به طور معمول برای انواع پوشاک مدل های مختلف جیب متناسب با نوع لباس دوخته می شود که بعضی از آن ها به شکل تزیینی و بعضی استفاده کاربردی دارند، در این مطلب قصد داریم با استفاده از روشی آسان به آموزش دوخت جیب بپردازیم.

در مطالب قبلی مجله هنر در خانه سعی کردیم شما عزیزان را با دوخت زنجیره ای، دوخت دندان موشی، دوخت با دست و چرخ خیاطی، دوخت زیپ مخفی و همچنین دوخت انواع مختلف لباس آشنا نماییم، که خوشبختانه این آموزش ها مورد توجه شما علاقه مندان به این هنر قرار گرفت، حال می خواهیم نحوه دوخت جیب را آموزش دهیم که مطمئنا این مورد نیز کاربردهای فراوانی برایتان خواهد داشت.

آموزش دوخت جیب به روشی ساده

جیب، یقه و آستین از اجزا مهم مانتو و پالتو محسوب می گردند که انتخاب مدل مناسب برای آنها اهمیت زیادی دارد، جیب ها معمولا به دو دسته تقسیم بندی می شوند که شامل جیب های داخلی و خارجی می باشند. نوع و مدل جیب بر روی لباس بستگی به مدل لباس و نحوه کاربرد آن دارد و به تعداد خاصی محدود نمی شود، البته در بعضی از انواع لباس و مانتو دوخت جیب به شکل فانتزی و تزیینی بر روی لباس صورت می گیرد. اگر که شما به لباسی علاقه مند هستید ولی به خاطر نداشتن جیب برای گذاشتن موبایل و وسایل دیگر از آن استفاده نمی کنید بهتر است که در ادامه همراه ما باشید تا با استفاده از الگویی ساده یک نوع جیب توکار برای لباس را به شما آموزش دهیم.

دوخت جیب مانتو و پالتو با آموزش آسان و ساده

وسایل لازم :

یک عدد لباس بدون جیب پارچه ۴۵ سانتی متر قیچی کاغذ و مداد بشکاف صابون خیاطی سوزن ته گرد

نحوه دوخت :

در مرحله اول ابتدا با استفاده از یک دست خود بر روی کاغذ طرح جیب را به اندازه دور دست خود بکشید. طرح مورد نظر باید هم اندازه سایز دست و یا بزرگتر از آن باشد. بعد از کشیدن طرح آن را قیچی بزنید.

دوخت جیب مانتو و پالتو با آموزش آسان و ساده

پارچه ای را که به این منظور انتخاب کرده اید تا بزنید و سپس الگوی جیب را بر روی آن بگذارید و با استفاده از سوزن ته گرد آن را به پارچه وصل کنید. پارچه را برش بزنید و مجددا این کار را تکرار نمایید. توجه داشته باشید که تعداد الگوها باید ۴ عدد باشد. لباس مورد نظر را بردارید و قسمتی که برای دوخت جیب در نظر گرفته اید را علامت بگذارید. جیب را در کنار قسمت علامت خورده قرار دهید و قسمت پایین آن را نیز علامت گذاری نمایید.

دوخت جیب مانتو و پالتو با آموزش آسان و ساده

به اندازه ۱/۵ سانتی متر بالاتر از قسمت علامت گذاری شده با استفاده از بشکاف پارچه را شکاف بزنید. اکنون کناره جیب ها را به لبه قسمت شکافته شده با استفاده از سوزن ته گرد وصل کنید. قسمت بالا و پایین جیب را به طور دقیق با قسمت بالا و پایین بخش شکافته شده تنظیم نمایید.

دوخت جیب مانتو و پالتو با آموزش آسان و ساده

لبه ها را با استفاده از چرخ خیاطی به همدیگر دوخت بزنید و سپس آن را برگردانید و اتو بکشید. در این مرحله لباس را پشت و رو کنید و دو تکه جیب را بر روی هم بگذارید و با سوزن ته گرد به یکدیگر وصل نمایید. از قسمتی که لباس را شکافته اید دوختن را شروع نمایید و دور جیب را نیز دوخت بزنید.

دوخت جیب مانتو و پالتو با آموزش آسان و ساده

لباس را به طرف رو برگردانید و جیب را به سمت داخل منتقل کنید. دوختن جیب لباس به پایان رسیده است و به همین سادگی می توانید برای هر لباسی که دوست دارید جیب مناسب آن را به دلخواه خود بدوزید.

دوخت جیب مانتو و پالتو با آموزش آسان و ساده

انواع مختلف جیب :

همانطور که گفتیم جیب ها به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

جیب های روی لباس جیب های توی لباس

جیب هایی که بر روی لباس قرار دارند به طور معمول از خود همان پارچه لباس دوخته می شوند و همراه با آستر و یا بدون آستر قابل دوخت هستند که شکل و نوع جیب ها متفاوت است. این جیب ها معمولا به شکل مربع، گرد، مستطیل و نوک تیز هستند و با استفاده از نوار و یراق تزیین می شوند و یا این که به شکل لبه برگردان یا پاکتی دوخته می شوند.

جیب هایی که داخل لباس قرار دارند به طور معمول با استفاده از پارچه آستری درست می شوند. این جیب ها از داخل به لباس وصل می شوند. جیب های داخل لباس معمول شامل سه نوع هستند :

جیب هایی که درون درز لباس با استفاده از یک شکاف در درز دوخته می شوند. جیب هایی که معمولا در جلوی لباس تا روی باسن قرار دارد، اغلب از قسمت کمر به سمت درز لباس وصل می شود. جیب های برگردان که از قسمت رو با استفاده از یک چاک بر روی لباس کاملا مشخص هستند و امکان دارد ترکیبی از هر دو حالت برگردان و جیب باشند.

دوخت جیب مانتو و پالتو با آموزش آسان و ساده

امیدواریم در این مطلب با روش دوخت جیب بر روی لباس به طور کامل آشنا شده باشید و با یادگیری این بخش آموزشی توانسته باشید در خیاطی جیب لباس مهارت لازم را کسب کرده باشید. حال پیشنهاد می کنیم از بخش خیاطی مجله هنر در خانه نیز دیدن نمایید و با انواع مختلف آموزش برای دوخت های مختلف آشنا شده و نهایت استفاده را از مطالب آموزشی مفید و جذاب ما ببرید.