ظرفیت جهانی شدن گلیم چهارمحال و بختیاری


ظرفیت جهانی شدن  گلیم  چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- گلیم چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از صنایع دستی استان از ظرفیت بالایی برای ورود به بازارهای جهانی صنایع دستی برخوردار است، اما هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است.

چهارمحال و بختیاری با برخورداری از ۵۲ رشته صنایع دستی یکی از استان‌های پیش‌رو کشور در زمینه تولید هنرصنعت‌های مختلف و متنوع است.
"گلیم‌بافی" چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین این هنر صنعت‌ها در رسته بافته‌های داری استان است که توانسته "نشان کیفیت" را از سازمان یونسکو دریافت کند.
چیرگی بافندگان در بافت این هنر صنعت باعث شده تا "گلیم" چهارمحال و بختیاری با تکنیک‌های خاصی تولید و با شهرتی جهانی روانه بازارهای خارجی و داخلی شود.
در روند "گلیم" چهارمحال و بختیاری توجه به این مهم ضرورت دارد که بافندگان برای تولید این هنرصنعت از طرح‌های ذهنی بهره‌گیری می‌کنند.
بیشترین نقشه‌ها در "گلیم" چهارمحال و بختیاری از زمان‌های گذشته به صورت نسل به نسل منتقل و در اختیار نسل کنونی قرار گرفته است.
کارشناس توسعه و ترویج بازرگانی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت جایگاه "گلیم" در بین سایر صنایع دستی گفت: "گلیم‌بافی" به عنوان دومین صنایع دستی این استان پس از فرش به شمار می‌رود.
جهانبخش ترکی هرچگانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: هم‌اینک حدود ۳ هزار نفر در حوزه "گلیم‌بافی" چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند.
وی افزود: فراوانی مواد اولیه، مهارت و چیره‌دستی بافندگان و همچنین فرهنگ غنی به جای مانده از گذشتگان شده تا "گلیم‌بافان" چهارمحال و بختیاری با بکارگیری انواع تکنیک‌های "گلیم‌بافی" به خلق آثار با ارزش و جذاب بپردازند.
ترکی هرچگانی تصریح کرد: "گلیم" چهارمحال و بختیاری نه تنها در استان بلکه در سطح کشور و دنیا شهرت یافته و منجر به دریافت "نشان کیفیت" سازمان یونسکو از سوی هنرمندان و تولیدکنندگان این استان شده است.
وی یادآور شد: گلیم‌های دورو، سوف، رندی، گلیم‌گبه، گلیم‌فرش، گلیم‌لری و لی از انواع گلیم‌های تولیدی مرسوم در چهارمحال و بختیاری است.
کارشناس توسعه و ترویج بازرگانی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بیشتر گلیم‌های تولیدی در این استان از طریق صادرات چمدانی (همراه مسافر) به سایر کشورها صادر می‌شود.
وی گفت: مراکز اصلی "گلیم‌بافی" چهارمحال و بختیاری به ترتیب در شهرستان‌های بروجن، اردل و دیگر نقاط این استان است.
ترکی هرچگانی تاکید کرد: اجرای نقوش اصیل، موتیفها، نگاره‌های اسلیمی و هندسی و طرح‌های الهام گرفته از طبیعت اطراف جزو ویژگی‌های بارز"گلیم‌بافی" چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.
وی افزود: "گلیم" چهارمحال و بختیاری از رنگرزی سنتی و گیاهی منحصربه‌فرد برخوردار است.
به گزارش ایرنا، مجموعه ویژگی‌های خاص در "گلیم‌بافی" چهارمحال و بختیاری باعث شده تا این هنرصنعت علاوه بر بافت سرشار از ذوق و سلیقه بافندگان بتواند زبان هر بیننده‌ای را به تحسین بگشاید.
چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد ۳ تا ۶ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.
هم‌اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.
بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است.
در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار محصولات نمدی از چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شد و این نشان می‌دهد این محصول می‌تواند یکی از مهمترین کالاهای صادراتی استان باشد.
هم‌اینک ۵۰۰ هنرمند نمدمال در ۱۵ کارگاه بزرگ تولیدی چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند که از این تعداد ۴۰۰ نفر در شهرکرد و ۱۰۰ نفر در بروجن هستند.
تاکنون ۲۵۰ فقره مجوز صنایع دستی برای این رشته صادر شده و ۴ شرکت فعال در تولید و صادرات نمد در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند.
در خرداد ۱۳۹۰ نمدمالی چهارمحال و بختیاری جزو میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است. با توجه به کاربرد زیاد نمد، قابلیت استفاده این تولیدات در صنایع گردشگری، خودروسازی، دفاع و ورزش نیز وجود دارد.
تولید محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به دو روش سنتی و نوین صورت می‌گیرد که امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون‌بر ۴۰ نوع محصول نمد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!