نهادهای مسوول برای رفع چالش پیری جمعیت در اصفهان اقدام کنند


نهادهای مسوول برای رفع چالش پیری جمعیت در اصفهان اقدام کنند

اصفهان - ایرنا - مدیرکل ثبت احوال اصفهان گفت: چالش پیری جمعیت، ایران 1430 و این استان را تهدید می‌کند و دستگاه‌های مسوول باید در این زمینه اقدامات را لازم داشته باشند.

حسین غفرانی کجانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اصفهان به مناسبت سوم دی ماه روز ثبت احوال افزود: در قرن اخیر بعد از جنگ جهانی دوم به پایین‌ترین سطح زاد و ولد رسیده‌ایم.
وی ادامه داد: میزان زاد و ولد جمعیت کشور همواره در قرن اخیر ۴۰ در هزار بود و در سال ۶۵ با انفجار جمعیت ۴۳ در هزار رسید.
مدیرکل ثبت احوال اصفهان ادامه داد: متاسفانه از سال ۶۸ به بعد به واسطه اتخاذ سیاست‌های غلط تنظیم جمعیت میزان زاد و ولد و نرخ رشد جمعیت در شیب سقوط قرار گرفته است.
وی اطهارداشت: طبق برآوردها باید نرخ رشد ۲.۱ باشد و هر خانواده به صورت میانگین ۲ فرزند از خود به یادگار بگذارند ولی متاسفانه در سال ۹۵ این عدد به یک و حتی در اصفهان به زیر یک رسیده است.
غفرانی اضافه کرد: میزان زاد و ولد از ۴۳ در هزار در سال ۶۵ به ۱۷ در هزار رسیده است یعنی این میزان در سالهای ۶۵ تا ۹۵ به نصف رسید و این کاهش زاد و ولد به طور قطع ما را با چالش جمعیتی مواجه خواهد کرد.
وی با بیان اینکه طبق برآوردها در سال ۱۴۲۵ شاهد این چالش خواهیم بود، افزود: از سال ۱۳۸۵ برنامه‌ای ۴۰ ساله به منظور افزایش زاد و ولد و مقابله با این سیاست‌های غلط در نظر گرفته شد که ۱۳ سال آن گذشته است.
مدیرکل ثبت احوال اصفهان خاطرنشان کرد: از سال ۸۵ قریب ۴۰ سال فرصت داشتیم که از فرصت استفاده کنیم و مدیریت لازم در این زمینه داشته باشیم و این اداره کل در جهت عمل به ابلاغیه سیاست‌های چهارده‌گانه رهبری درباره جمعیت اقدام به تأسیس شورای راهبردی جمعیت کرد که امور مربوط به جمعیت را رصد و در این زمینه تصمیم‌گیری لازم دارد.
وی با بیان اینکه در ۱۴۳۰ وارد مرحله اصلی پیری خواهیم شد، گفت: امروز در قبال هر ۱۰ نفر یک سالمند وجود دارد ولی در مرحله اصلی پیری در قبال هر سه نفر یک نفر سالمند خواهیم داشت.
غفرانی ابراز امیدواری کرد دستگاه‌های که نسبت به این مساله مسوول هستتد، این شرایط حساس را درک کنند و اجازه ندهند این مولفه قدرت آسیب ببیند.
وی با اشاره به جایگاه کرامت انسانی در مجموعه ثبت احوال استان، گفت: در همین راستا سال گذشته ۱۶ هزار و ۵۰۰ ساعت آموزش در خصوص تکریم ارباب رجوع به کارمندان ارایه، ۳۰ مورد نظارت و سرکشی در اقصی نقاط استان انجام شد که نتیجه آن این بوده که طی سالهای اخیر این اداره کل هشت رتبه برتر کشوری به ارمغان آورده است.
سازمان ثبت احوال کشور در سال 1297 و در استان اصفهان سال 1304 فعالیت خود را آغاز کرده است.
صدور اسناد سنتی تا سال 68 در استان ادامه یافت و در نهایت برنامه توسعه اول در راستای اصلاح ساختار سیستم این نهاد در دستور کار قرار گرفت.
همچنین در پایان این مراسم از فعالان عرصه ثبت احوال استان اصفهان تجلیل و قدردانی شد.
با تصویب شورای فرهنگی کشور، سوم دی به عنوان روز ملی ثبت احوال نامگذاری شد.
بیش از پنج میلیون نفر جمعیت استان اصفهان در ۲۴ شهرستان و ۱۰۵ شهر ساکن هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس