آیا تغذیه در پیشگیری از آنفلوآنزا موثر است؟


عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران با اشاره به نقش مهم سطح ایمنی بدن در شدت بروز یا پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزا، گفت: مصرف برخی ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها در تقویت سطح ایمنی افراد تاثیرگذار است.

صراط:

دکتر تیرنگ نیستانی با بیان اینکه هیچ ماده غذایی خاصی از ابتلا به ویروس و باکتری پیشگیری نمی‌کند، گفت: توانایی انتقال و بیماری‌زایی ویروس در دو سطح قدرت و حدت بیماری‌زایی تقسیم می‌شود که بروز بیماری در یک سطح جمعیتی به قدرت بیماری‌زایی ویروس و شدت بیماری در فرد به حدت آن بستگی دارد.

به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه در رابطه با ویروس آنفلوانزا هر دو این سطوح بسیار بالاست، عنوان کرد:‌ ویروس انفلونزا به دلیل تغییرات ژنتیکی منجر به تضعیف دستگاه ایمنی، افزایش شیوع و افزایش احتمال مرگ و میر می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد هر سال نسبت به تزریق واکسن همان سال اقدام کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزا، اظهار کرد: تغذیه بد مانند کمبود ریزمغذی‌ها در تضعیف سیستم ایمنی و افزایش ‌شدت و حدت بیماری‌زایی موثر است.

نیستانی مصرف زیاد مایعات، ‌تامین ریزمغذی‌ها، مصرف زینک، ویتامین دی و سایر مکمل‌ها را در تقویت سیستم ایمنی افراد موثر دانست و گفت: تامین ویتامین آ بخصوص در سالمندان نیز موثر است؛ چراکه ویتامین آ همواره به ‌عنوان ویتامین ضدعفونت معروف بوده است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه توجه به تامین ویتامین‌های ضروری و ریزمغذی‌ها در تسریع درمان باید مدنظر باشد، اظهار کرد: همچنین مصرف لیمو شیرین و پرتقال در جبران کمبود ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها و کاهش شدت بیماری تاثیرگذار است.

نیستانی در خاتمه با تاکید بر اینکه عامل بروز بیماری در مقایسه با سطح ایمنی بدن از اهمیت کمتری برخوردار است، گفت: عوامل متعددی از جمله تغذیه، کم‌خوابی، فشار عصبی و مصرف دخانیات در افزایش و یا کاهش سطح ایمنی افراد تاثیرگذار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق