فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟


به باور هندوها، قرن ها پیش، مادر پادشاه بهشت گلی زیبا نیاز داشت. پادشاه که نتوانست این گل را در بهشت پیدا کند، به دره های زیبای کاتماندو آمد تا گل را برای مادرش بدزدد. اما مردم او را دستگیر و زندانی کردند. مادر پادشاه برای نجات فرزندش به این دره آمد. وقتی مردم ماجرا را فهمیدند پادشاه را آزاد کردند. از آن زمان به بعد مردم در این روز فستیوالی بزرگ...

به باور هندوها، قرن‌ها پیش، مادر پادشاه بهشت گلی زیبا نیاز داشت. پادشاه که نتوانست این گل را در بهشت پیدا کند، به دره‌های زیبای کاتماندو آمد تا گل را برای مادرش بدزدد. اما مردم او را دستگیر و زندانی کردند. مادر پادشاه برای نجات فرزندش به این دره آمد. وقتی مردم ماجرا را فهمیدند پادشاه را آزاد کردند. از آن زمان به بعد مردم در این روز فستیوالی بزرگ به راه می‌اندازند و ایزدبانوی نپالی به خیابان‌ها می‌آید. اما به چه دلیل مردم نپال هر سال به احترام این پادشاه، یعنی ایندرا، جشن می‌گیرند؟

تور نپال

فستیوال های پرطرفدار

بیسکت جاترا (Bisket Jatra)، آوریل/ فروردین و اردیبهشت

ایندرا جاترا (Indra Jatra)، سپتامبر/ شهریور و مهر

داشاین (Dasain)، اکتبر/ مهر و آبان

مانی ریمدو (Mani Rimdu)، اکتبر یا نوامبر/ مهر و آبان یا آذر

هولی (Holi)، فوریه یا مارچ/ بهمن یا اسفند

آوریل/ فروردین و اردیبهشت

جشن بیسکت جاترا (Bisket Jatra)
بیسکت جاترا جشن سال نوی نپال است. در این جشن جمعیت زیادی از مردم دور هم جمع می‌شوند، ارابه‌های بزرگی را در کوچه‌ پس‌کوچه‌های پر پیچ و خم بختاپور (Bhaktapur) حرکت می‌دهند و مسابقات طناب‌کشی برگزار می‌کنند.

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟

سپتامبر/ شهریور و مهر

جشنواره ایندرا جاترا (Indra Jatra) در نپال
ایندرا جاترا فستیوال رنگارنگ پاییز است. این جشن برای ادای احترام به یکی از خدایان هندو به نام ایندرا برگزار می‌شود و کوماری (ایزدبانوی زنده) کاتماندو در این جشن حاضر می‌شود. کوماری در این جشنواره سوار بر کجاوه در خیابان‌های شهر باستانی حرکت می‌کند. این جشن پایان فصل بادهای موسمی‌ و شکرگزاری برای باران هم هست. جشنواره ایندرا جاترا ریشه در توجه به طبیعت دارد. برای نپالی‌ها طبیعت جایگاه ویژه‌ای دارد.

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟

اکتبر/ مهر و آبان

جشنواره 15 روزه داشاین (Dashain) در نپال
داشاین بزرگ‌ترین فستیوال نپال است و 15 روز طول می‌کشد. این جشنواره در معبد باراماهینی در نپال برگزار می‌شود. در این فستیوال پیروزی دورگا (Durga)، ایزدبانوی هندو، در مقابل نیروهای شر جشن گرفته می‌شود. (این نیروهای شر در هیئت یک دیو به صورت گاومیش به نام مهیش آسورا (Mahisa-sura) تصویر می‌شوند.) مردم به نشانه احترام به ایزد بانوی هندی برایش چراغ‌های روغن سوز روشن می‌کنند. معبد باراماهینی در شهر بختاپور است. این فستیوال یکی از جشنواره های بسیار پرطرفدار در بین مردم نپال است. بسیاری از نپالی‌ها حتی اگر خارج از این کشور باشند برای انجام این جشن باشکوه خود را به نپال می‌رسانند. از کوچک و بزرگ گرفته تا زن و مرد ماده قرمز رنگی روی پیشانی‌شان می‌جسبانند و این مراسم را جشن می‌گیرند.

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟

اکتبر یا نوامبر/ مهر و آبان یا آذر

مانی ریمدو (Mani Rimdu)
این فستیوال شِرپایی (Sherpa) بسیار پرطرفدار است و در صومعه تِنگبُچ (Tengboche) در ناحیه سُلو خومبو (Solu Khumbu) برگزار می‌شود. برنامه‌های این جشنواره شامل رقص‌های سنتی و نمایش است. یکی دیگر از جشنواره‌های مانی ریمدو هم شش ماه پس از این تاریخ در نزدیکی روستای تام گمپا (Thame Gompa) برگزار می‌شود.
برای دیدن تاریخ این فستیوال به این وب‌سایت مراجعه کنید: http://welcomenepal.com

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟

فوریه یا مارچ/ بهمن یا اسفند

جشنواره هولی (Holi) در نپال
هولی فستیوال رنگ‌هاست. در این جشنواره، به مناسب فرارسیدن موسم خنکی هوا پودرهای رنگی و آب را در همه جا پخش می‌کنند. این جشنواره توجه خارجی‌ها را بسیار جلب می‌کند: پس دوربین‌تان را آماده کنید و لباس‌های قدیمی‌تان را بپوشید. این فستیوال در فوریه یا مارچ برگزار می‌شود.

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟

برگرفته از کتاب lonely planet



برای بازدید از این جاذبه، در

تور نپال

با دالاهو همسفر شوید.



1398/09/28 | کد مطلب: 3873
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟
فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟ سپیده اقتداری
فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟

کارشناس ارشد فلسفه هنر، مترجم و ویراستار، علاقه‌مند به خواندن و نوشتن.


ترجمه آزاد: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کیهان: دانشگاه‌های آمریکا و اروپا برای پوشش دانشجویان قوانین سختگیرانه دارند؛ چرا ما ند...