهر اردستان، یک کتابخانه در شهر مهاباد، یک کتابخانه در شهر زواره و ۲ کتابخانه هم در روستاهای نهوج و کچورستاق فعالیت می‌کنند.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی اردستان عصر چهارشنبه در آیین گشایش این کتابخانه گفت: هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به چشم‌انداز ۱۴۰۴ داریم و در بخش‌های مختلف باید کار زیادی صورت گیرد، از جمله در توسعه زیربنای کتابخانه که از ۲ هزار و ۴۰۰ مترمربع کنونی باید به پنج هزار و ۲۵۰ مترمربع و در تعداد کتاب به ۱۵۵ هزار و ۵۰۰ جلد برسیم.

عفت باقری با اشاره به اهدای پنج هزار و ۲۹۲ جلد کتاب به ارزش ۱۲۷ میلیون ریال در سال‌جاری یادآور شد: کتابخانه‌های عمومی این شهرستان با نزدیک به ۱۱۱ هزار جلد کتاب، چهار هزار و ۲۰۰ نفر عضو فعال دارد و در سال‌جاری ۴۵ هزار و ۱۷۴ جلد کتاب امانت داده شده است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردستان نیز به ایجاد ۲۰ باشگاه کتابخوانی اشاره کرد و افزود: ۱۸ کتابخانه مسجد با بیش از ۱۸ جلد کتاب در زمان حاضر در این شهرستان فعالیت دارد.

فضل‌الله بصیرت بیان کرد: نهاد کتابخانه‌ها از نظر بودجه در تنگنا قرار دارد، نیم درصد شهرداری‌ها جوابگوی هزینه‌های آن نیست و باید ترمیم بودجه‌ای صورت گیرد.

فرماندار اردستان نیز در ادامه گفت: مجموعه اداری شهرستان در جهت اصلاح شاخص‌های توسعه‌ای گام برداشته و بر این اساس نیاز به راه‌اندازی کتابخانه الکترونیکی و کتابخانه سیار روستایی احساس می‌شود.

حمیدرضا تاملی اضافه کرد: کار در عرصه فرهنگ در مجموع دشوار است اما با این حال در ماه صفر تئاتر خاتون در اردستان به روی صحنه رفت که با استقبال نزدیک به پنج هزار نفر از آن، بی‌سابقه بود.

وی مهم‌ترین مانع توسعه نیافتگی این شهرستان را کمبود جمعیت عنوان کرد و افزود: نیاز به نگاهی جدید در اختصاص امکانات به ویژه برای شهر مهاباد وجود دارد.

فرماندار اردستان با اشاره به آمار ۱۵۴ هزار نفری جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۲۷ بیان کرد: جمعیت منطقه اکنون به نزدیک ۴۲ هزار نفر کاهش یافته که نشان می‌دهد مهاجرت زیاد داشته است.

وی تصریح کرد: توزیع اعتبارات و امکانات نیز بر مبنای جمعیت صورت می‌گیرد و همین موضوع مانع توسعه همه جانبه شهرستان اردستان شده است.

تاملی ادامه داد: این شهرستان همواره از ظرفیت بالای نیروی انسانی کارآمد و شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی و دینی مانند شهید مدرس برخوردار بوده است و از نظر تاریخی، پیشینه آن به دوره ساسانیان بازمی‌گردد چنان که یکی از ۲۰ اثر ثبت جهانی کشور قنات ۲ طبقه مون است.

وی تاکید کرد: با وجود کشاورزی، دامپروری، مرغداری، زیرساخت، معدن و سایر منابع خدادادی، بخش صنعت اردستان چندان پیشرفت نکرده و موضوعات اقتصادی بر همه منطقه سایه افکنده است.

شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل