پیروزی جدید محور مقاومت؛ انتخاب چهره مورد تایید حزب الله به نخست وزیری لبنان


پیروزی جدید محور مقاومت؛ انتخاب چهره مورد تایید حزب الله به نخست وزیری لبنان

دیاب تصریح کرد: در رایزنی‌ها تمام نیروهای سیاسی و حرکت مردمی را لحاظ خواهم نمود، ما نیازمند وحدت ملی هستیم که از کشور صیانت کند، ما با بحران سیاسی مواجهیم که رفع آن نیازمند وحدت ملی است.

به گزارش جام نیوز، رسانه های لبنانی خبر دادند که «حسان دیاب» با کسب حمایت 69 نماینده به طور رسمی مامور تشکیل کابینه شده است.

النشره و شبکه المیادین در این باره گزارش دادند که در این باره میشل عون، رئیس جمهور لبنان حسان دیاب را مامور تشکیل کابینه جدید کرد.

رایزنی‌های رئیس‌جمهور لبنان برای معرفی نخست‌وزیر جدید، دقایقی قبل به پایان رسید. «حسان دیاب» نامزد مورد حمایت حزب‌الله با کسب حمایت 69 نفر از نمایندگان، حائز بیشترین آرا شده و به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی شد.

عون با نبیه بری؛ رییس پارلمان لبنان درباره نتایج رایزنی های فراکسیون‌های پارلمانی گفت و گو گرد.

پیروزی جدید محور مقاومت؛ انتخاب چهره مورد تایید حزب الله به نخست وزیری لبنان

حسّان دیاب متولد اول ژوئن 1959 است، با نوار رضوان المولوی ازدواج کرده است و یک دوختر و دو پسر دارد.

او دارای مدرک لیسانس در رشته ارتباطات، فوق لیسانس در رشته مهندسی سامانه های کامپیوتری و دکترا در رشته مهندسی کامپیوتر است.

دیاب در سالهای 2011 تا 2014 در زمان نخست وزیری نجیب میقاتی، وزیر آموزش و پرورش لبنان بود.

سال 1985 به دانشگاه آمریکایی بیروت پیوست، وی استاد مهندسی برق و کامپیوتر در دانشکده مهندسی و معماری این دانشگاه است و بیشتر از 130 مقاله در مجله های علمی بین المللی و کنفرانس‌ها ارائه داده است.

حسّان دیاب همچنین بنیانگذار دانشکده مهندسی دانشگاه ظفار در مسقط پایتخت عمان در سالهای 2004 تا 2006 میلادی است.وی در اکتبر 2006 به عنوان معاون رییس بخش برنامه های خارجی و منطقه ای دانشگاه آمریکایی بیروت منصوب شد.

نخست وزیر جدیدی لبنان در اولین سخنرانی خود گفت: میشل عون؛ رئیس جمهور نتایج رایزنی‌های پارلمان را بر اساس قانون اساسی به من اطلاع داد.از رئیس جمهور و نمایندگان به خاطر این اعتماد تشکر می کنم و امیدوارم بر اساس خواسته های مردم لبنان بتوانم دولتی تشکیل دهم که دغدغه های آنان را رفع کند، با اصلاحات واقعی که فقط جوهر روی کاغذ نباشد.

دیاب یادآور شد: برای تشکیل دولت در سریع ترین زمان ممکن تلاش خواهم کرد، با فراکسیون‌های سیاسی در زمینه تشکیل کابینه مشورت خواهم کرد و به همه نظرات گوش خواهم داد.

پیروزی جدید محور مقاومت؛ انتخاب چهره مورد تایید حزب الله به نخست وزیری لبنان

وی تصریح کرد: در رایزنی‌ها تمام نیروهای سیاسی و حرکت مردمی را لحاظ خواهم نمود، ما نیازمند وحدت ملی هستیم که از کشور صیانت کند، ما با بحران سیاسی مواجهیم که رفع آن نیازمند وحدت ملی است.

دیاب خود را چهره ای مستقل معرفی کرد و گفت با شفافیت و صداقت به مردم می گویم که انتفاضه شما راه سیاسی در لبنان را دوباره احیا کرد و شما منبع قوا هستید، انتفاضه شما به اینجانب ارتباط دارد و همه کسانی که خواهان دولت قانون‌مدار در لبنان هستند، مردم لبنان اجاره نمی دهند که اوضاع به قبل از 17 اکتبر بازگردد، خواسته های مردم باید برآورده شود، باید اعتماد سازی شود و پل های اعتماد در کشور ایجاد شود. {17 اکتبر سال جاری میلادی اعتراضات اقتصادی در لبنان آغاز شد.

وی تصریح کرد: تمسک به آزادی‌های اجتماعی سوپاپ اطمینان وحدت کشور و حفظ لبنان است، از مردم می خواهم در راه نجات کشور همگی مشارکت داشه باشند، درود می فرستم به ارتش و نیروی انتظامی و نیروهای نظامی لبنان به خاطر تلاش برای حفظ ثبات کشور.

دیاب خطاب به رسانه ها گفت: از رسانه ها می خواهم در روند نجات کشور با ما همکاری کنند، ما در صدد اقدام هستیم نه حرف زدن؛ من مستقل هستم و همه در دولتم شرکت خواهند داشت.

وی دولت آینده لبنان را دولتی تخصص گرا معرفی کرد و گفت: مردم مدتهاست رنج می برند باید ببنیم که چگونه می توانیم این بحران را حل کنیم.

داوود رمال؛ کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار العالم یادآور شد: این نتیجه قابل پیش بینی بود و مرحله جدیدی از حیات دمکراتیک در لبنان است، انتخاب دیاب از اهمیت بالایی برخوردار است، اکنون؛ مساله مهم تشکیل کابینه است به ویژه که وی یک تکنوکرات است.

وی خاطرنشان کرد: دیاب می بایست اشخاص متخصص را به عنوان وزیر انتخاب کند که مورد حمایت تمام جناحهای سیاسی باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی دیاب را شخصیتی مثبت توصیف کرد و گفت: دیاب هرگز شخصیت سعد الحریری را در گذشته به چالش نکشیده و در آینده نیز به چالش نخواهد کشید چرا که وی اصلا شخص چالش آفرینی نیست.

وی خاطرنشان کرد: اینکه المستقبل شخصی را به عنوان نامزد پست نخست وزیری اعلام نکرد اقدامی مثبت بود، ما در برابر بحران اقتصادی هستیم و نگرانی از گرسنگی و هرج و مرج وجود دارد لذا بایاد با یکدیگر متحد شویم.

رمال افزود که گروههای سیاسی دیگر نمی توانند با شیوه های قدیم کابینه را تشکیل دهند و باید شیوه جدیدی را در این زمینه در پیش گیرند به ویژه که دشمن می کوشد از مشکلات لبنان برای ایجاد هرج و مرج و انفجار اوضاع در کشور سوء استفاده کند.

دکتر نسیب حطیط؛ کارشناس مسائل سیاسی لبنان به العالم گفت که این انتخاب دارای پیامدهای سیاسی مثبتی برای لبنان است به ویژه پس از دو ماه از آغاز تظاهرات در لبنان. وی این انتخاب را یک پیروزی برای لبنان و محور مقاومت دانست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان