آموزش قدم به قدم فعال‌ سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف بانک خاورمیانه


آموزش قدم به قدم فعال‌ سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف بانک خاورمیانه

رمز دوم پویا یا همان رمز دوم یکبار مصرف در بانک خاورمیانه و سایر بانک‌های کشور اجباری شده و مشتریان بانکی از اول دی ماه برای هرگونه خرید اینترنتی از این رمز استفاده خواهند کرد. عدم آشنایی بسیاری از مشتریان با سازوکار فعال سازی رمز دوم پویا و استفاده از آن باعث شده تا بازخوردهای مناسبی از سوی مردم دریافت نشود که در همین راستا به بررسی نحوه فعال...

رمز دوم پویا یا همان رمز دوم یکبار مصرف در بانک خاورمیانه و سایر بانک‌های کشور اجباری شده و مشتریان بانکی از اول دی ماه برای هرگونه خرید اینترنتی از این رمز استفاده خواهند کرد. عدم آشنایی بسیاری از مشتریان با سازوکار فعال سازی رمز دوم پویا و استفاده از آن باعث شده تا بازخوردهای مناسبی از سوی مردم دریافت نشود که در همین راستا به بررسی نحوه فعال سازی رمز دوم پویا در بانک خاورمیانه و استفاده از آن می‌پردازیم.

بانک خاورمیانه را می‌توان به عنوان یکی از بانک‌های سودده و نظام‌مند کشور معرفی کرد که زیرساخت این بانک بر اساس تکنولوژی‌های نوین بنا شده و مدیریت بی نظیری در آن جاری است. شعب کم این بانک در سرتاسر کشور نیز باعث نشده تا افزایش مشتریانش محدود شود و وجود مشتریان فراوان این بانک، نشان از گستردگی فعالیت و پیشرفت روزافزون آن نیز هست. به همین دلیل شاید توجه به نکات مربوط به فعال سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف حساب‌های بانک خاورمیانه از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

آموزش قدم به قدم فعال‌ سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف بانک خاورمیانه

همان‌طور که در مقالات قبلی به آن اشاره شد، هزینه فعال سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف در بانک خاورمیانه رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای از حساب مشتریان این بانک کسر نخواهد شد. بدیهی است در صورت نقض این قانون، بانک مرکزی آماده احقاق حق مشتریان این بانک خواهد بود. البته با توجه به نوع عملکرد مدیران این بانک، بعید است که چنین اتفاقی نیز بیفتد.

بانک خاورمیانه نیز همانند سایر بانک‌ها تصمیم به 60 ثانیه‌ای کردن اعتبار رمز دوم پویا گرفته و پس از گذشت این زمان، عملا امکان استفاده از رمز صادر شده نخواهد بود و بایستی اقدام به دریافت رمز جدید نمایید. این بانک نیز تدابیری اندیشیده تا دسترسی سودجویان به استفاده از رمز دوم پویا از طرق غیرقانونی تا حد امکان محدود گردد.

در صورتی که شماره تلفن همراه ثبت شده شما در سیستم بانکی بانک خاورمیانه درست باشد، شما نیازی به مراجعه حضوری به شعب این بانک نخواهید داشت ولی در غیر این‌صورت و یا نیاز به تغییر شماره تلفن همراه، باید به شعب بانک خاورمیانه مراجعه کرده و نسبت به تغییر یا ثبت شماره تلفن همراه درست اقدام نمایید. البته به دلیل کمبود شعب این بانک در سرتاسر کشور، بدیهی است که باید از تغییر شماره تلفن همراه پرهیز کنید!

آموزش قدم به قدم فعال‌ سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف بانک خاورمیانه

نکات مهمی که بایستی در بحث رمز دوم یکبار مصرف (OTP) به آن توجه کنید:

1- برای فعال‌ سازی رمز دوم یکبار مصرف (OTP) اجباری به استفاده از اپلیکیشن نیست. حتی اگر مشکلی با اپلیکیشن ندارید و استفاده از پیامک را می‌پسندید، امکان این انتخاب را خواهید داشت.

2- در صورتی که به شعبه بانک خاورمیانه مراجعه کردید و کارمند بانک شما را مجبور به نصب اپلیکیشن کرد، امکان شکایت خواهید داشت چرا که نظام بانکی موظف به فعال‌سازی نسخه پیامکی برای همه مشتریان در صورت نیاز خواهد بود.

3- برای فعال‌سازی رمز دوم پویا به هیچ فرد حقیقی و حقوقی اعتماد نکنید. فعال‌سازی این رمز نه نیاز به واسطه دارد و نه نیاز به دانش فنی عجیبی! حتی اگر اطلاعات کافی ندارید، به شعبه بانک مراجعه کنید. کارمندان بانک موظف به راهنمایی و فعال‌سازی این رمز برای شما هستند.

4- هزینه استفاده از رمز دوم پویا روی قبض موبایل شما نیز لحاظ نخواهد شد و به شایعات موجود در این زمینه توجه نکنید.

آموزش قدم به قدم فعال‌ سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف بانک خاورمیانه

نکته بسیار مهم در فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف (OTP)

به هیچ اپلیکیشن رمز دوم ساز و… اعتنا نکنید و به طور کلی بدانید که هیچ روشی غیر از روش‌های اعلامی برای دریافت رمز دوم وجود ندارد. در صورتی که به هر دلیلی اطلاعات بانکی‌تان لو رفت، کافی است سریعا یک رمز جدید از اپلیکیشن یا سامانه پیامکی دریافت کنید و از خالی شدن حسابتان جلوگیری نمایید.

انواع رمزهای پویای بانک خاورمیانه

بانک خاورمیانه برای استفاده از امکانات مختلف خدمات بانکی خود، رمزهای مختلفی در نظر گرفته که مشتری این بانک باید به نکات گفته شده توجه نمایند. بانک خاورمیانه برای سه عملکرد (رمز دوم کارت، تراکنش اینترنت بانک و ورود به اینترنت بانک) رموز مختلف در نظر گرفته و جنس استفاده از هر کدام از این رمزها متفاوت است. امکان بهره‌گیری از رمز دوم خرید اینترنتی برای ورود به اینترنت بانک قابل استفاده نیست و همچنین تراکنش‌های بانکی در اینترنت بانک نیز از طریق رمز جداگانه‌ای صورت می‌گیرد.

آموزش قدم به قدم فعال‌ سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف بانک خاورمیانه

الف) رمز پویا مخصوص رمز دوم کارت بانک خاورمیانه

این رمز برای کلیه تراکنش‌های بانکی به منظور خریدهای غیرحضوری مشتری استفاده می‌شود. به بیان دیگر اینکه چه در خریدهای مبتنی بر کدهای دستوری و چه در خریدهای مبتنی بر صفحات اینترنتی، رمز دومی به شما ارائه می‌گردد که صرفا در همین راستا قابل استفاده بوده و در دو بخش دیگر گفته شده قابل استفاده نیست.

آموزش قدم به قدم فعال‌ سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف بانک خاورمیانه

نحوه فعال سازی رمز دوم پویا در بانک خاورمیانه

1- ابتدا بایستی به شعبه این بانک مراجعه کنید و درخواست فعال سازی را ارائه دهید.

2- سپس اپلیکیشن رمز پویا این بانک را دانلود و سپس نصب کنید.

3- نام کاربری که همان شماره موبایل ثبت شده در سیستم بانک بوده و رمز عبوری توسط شعبه به مشتری ارائه می‌گردد.

4- پس از انجام مراحل بالا، کد فعال سازی به پیامک شما ارسال می‌شود. بدیهی است که این پیامک به همان شماره ثبت شده در سیستم بانک ارسال می‌شود و در صورت عدم دسترسی به این شماره، بایستی برای تغییر آن اقدام کنید.

5- برای ورود به اپلیکیشن یک رمز عبور تعیین کنید. توجه کنید که این رمز عبور در دفعات بعدی ورودتان استفاده خواهد شد و انتخاب رمز مناسب و به خاطر سپردن آن، بدیهی‌ترین چیزی است که باید به آن توجه کنید.

6- برای اولین ورود کاربر، نیاز به اینترنت خواهد بود ولی برای ورودهای بعدی نیازی به اینترنت بانک نیست.

آموزش قدم به قدم فعال‌ سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف بانک خاورمیانه

مراحل استفاده از اپلیکیشن و فعال سازی کارت

پس از ثبت نام موفق در برنامه رمز پویا، عملیات فعال سازی کارت‌هایی که جهت استفاده نیاز به رمز پویا دارند، (ممکن است تمامی کارت‌ها را شامل شود) الزام به انجام است.

1- جهت فعال سازی هر کارت بر روی دکمه فعال سازی زده و پیامکی شامل کد فعال سازی دریافت می‌نماییم.

2- پس از ورود کد دریافتی در برنامه و زدن دکمه تأیید، پیغام فعال سازی موفق مشاهده می‌شود.

3- با زدن دکمه پایان به صفحه اصلی باز می‌گردیم.

4- با انجام 3 مرحله ذکر شده در این قسمت، دکمه دریافت رمز کارت، در قسمت پایینی کارت فعال شده، مشاهده می‌گردد و برنامه قادر به ارائه رمز پویا به مشتری خواهد بود.

آموزش قدم به قدم فعال‌ سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف بانک خاورمیانه

نکات قابل ذکر استفاده از رمز پویا

هنگام انتقال وجه از طریق کارت بانکی و یا خرید اینترنتی نیاز به استفاده از رمز پویا (که جایگزین رمز دوم شده است) است. به این منظور با ورود رمز تعیین شده در مرحله ثبت نام، به برنامه وارد می‌شویم. گزینه دریافت رمز کارت مدنظرمان را انتخاب می‌کنیم و از رمز ارائه شده برای خریدهایمان استفاده می‌نماییم. از امکانات در نظر گرفته شده در این قسمت، امکان کپی کردن رمز دریافتی جهت سهولت در استفاده است. توجه شود طول عمر هر رمز پویا در حال حاضر 60 ثانیه است و پس از آن از اعتبار خارج می‌شود و می‌توان مجددا رمز دیگری را با زدن دکمه مربوطه دریافت نمود. در این قسمت نشان‌گری به عنوان زمان‌سنج در کنار یا بالای رمز تولیدشده نمایان می‌شود که زمان مصرف رمز دریافتی را نشان می‌دهد. با هر مرتبه زدن دکمه دریافت رمز کارت می‌توان رمز پویا دریافت نمود و رمز قبلی نامعتبر خواهد شد. حال با وارد کردن این رمز در محل مربوطه که می‌تواند درگاه خرید، انتقال کارت به کارت از طریق موبایل بانک و یا اینترنت بانک باشد، فرآیند مورد نظر را انجام داد. در صورت ورود 3 بار ناموفق رمز پویا، ظرف مدت اعتبار رمز (60 ثانیه از زمان تولید)، کارت تا پایان روز غیرفعال می‌گردد. پس از انجام ثبت نام و فعال سازی کارت، تا زمانی که برنامه از روی دستگاه پاک نشود و یا ثبت نام مجدد صورت نگیرد، در هر بار استفاده تنها الزام است از رمز ورود تعیین شده و یا اثر انگشت (یا تشخیص چهره در آیفون های X به بعد) برای ورود به برنامه و دریافت رمز پویا استفاده شود.

آموزش قدم به قدم فعال‌ سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف بانک خاورمیانه

ب) رمز پویا مخصوص تراکنش اینترنت بانک

در صورتی که قصد انتقال پول بالاتر از حد مجاز تعیین شده را داشته باشید، استفاده از رمز پویا الزامی خواهد بود. همچنین مشتری امکان فعال سازی رمز دوم پویا برای تمام نقل و انتقالات مالی را دارد. رمز پویا بدین منظور از دو طریق برایتان ارسال می‌گردد:

1- از طریق پیامک و با اعتبار 60 ثانیه برایتان ارسال می‌شود. بدیهی است صرفا مشتریان داخل ایران امکان استفاده از این سرویس را خواهند داشت.

2- استفاده از Mobile OTP بانک خاورمیانه که فعال سازی این اپلیکیشن نیز رویه جداگانه در شعب این بانک برقرار است.

به دلیل عدم موضوعیت و تشابه آن به مراحل نوع اول رمز دوم، از توضیح اضافی در این رابطه خودداری می‌کنیم.

آموزش قدم به قدم فعال‌ سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف بانک خاورمیانه

ج‌) رمز پویا مخصوص ورود به اینترنت‌بانک

مشتریان این بانک برای ورود به اینترنت بانک از یک رمز یکبار مصرف برخوردار می شوند که به صورت پیامکی ارسال می گردد. این مهم در هنگام درخواست اینترنت بانک فعال شده و برای کلیه مشتریان داخل ایران فعال شده است.

اگر سوالی یا اشکالی در رابطه با فعال سازی رمز دوم این بانک یا سایر بانک‌ها دارید، در بخش نظرات مطرح کنید. مشتاقانه منتظر پاسخگویی به اشکالات مطرح شده هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403