هند میزبان احتمالی نشست بعدی گفت وگوی امنیت منطقه‌ای


هند میزبان احتمالی نشست بعدی گفت وگوی امنیت منطقه‌ای

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد که طبق توافق اولیه هند سال آینده میزبان سومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه است.

به گزارش ایسنا، کیوان خسروی در برنامه "تیتر امشب" در شبکه خبر گفت: مهم‌ترین ویژگی برگزاری این نشست این است که کشورهای شرکت کننده با حضور در آن نشان دادند به یک ضرورت همفکری مشترک، نزدیکی به هم و بهره گیری از ظرفیت های بومی منطقه دست یافته اند.

وی ادامه داد: از دیگر نتایج نشست روز چهارشنبه این بود که قرار شد سومین نشست را سال آینده داشته باشیم و هند توافق اولیه اش را انجام داد که میزبان این نشست باشد. البته به رایزنی های بیشتر در این رابطه نیاز است.

خسروی در پاسخ به این که چرا افغانستان محور بحث این نشست قرار گرفت، گفت: بیش از ۴۰ سال است در افغانستان با ناامنی جنگ و تروریسم مواجه هستیم و این کشور در این چند دهه تبدیل به کانونی شده که قدرت های فرامنطقه ای بتوانند بر محیط امنیتی منطقه دخالت کنند.

وی ادامه داد: کشورهایی از جمله روسیه، هند و چین مرز مشترک با افغانستان ندارند اما از محیط افغانستان متاثر هستند؛ چرا که کشورهای فرامنطقه ای همواره تلاش داشته اند از طریق افغانستان بر این کشور تاثیر بگذارند از این رو محور بحث این نشست قرار گرفت.

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بر نقش همسایگان افغانستان در کاهش ناامنی در این کشور تاکید کرد و افزود: مجموعه کشورهای همسایگان که از ناامنی در افغانستان تهدید می شوند به این نتیجه رسیده اند که برای حفظ ثبات و امنیت خود امنیت افغانستان باید تامین شود و این نتیجه خوبی است که کمک می کند مداخله کشورهای فرامنطقه ای در منطقه کاهش یابد. علاوه بر این بحث مشارکت در ساخت، توسعه و بازسازی زیرساخت ها در افغانستان موضوعی است که همه کشورهای حاضر در نشست امروز در راستای توسعه اقتصادی این کشور تاکید داشتند.

خسروی درباره مذاکره با طالبان گفت: چون طالبان حاضر نیست با دولت افغانستان مذاکره کند و آن را به رسمیت نمی شناسد با گروه های دیگر وارد مذاکره شده است از جمله با آمریکا. ماهیت مذاکرات آمریکا با طالبان این است که بیشتر به رویکرد این گروه در به رسمیت نشناختن دولت بازتاب می دهد. از طرفی ایران با طالبان وارد مذاکره شده است؛ در حالی که بر خلاف آمریکا، در هماهنگی با دولت افغانستان و اطلاع با آنها مذاکره انجام شده است و تمرکز مذاکرات مبتنی بر تقویت روند قانونی و بازگرداندن طالبان به گفت وگوی مستقیم با دولت است. در این میان روسیه و ازبکستان و چین هم با همین رویکرد فعال بوده اند.

وی تاکید کرد که کشورهای شرکت کننده در نشست روز چهارشنبه تاکید داشتند اگر مذاکرات با طالبان ادامه یابد حتما باید در هماهنگی با دولت افغانستان باشد و کشورهای مذاکره کننده باید نقش تسهیل گری داشته باشند.

خسروی تصریح کرد: برای کمک به تغییر وضعیت در افغانستان اول باید انسجام ملی شکل بگیرد و دوم همگرایی منطقه ای ایجاد شود.

وی افزود: برای حفظ وحدت نباید قانون اساسی مخدوش شود و موضوع انتخابات که زمینه مشارکت همه اقوام را فراهم می کند در این رابطه خیلی مهم است. انتخابات مهرماه در افغانستان برگزار شد و الان سه ماه از انتخابات می گذرد و همچنان نتایج اعلام نشده که حاکی از چالش میان گروه های مختلف است. بیشتر کشورها در نشست امروز هم تاکید داشتند که دولت افغانستان باید با گفت‌وگو به یک هماهنگی و انسجام دست یابد. علاوه بر این تا وقتی حضور نطامی در این کشور است نمی توان انتظار صلح و ثبات در این کشور داشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام