سومین جشنواره منطقەای هوره و سیاچه‌مانه در کامیاران برگزار شد


سومین جشنواره منطقەای هوره و سیاچه‌مانه در کامیاران برگزار شد

سنندج - ایرنا - سومین جشنواره منطقەای هوره و سیاچه‌مانه در کامیاران با اجرای برنامه‌های مختلف از سوی هنرمندان این عرصه به کار خود پایان داد.

۱۵ هنرمند از استان‌های کردستان و کرمانشاه در سومین دوره جشنواره منطقه‌ای هوره و سیاچه‌مانه شرکت کرده بودن که در سه مقام هوره، سیاچه‌مانه و مور به اجرای برنامه پرداختند.

از جمله هنرمندانی که امشب به اجرای کارهای خود پرداختند شامل منصور کهریزی، سعدی احمدی، صدیق حسنی، حشمت کرمی، پیمان رازیانی، علی ارشرف احمدی، عبدالله بحجتی، پرویز ساعت پناه، عارف طهماسبی، منصور دادرسی، حبیب الله مرادی بودند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان جمعه شب در این جشنواره اظهار داشت: کامیارن ظرفیت و پتانسیل برگزاری جشنواره های مختلف در حوزه ادبیات و فولکلور کردی را دارد که تلاش می‌شود میزبانی جشنواره های مختلف به این شهرستان واگذار شود.

جلال قلعه شاخانی با اشاره به اینکه این جشنواره در راستای حفظ، توسعه و ترویج ادبیات فولکلور کردی برگزار شده است افزود: تلاش برگزاری دوره های دیگر این جشنواره نیز برنامه ریزی شده است.

وی اضافه کرد: کامیاران با توجه به اینکه از بافت جمعیتی مختلفی برخوردار است دارای پتانسیل های زیادی در عرصه فرهنگ و هنر برخوردار است که می تواند به عنوان یک پایگاه فسومین جشنواره منطقەای هوره و سیاچه‌مانه در کامیاران برگزار شدرهنگی در راستای حفظ و توسعه فرهنگ کردی نقش آفرین باشد.

فرماندار کامیاران در آیین اختتامیه این جشنواره با اشاره به اهمیت و جایگاه هوره و سیاچه‌مانه در فرهنگ، هنر و ادبیان زبان کُردی اظهار داشت: باید کتابی مشتمل بر آشنایی، تاریخ، ویژگی‌ها، شعرها و درک جملاتی که در این هنر بکار گرفته می‌شود از سوی مولفان با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و تدوین شود.

مسعود الماسی اضافه کرد: این اقدام می‌تواند در راستای حفظ این فرهنگ و هنر و ارتباط گیری نسل حال و آینده و کاهش شکاف بین این ۲ نسل مثمر ثمر باشد.

وی افزود: برخی منتقدان بر این باور هستند که فرهنگ کردی در هوره و سیاچه‌مانه خلاصه نشده نقدی صحیح است به طوری که ادبیات، شعر، سیاست، حقوق شهروندی، فرهنگ مدنی و اجتماعی بخشی دیگر عناصری بوده که این فرهنگ را تشکیل داده است.

فرماندار کامیاران گفت: اما با توجه به اینکه نسل جدید ارتباط خود را با فرهنگ اصیل هوره و سیاچه‌مانه قطع کرده است و مجموعه مدیریت فرهنگی شهرستان کامیاران با برگزاری سه دوره متوالی جشنواره هوره و سیاچه‌مانه به دنبال ارتباط دوباره نسل جدید و فرهنگی غنی کردی است.

الماسی یادآور شد: توسعه سیاسی نیز بخشی از فرهنگ کردها است که امروز در کامیاران با تشکیل پارلمان زنان در این راستا بسیار خوب عمل شده و به طور حتم حضور زنان در عرصه‌های مختلف منجر به توسعه سیاسی جامعه می‌شود.

وی با اشاره به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک حضور مردم یکی از نقطه های قوت این انتخابات است و این مشارکت پرشور باعث تشکیل مجلسی ایده آل با رفع مشکلات جامعه در حوزه های انتخابیه مختلف خواهد شد.

پایان بخش این برنامه هم تجلیل از سال ها تلاش و زحمت منصور کهریزی از هنرمندان نامدار کُرد و همچنین آروین صیدی هنرمند نواجوان کامیارانی دارنده مقام دوم سیزدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان بود.

سومین جشنواره منطقەای هوره و سیاچه‌مانه در کامیاران برگزار شد

هوره آواز ممتدی است که خواننده، شعرها و ابیات بیشماری را در ذهن داشته و آنها را هنگام آواز به صورت پی در پی استفاده می‌کند، گاه شعرها سروده خود خواننده است و گاه شعرهای مورد استفاده را از دیگر شاعران به عاریه می‌گیرد.

بان بنه‌ای، بنیری‌چر، دودنگی، باریه، غریبی، ساروخانی، گل و دره، پاوه موری، قطار، هجرانی، مجنونی، سحری و هی‌لاوه مقام‌های هوره هستند.

هوره در گذشته‌های دور، مضمونی مذهبی داشته و بیشتر به آواز کردن آیات کتب آسمانی یا آموزه‌های منظوم مذهبی پرداخته است اما امروزه مضمونی عاشقانه دارد.

هوره مختص به یک دوره تاریخی و یا یک جغرافیا و فرهنگ خاص نیست، هوره یا همان آواز اصیل ابتدایی، مادر همه آوازها، تصنیف‌ها و ترانه‌های مردمان جهان است، مادر آوازها و ترانه‌های تمام ملل دنیا صرف نظر از نژاد و فرهنگ و زبان و معیشت و آیین و جغرافیا و تاریخ آنها.

در سرایش هوره کلمات به نرمی و در چینشی مروارید گونه به آرامی بر زبان جاری می‌شوند و داغ و درد و غریبی و شکوه از روزگار را نهفته در لابه لای خود به ذهن شنونده می‌بخشند.

هوره آواز زمزمه‌گونه و با ریتم سنگین و کشداری است که خواننده شعرها و ابیات کردی را در این شیوه می‌خواند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟