نگرانی از شرایط انسانی در برخی از کشورهای آفریقایی


نگرانی از شرایط انسانی در برخی از کشورهای آفریقایی

دبیرکل سازمان ملل در حاشیه مجمع جهانی آوارگان در ژنو: فکر می‌کنم اوضاع در منطقه ساحل آفریقا اوضاع به شدت دشوار و غم انگیز است

نگرانی از شرایط انسانی در برخی از کشورهای آفریقاییبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از گوما، سازمان پزشکان بدون مرز به اشاره به نگرانی‌ها از سوء تغذیه و خشونت‌های جنسی اعلام کرد، در پی بروز خشونت‌ها در مناطق شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو حدود ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان این مناطق آواره شده اند.
براساس گزارش ها، بیش از ۶۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر از آوارگان کنگو اکنون در اردوگاه‌ها یا منازل خویشاوندان زندگی می‌کنند.
نیرو‌های سازمان پزشکان بدون مرز در فاصله بین ژانویه و سپتامبر دست کم ۱۱ هزار و ۲۲۰ نفر از کودکان مبتلا به سوء تغذیه، ۲ هزار و ۳۱۰ نفر از قربانیان خشونت‌های جنسی و هزار و ۹۸۰ زخمی را مداوا کرده است.
این سازمان فعالیت‌های بشر دوستانه مناطق ماسیسی، روتشورو و والیکالی در بخش جنوبی استان کیووی شمالی را بحرانی‌ترین مناطق کنگو توصیف کرد. ایوالد استالس هماهنگ کننده امور بهداشتی پزشکان بدون مرز در منطقه ماسیسی اعلام کرد، در سال گذشته تعداد زیادی از قربانیان خشونت‌های جنسی درمان شده اند. استان کیووی شمالی که در مرز مشترک با رواندا و اوگاندا قرار گرفته یکی از خطرناک‌ترین مناطق ٰ«گریت لیکز» آفریقا به شمار می‌رود.
از زمان وقوع جنگ‌های کنگو در دهه ۹۰ میلادی که بسیاری از شهروندان غیر نظامی در درگیری‌ها برسر منابع طبیعی جان خود را از دست دادند، گروه‌های شبه نظامی کنترل مناطق گسترده‌ای از این استان را در اختیار گرفتند.
نگرانی سازمان ملل از شرایط امنیتی و انسانی در منطقه ساحل آفریقا
به گزارش خبرگزاری شین هوا از ژنو، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه در نشست خبری در حاشیه مجمع جهانی در مورد آوارگان در ژنو تصریح کرد: «من فکر می‌کنم در منطقه ساحل اوضاع به شدت دشوار و غم انگیز است.»
منطقه ساحل -به ویژه مالی، نیجر و بورکینافاسو- هدف حملات روز افزون، هدفمند و کشنده گروه‌های تکفیری قرار دارد.
گوترش افزود: «این منطقه همچنین با تغییرات آب و هوایی مواجه است که این موضوع رابطه سنتی میان دامداران و کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین اقوام و مذهب مختلف موجب وخیم شدن مناقشات و تسهیل ایجاد گروه‌های تروریستی شده است. اوضاعی که طبیعتا موجب رشد غم انگیز آوارگان داخلی و خارجی و مشکلات روز افزون می‌شود. این بسیار نگران کننده است.»
به عقیده فلیپو گراندی کمیسر عالی امور آوارگان سازمان ملل متحد این موضوع در افزایش ناامنی منعکس می‌شود. گراندی تصریح کرد: «این واضح است و مانند معیاری برای سنجش بحران‌ها محسوب می‌شود.» آژانس امور آوارگان سازمان ملل متحد از آواره شدن عده بسیاری در داخل کشور‌های منطقه ساحل مانند بورکینافاسو خبر می‌دهد. کمیسر عالی آوارگان سازمان ملل متحد گفت: «ما قبلاً دیدیم که آوارگان به کشور‌های ساحلی می‌روند، تعداد این افراد خیلی زیاد نیست، اما این یک علامت است و به همین دلیل مهم است که باید با این بحران به عنوان اولویت رفتار شود.»
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در مالی گزارش داد تعداد آوارگان از ابتدای سال جاری میلادی بیش از دو برابر شده است. حدود دویست هزار نفر آواره در این کشور ثبت شده اند. تعداد این افراد سال گذشته حدود ۸۰ هزار نفر بود. همچنین حدود ۱۳۹ هزار نفر از اتباع مالی به کشور‌های همسایه پناه برده اند. بر اساس اعلام دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در مالی افزایش آوارگان اجباری به دلیل ناامنی موجود در مناقشات در منطقه موپتی و لیپتاکو کورما است که با نیجر و بورکینافاسو هم مرز است. بیش از ۶۰ درصد آوارگان داخلی در مناطق گائو و موپتی مستقر هستند.
گوترش همچنین تصریح کرد سازمان‌های فعال در زمینه بشردوستانه به دلیل موضوعات امنیتی و عدم سرمایه گذاری در زمینه توسعه حضور کمتری دارند و اقدامات بشردوستانه به دلایل امنیتی بسیار دشوار شده است.
از سوی دیگر و از نظر دیدگاه صرفا امنیتی مجموع نیرو‌های حاضر در منطقه برای مقابله با تهدیدات تروریستی کافی نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج