تعداد رشته‌ های علمی در جامعه المصطفی سه برابر می شود


تعداد رشته‌ های علمی در جامعه المصطفی سه برابر می شود

قم – ایرنا – رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه بیش از 150 رشته آموزشی در این مرکز در موضوع‌های علوم اسلامی، انسانی و فرهنگ و زبان ارائه می‌شود؛ گفت: در آینده تعداد آن‌ها به بیش از 400 مورد خواهد رسید که بسیاری از این رشته‌ها جدید است.  

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عباسی روز پنجشنبه در آیین اختتامیه سومین نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جامعه المصطفی العالمیه در حسینیه قدس مجتمع امین قم، افزود: تاکنون بیش از سه هزار و ۸۰۰ کتاب توسط جامعه المصطفی و مرکزهای مرتبط با آن در داخل و خارج از کشور چاپ‌شده که از این تعداد یک هزار و ۳۵۰ کتاب به ۲۵ زبان ترجمه‌شده است.

وی بابیان اینکه ۶ هزار و ۳۶ پژوهشگر در رتبه‌های گوناگون در این نهاد فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: تاکنون ۴۶ هزار اثر از این افراد گردآوری‌شده که از این تعداد حدود ۱۰ هزار کتاب و بقیه مقاله است.

وی بیان کرد: ۲۰ مرکز پژوهشی در مراکز مختلف جامعه المصطفی العالمیه در داخل و خارج از کشور مشغول فعالیت هستند و ۸۵ انجمن علمی و نزدیک به ۱۰۰ نشریه در قالب‌های مختلف از دیگر ظرفیت‌های این نهاد به شمار می‌آید.

عباسی، برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، ارتباط با سایر مراکز علمی، تدوین متون آموزشی و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی را از دیگر فعالیت‌های علمی این نهاد حوزوی برشمرد و بر برداشتن گام‌های بیشتر در این زمینه تاکید کرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی العالمیه یک نهاد علمی ریشه‌دار و کهن محسوب می‌شود، به دلیل اینکه تکیه‌بر تاریخ حوزه‌های علمیه دارد و برآمده از حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به اینکه در این نهاد علمی، از سنت‌های آموزشی حوزه‌های علمیه مانند مباحثه استفاده می‌شود، اضافه کرد: پژوهش‌محوری را به‌عنوان یک رویکرد در برنامه‌های آموزشی خود لحاظ کرده‌ایم.

رییس جامعه المصطفی گفت: تحقیق‌نگاری و پایان‌نامه‌نویسی در درون این مرکز علمی نهادینه و هزاران پایان‌نامه نوشته‌شده و بسیاری از مسائل و مشکلات در این پایان‌نامه‌ها پاسخ‌داده‌شده است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه اصلی جامعه المصطفی العالمیه مرجعیت علمی در علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ است؛ اظهار کرد: حرکت در این مسیر تنها با آموزش پژوهش‌محور ممکن است.

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید عبادی معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این معاونت به مناسبت هفته پژوهش ارائه داد.

سومین نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جامعه المصطفی العالمیه با عنوان «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» به مناسبت هفته پژوهش در حسینیه قدس مجتمع امین این نهاد حوزوی واقع در بلوار محمد امین(ص) برپا شد و در این نمایشگاه دستاوردهای معاونت‌ها و واحدهای گوناگون این نهاد حوزوی در معرض دید عموم قرار گرفت.

این آیین با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قمی معاون روابط بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری؛ بیژن سلیمان‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم و جمعی از فضلا، طلاب، استادان و پژوهشگران حوزه علمیه برگزار شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به‌منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز ۲۵ آذرماه از سوی «شورای فرهنگ عمومی کشور» به نام روز پژوهش نام‌گذاری شد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۷۹ به‌منظور ترویج فرهنگ‌ پژوهش در جامعه، هفته چهارم آذرماه را به‌عنوان هفته پژوهش نام‌گذاری کرده است.

جامعه المصطفی العالمیه نهادی حوزوی و بزرگ‌ترین مرکز آموزش بین‌المللی تشیع است که در بیش از ۶۰ کشور جهان نمایندگی مستقل دارد؛ این نهاد حوزوی، آموزش‌های خود را در ۱۲۹ رشته آموزشی و ۶ حوزه دانشی فقه و اصول، قرآن و حدیث، حکمت و مطالعات ادیان، تاریخ و سیره، علوم انسانی اسلامی و ادبیات زبان‌ها و فرهنگ‌شناسی ارائه می‌دهد؛ دوره‌های اصلی جامعه المصطفی به هفت زبان دنیا برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد