جنرال موتورز مثل بسیاری از خودروسازان بزرگ دیگر، مدتها است که به دنبال فروش جهانی بیشتر است اما بااینحال فلسفهٔ این کمپانی بزرگ خودروسازی تحت رهبری «مری بارا» تغییر کرده است. تا قبل از بحران مالی سال 2008، جنرال موتورز پرفروشترین خودروساز دنیا بود اما بعد از ورشکستگی و تعطیل کردن برندهای هامر، پونتیاک، ساترن و ساب، جایگاه خود را از دست داد زیرا طی سالهای گذشته، گروههای بزرگ خودروسازی دنیا یعنی فولکسواگن، تویوتا و اتحاد رنو-نیسان به رشد خود ادامه داده و به سه خودروساز بزرگ دنیا تبدیل شدند. به همین دلیل جنرال موتورز به جایگاه چهارم سقوط کرد.
در سال 2016 جنرال موتورز به رکورد فروش 10.01 میلیون دستگاه خودرو دست پیدا کرد اما این رقم در سال 2018 به 8.38 میلیون کاهش یافت و انتظار میرود امسال بیشتر کاهش داشته باشد. این کاهش فروش به خاطر یک حرکت استراتژیک به رهبری مری بارا یعنی عقبنشینی و خروج از بازارهای جهانی است بهگونهای که جنرال موتورز طی سالهای اخیر از بازارهای اروپای غربی، هند، روسیه و آفریقای جنوبی خارج شده است. شاید مهمترین عقبنشینی این شرکت در آگوست سال 2017 روی داده باشد یعنی زمانی که برندهای اوپل و واکسهال را به گروه پژو-سیتروئن فروخت و حضور خود در اروپا را بشدت کاهش داد. این در حالی است که شورلت هم در سال 2013 از این بازار خارج شده بود و هماکنون فقط کادیلاک در اروپا حضور دارد.
البته نباید هیچکدام از این اقدامات جنرال موتورز عجیب باشد زیرا مری بارا در اوایل سال 2017 اعلام کرد که این شرکت بازارهایی با بیشترین سود و پتانسیل گسترش را دنبال میکند. در همان سال جنرال موتورز آخرین کارخانهٔ تولید خود در استرالیا را هم تعطیل کرد و حالا هولدن صرفاً به فروش محصولات وارداتی میپردازد و بدترین فروش را در تاریخ 71 سالهٔ خود تجربه کرده است.
بارا دراینباره گفته است:
در سطح جهانی ما در حال حاضر در بازارهای مناسب برای سودآوری هستیم که عملکرد اقتصادی ما را تقویت و فرصت رشد بلندمدت را فراهم میکند. برای بهبود رقابت و هزینهها، ما بازار به بازار به بهینهسازی عملیات خود ادامه میدهیم
طبق این استراتژی، ممکن است جنرال موتورز طی سالهای آینده به عقبنشینیهای جهانی خود ادامه دهد و انتظار میرود حضور این شرکت در منطقهٔ آمریکای لاتین هم موردبررسی قرار گیرد.