قطعنامه‌ پارلمان اروپا درباره اعتراضات ایران


پارلمان اروپا خواستار اعلام آمار زندانیان و کشته‌شدگان ناآرامی‌های آبان ماه ایران شده است.

آفتاب‌‌نیوز :

پارلمان اروپا در نشست روز پنج‌شنبه ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) تصویب قطعنامه‌ای، از شیوه برخورد با اعتراضات در ایران انتقاد کرد.

پارلمان اروپا مدعی شده است: «در طول کمتر از یک هفته بیش از ۲۰۰ نفر کشته و بیشتر از ۷۰۰۰ نفر دستگیر شده‌اند.» این در حالی است که مقامات ایران تا کنون آماری درخصوص قربانیان و بازداشتی‌های اعتراضات بنزینی ارائه نکرده‌اند و آمارهای اعلام شده از سوی منابع خارجی را تکذیب کرده‌اند.

قطعنامه‌ پارلمان اروپا درباره اعتراضات ایران

در این قطعنامه از قطع اینترنت در ایران نیز انتقاد شده است. در جریان اعتراض به گرانی بنزین، بیش از یک هفته اینترنت در سراسر ایران قطع شده بود. مسئولان گفته‌اند که برای مهار ناآرامی‌ها قطع اینترنت ضروری بود. به گفته پارلمان اروپا این اقدام «نقض آشکار آزادی بیان» است.

پارلمان اروپا از احضار و بازداشت امضاکنندگان بیانیه ۷۷ نفر از اصلاح‌طلبان درباره اعتراضات بنزینی نیز انتقاد کرده است. پارلمان اروپا همچنین خواستار اعلام آمار زندانیان و کشته‌شدگان ناآرامی‌های آبان ماه ایران شده است.

در آخرین بند قطعنامه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد عضو هستند، دعوت شده است تا برای ارزیابی وضع حقوق بشر در ایران جلسه فوق العاده تشکیل دهند. همچنین پارلمان اروپا رسما در این قطعنامه از سازمان ملل دعوت کرده است تا بازپرسان و مقامات این سازمان به ایران اعزام شوند.

جوزپ بورل، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با سخنرانی خود در نشست پارلمان اروپا گفت: «ما از مقامات ایران خواسته‌ایم تا با انجام تحقیقات مستقل و شفاف، شمار دقیق بازداشتی‌ها و کشته‌شدگان را به ما اعلام کنند و انتظار داریم که تمام مسببین این خشونت‌ها بازداشت و محاکمه شوند.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر ایرانی زیباترین پسر جهان شد ! / این پسربچه بعد 14 سال جذابترین شد + عکس های مدلی...